Browsing by Author "Krauze-Sikorska, Hanna"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Determinanty efektywności systemu CAE w procesie edukacji dzieci z utrudnieniami w rozwoju(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Krauze-Sikorska, HannaIt has changed not only the situation of the contemporary child with developmental diffi culties but also its education. PCs, laptops, tablets, and smartphones with their multimedia features have become an integral element of the child’s world and an inseparable part of education. In the article the author refers to quasi-experimental research results, which indicate the use of technology in computer-assisted education that takes into consideration the fact that the child does not have at its disposal neither “IT maturity” nor “information maturity”. The role of a teacher as a tutor and facilitator is very important. The process of using CAE in educating children with developmental diffi culties needs to be thought out beforehand, using “joint involvement episodes” and “scenes of joint attention” to create a coherent triad: child – computer – teacher so that the child could understand the aim and sense of the activity performed. Unfortunately, the possibility of using CAE is often restricted by the teachers’ lack of competences, not only technical, but concerning the necessity of fi nding an appropriate, customised educational path for each and every child.Item Dziecięca matematyka(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020-04-11) Przybyła, Tomasz; Bronikowski, Michał; Bzdęga, Bartłomiej; Cichy, Ireneusz; Hofman, Joanna; Hrybiuk, Olena; Kaiser, Izabela; Kolczyńska-Przybycień, Kinga; Rokita, Andrzej; Klichowski, Michał; Krauze-Sikorska, Hanna; Klichowski, MichałW rozdziale tym przedstawiono tradycyjne metody kształtowania kompetencji matematycznych dzieci, takie jak metoda samodzielnych doświadczeń, kierowania aktywnością, zadań i ćwiczeń; metody oparte na pokazie, przykładzie, udostępnianiu sztuki, rozmowie, opowiadaniu, zagadce, objaśnieniu, instrukcji, wierszu i piosence, czy też metody żywego słowa. Omówiono także alternatywne strategie, takie jak: metody bazujące na koncepcji pedagogicznej Montessori, Froebla, Steinera, Domana czy Friedrich, de Galgóczy i Schindelhauer, a także Naglaka, Rokity i Rzepy. Pokazano również nowe, oparte na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, przestrzenie aktywności matematycznych: środowisko rzeczywistości wirtualnej i cyberparków. Odniesiono się ponadto do uczniów ze specjalnymi potrzebami matematycznymi, którzy wymagają jeszcze innych metod pracy. W tym kontekście wyjaśniono różnice między takimi problemami z matematyką jak akalkulia, dyskalkulia czy specyficzne trudności matematyczne. Wreszcie ukazano to, jak rozpoznać w klasie uczniów uzdolnionych matematycznie, jak z nimi pracować oraz wyróżniono kompetencje zawodowe, które powinien posiadać nauczyciel takich uczniów. Rozdział kończy krótkie podsumowanie zachęcające do refleksji nad procesem nauczania matematyki.Item Dziecięcy „teatr dla życia” – spektakl dla siebie i publiczności(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Krauze-Sikorska, HannaThe article tries to answer questions concerning how children with difficulties and developmental disorders in interpersonal relations prepare and realize themselves. One of the forms that can help children discover themselves and others can be the so-called alternative theatre. The author focuses on the idea of living theatres with references to her own research. She points to, for example, the meaning of the symbolism of children’s theatre and its potential for discovering and transgressing oneself.Item Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Krauze-Sikorska, Hanna; Kuszak, Kinga; Rura, Grażyna; Sadowska, KatarzynaW monografii podjęto rozważania nad najmłodszym dzieciństwem – od urodzenia do trzeciego roku życia. Zostały one skoncentrowane wokół indywidualnych potrzeb, preferencji i możliwości dzieci, źródeł wsparcia i zagrożeń rozwoju najmłodszych. Inspiracją dla autorek stała się teza, że „współczesny świat stwarza dzieciom nowe, nieznane do tej pory możliwości i szanse rozwoju i edukacji, ale także zagrożenia dotyczące ich sytuacji życiowej”. Celem opracowania jest wskazanie szans, jakie wynikają z potencjału rozwojowego małego dziecka, jego wrażliwości na bodźce, cech temperamentu, możliwości odpowiadania stymulację płynącą z otoczenia. Zwrócono uwagę na szanse, jakie wynikają z bliskich relacji dziecka z rodzicami, którzy potrafią rozpoznać jego potrzeby i adekwatnie na nie odpowiedzieć, którzy „upośredniają” rzeczywistość, towarzyszą i pomagają jednostce zrozumieć świat. Źródłem szans rozwojowych i wsparcia dla najmłodszych jest (powinno być) także szersze środowisko społeczne w sytuacji powrotu młodych rodziców do pracy po urlopie rodzicielskim, powierzających dziecko osobom pracującym w instytucji opieki. Zwrócono uwagę, że relacje z dorosłymi spoza rodziny (opiekunami w żłobku) i rówieśnikami, a także starszymi oraz młodszymi dziećmi, mogą sprzyjać zachodzeniu korzystnych zmian rozwojowych. Dziecko, dzięki różnorodnym i bogatym kontaktom społecznym z innymi ludźmi rozwija swoje kompetencje emocjonalne, społeczne, poznawcze, uczy się różne role w różnych układach relacji międzyludzkich. W książce wskazano też obszary ryzyka wynikające z braku wiedzy opiekunów na temat biologicznych i środowiskowych determinant indywidualnego rozwoju. Podkreślono znaczenie wczesnej i rzetelnie przeprowadzonej diagnozy oraz roli wsparcia dla dziecka, jego rodziny i opiekunów. Kolejne wątki dotyczą praktycznych rozwiązań i odnoszą się do wybranych obszarów aktywności dziecka. Sugestie praktyczne dotycząc stymulowania aktywności zabawowej, ruchowej, językowej, artystycznej małego dziecka. Walorem opracowania jest autorska propozycja alternatywnego programu wspierania rozwoju małego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, z załączonym narzędziem do analizy postępów rozwojowych dziecka. Pracę zamyka rozdział poświęcony dzieciom z opóźnieniami i zaburzeniami rozwoju. Zwrócono w nim uwagę na zagadnienia wczesnej interwencji i wsparcia rodziny dziecka w szerszym środowisku społeczno-kulturowym. Publikacja może zainteresować rodziców małych dzieci, nauczycieli, opiekunów pracujących w żłobkach, klubach dziecięcych, studentów kierunków pedagogicznych.Item Edukacja przedszkolna dziecka dwuletniego – kontrowersje i dylematy. Przyczynek do dyskusji(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Krauze-Sikorska, Hanna; Kuszak, KingaIn the article we shall discuss the education of two year old children, possibilities of a preschool opening itself to them and adapting preschool education to their developmental needs. We indicate that early care and education of a young child in a preschool can, in a particular way, influence the development of its developmental potential, provided that in the process of adaptation to the preschool environment a child will experience a sense of safety, develop curiosity of the surrounding world and the desire to establish and maintain social contacts.Item Jak dziecko poznaje przyrodę?(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020-04) Kruszwicka, Agnieszka; Bałachowicz, Józefa; Klichowska, Anna; Krauze-Sikorska, Hanna; Klichowski, MichałW rozdziale tym ukazano głęboką potrzebę maksymalnego realizowania edukacji przyrodniczej „w przyrodzie”, a zatem poprzez doświadczanie przyrody. Pokazano z jednej strony, że taka edukacja przyrodnicza jest najefektywniejsza, z drugiej natomiast, że współczesne dzieci, cierpiące na zespół deficytu natury, niezwykle takiej edukacji potrzebują. Omówiono również wybrane strategie realizacji edukacji przyrodniczej „w przyrodzie”, takie jak edukacja leśna, outdoor education i survival. Ponadto, wyjaśniono, że inspiracją do organizacji edukacji przyrodniczej „w przyrodzie” mogą być także klasyczne koncepcje pedagogiczne stworzone przez Rudolfa Steinera, Marię Montessori czy Friedricha Froebla, a także inne „naturalne” idee pedagogiczne, takie jak pedagogika przeżyć czy edukacja ekologiczna.Item Mikro- i makrokontekst w procesie systemowej diagnozy psychopedagogicznej dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Krauze-Sikorska, HannaThe process of diagnosing children and adolescents with learning difficulties is considered to be the initial and simultaneously the basic link of building a constructive process concentrated on prophylaxis and therapy to assist and support children’s development and activities. This article tries to determine the place diagnostic procedure should take up in the multi-faceted intervention system to help children and adolescents with learning difficulties. I present in it assumptions based on the systemic (or even systemic – constructivist) model, though I realize that such an approach does not facilitate the diagnosis because it requires opening up to dialogue with a “client” and the environments in which he or she operates, to view the problems of children and adolescents from different perspectives, including but not limited to the biographical perspective. The main aspect I focus on are the conditions to be fulfilled in order for the realization of the diagnostic process in systemic terms. The assumptions of the systemic approach in diagnosis are very inspiring both theoretically and practically, but their real inclusion into diagnostic practice raises dilemmas and doubts as we are faced with continuous challenges.Item Net Art – nowa przestrzeń artystycznej kreacji młodzieży(Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, 2012) Krauze-Sikorska, HannaPłynna Baumanowska ponowoczesność coraz bardziej komplikuje egzystencję młodzieży – sprawia bowiem, że pytania o to, jak żyć mądrze, szczęśliwie, w zgodzie z samym sobą i z innymi stają się wyjątkowo trudne. Odpowiedzi na nie młodzież poszukuje m.in. w procesie artystycznego tworzenia, który pozwala integrować aktywność umysłu, emocji i wyobraźni. Język sztuki staje się językiem komunikacji z samym sobą i z innymi. Przemiany w kulturze, w tym także zmiana jej charakteru z werbalnego na audiowizualny, którą wywołały m.in. nowe media, spowodowały, że wytwory artystyczne coraz częściej przekraczają sferę materialności – w konsekwencji mamy do czynienia z nowymi sposobami tworzenia. Wytwór pojawia się w cyberprzestrzeni, coraz częściej bywa też multimedialny, a proces wykorzystywania przestrzeni wirtualnej do zaprezentowania innym własnej twórczości staje się konceptualizacją refleksyjnej tożsamości. Zdaniem pesymistów pojawiająca się „elektroniczna narkotyzacja” to zaprzeczenie „rzeczywistej” twórczości młodzieży, bo na portalach www.deviantart.com, www.digart.pl, czy www.tumblr.com pojawia się coraz więcej przenikniętych technologią wytworów, które zabijają podmiotowość. Wydaje się jednak, że nie należy obawiać się uniformizacji wypowiedzi artystycznych realizowanych przy użyciu narzędzi multimedialnych, bo – jak podkreślał Saul Bellow – każdy dysponuje garścią własnych poematów. Cyberprzestrzeń zapewnia tylko nowe możliwości do ich zaprezentowania.Item Świat Digital Natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Krauze-Sikorska, Hanna; Klichowski, MichałPraca ukazuje społeczności Digital Natives w kontekście zjawisk zakłócających proces konstruowania trwałych więzi społecznych, zaburzających komunikację interpersonalną, utrudniających odnalezienie Ja indywidualnego i kolektywnego, Ja potrafiącego „być” wśród innych i z innymi, rozumiejącego nie tylko zmiany zachodzące w sieci powiązań społecznych, ale przede wszystkim samego siebie, po to, by nadać sens swojemu życiu i nie doświadczać osamotnienia w tłumie otaczających jednostkę ludzi.Item Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017-04-06) Krauze-Sikorska, Hanna; Klichowski, MichalNiniejsza książka to już piąty tom prac z serii Świat małego dziecka. Tegoroczna edycja została tak pomyślana, by skoncentrować uwagę czytelnika na tych aspektach analiz teoretyczno-empirycznych i praktyki edukacyjnej, które pozwoliłyby dostrzec zmiany związane z kreowaniem przestrzeni rozwoju i twórczości małego dziecka. Uznaliśmy, że współczesne dziecko egzystuje głównie w dwóch typach przestrzeni: przestrzeniach instytucji i cyberprzestrzeni. Obserwacje zglobalizowanego i zbiurokratyzowanego świata, skłaniają bowiem do konstatacji, iż teraźniejszość dzieciństwa osadzona jest z jednej strony na mechanizmach instytucjonalizacji – dynamika wzrostu dziecka jest w pewnym sensie funkcją zinstytucjonalizowanych interakcji. Z drugiej strony jednak, dzieciństwo w dużej mierze rozgrywa się w cyberprzestrzeni – świat małego dziecka jest w coraz większym stopniu wirtualny i hiperrzeczywisty, a samo dziecko staje się obiektem procesów transhumanistycznych i cyborgizacji. Oczywiście, świat małego dziecko to także inne przestrzenie – jest ich tak wiele, i są tak zróżnicowane, iż nie odważyliśmy się sformułować kategorii elegancko je opisującej. Te „inne” przestrzenie stanowią często antidotum dla targającej dzieckiem instytucjonalizacji i rozpraszającej jego klarującą się tożsamość wirtualizacji. Są to bowiem przestrzenie dające wolność i szansę powrotu do natury, do normalnego, wręcz organicznego rytmu rozwoju i prawdziwego, realnego, szczerego, bezpośredniego, słowem: zwykłego świata małego dziecka.Item The Educational and Social World of a Child. Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Krauze-Sikorska, Hanna; Klichowski, MichałThe book comprises nearly 50 texts written by Polish, American and Israeli researchers into the child’s world and show the complexity of this world and underline the contemporary categories of its oscillation: discourses of communication, subjectivity and cyborgization. The texts are ordered into 3 parts, each of which devoted to a different contemporary axis of oscillation of the child’s world. To bring order to the debate on the child of today, we have searched for categories that on the one hand would break with the schematic character and stereotypes in describing the child’s reality, and on the other hand would present the actual, undetached from everyday life, space of life of the contemporary child. We also wanted them to be able to cover new phenomena, new ways of assigning meanings and new strategies for the construction and reconstruction of the life of a child that we observe in the world of today.Item The Educational and Social World of a Child. Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Krauze-Sikorska, Hanna; Klichowski, MichałThe book comprises nearly 50 texts written by Polish, American and Israeli researchers into the child’s world and show the complexity of this world and underline the contemporary categories of its oscillation: discourses of communication, subjectivity and cyborgization. The texts are ordered into 3 parts, each of which devoted to a different contemporary axis of oscillation of the child’s world. To bring order to the debate on the child of today, we have searched for categories that on the one hand would break with the schematic character and stereotypes in describing the child’s reality, and on the other hand would present the actual, undetached from everyday life, space of life of the contemporary child. We also wanted them to be able to cover new phenomena, new ways of assigning meanings and new strategies for the construction and reconstruction of the life of a child that we observe in the world of today.Item The Educational and Social World of a Child. Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization(Adam Mickiewicz University Press, 2015) Krauze-Sikorska, Hanna; Klichowski, MichałThe book comprises nearly 50 texts written by Polish, American and Israeli researchers into the child’s world and show the complexity of this world and underline the contemporary categories of its oscillation: discourses of communication, subjectivity and cyborgization. The texts are ordered into 3 parts, each of which devoted to a different contemporary axis of oscillation of the child’s world. To bring order to the debate on the child of today, we have searched for categories that on the one hand would break with the schematic character and stereotypes in describing the child’s reality, and on the other hand would present the actual, undetached from everyday life, space of life of the contemporary child. We also wanted them to be able to cover new phenomena, new ways of assigning meanings and new strategies for the construction and reconstruction of the life of a child that we observe in the world of today.