Browsing by Author "Kubiak, Hanna. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Postawy rodziców wobec dzieci z nadpobudliwością psychoruchową w wieku szkolnym w rodzinach religijnych i niereligijnych w Izraelu(2019) Albaldes Liviatan, Sarit; Kubiak, Hanna. PromotorPracę poświęcono problematyce postaw rodziców wobec dzieci z nadpobudliwością psychoruchową w wieku szkolnym, w zależności od religijności rodziców. Nadpobudliwość psychoruchowa jest najczęstszym zaburzeniem neurorozwojowym a jego objawy obejmują funkcjonowanie uwagi, nadruchliwość i impulsywność. Jak wskazują badania, wystąpienie nadpobudliwości ma znaczenie dla przebiegu rozwoju dziecka w różnych jego sferach: poznawczej, emocjonalnej, społecznej. Wiąże się też zazwyczaj z wysokim poziomem stresu rodziców, może prowadzić do wypalenia się sił, negatywnie wpływać na poczucie kompetencji rodzicielskiej, oddziaływać na relację między rodzicami a dzieckiem. Autorka zakłada, że wszelkie oddziaływania wychowawcze i sposób przeżywania rodzicielstwa zależy też czynników związanych z życiem w konkretnej społeczności, od systemu przekonań rodziców i kulturowo wyznaczonych sposobów przeżywania emocji i regulowania ich. Praca ukierunkowana jest na zrozumienie znaczenia religijności jako czynnika znaczącego dla kształtowania się rodzicielskich postaw wobec dzieci w wieku szkolnym, doświadczających i nie doświadczających zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.Item Zasoby emocjonalne rodziców a samoocena dzieci w wieku 6-10. Badanie przeprowadzone wśród społeczności żydowskiej i arabskiej w Izraelu(2022) Abdo, Shehadeh Areej; Kubiak, Hanna. PromotorW niniejszym badaniu podjęta została próba określenia związku między zasobami emocjonalnymi rodziców a kształtującą się samooceną dzieci. Przyjęto założenie, że rodzice pełnią rolę znaczących osób dla dzieci od momentu narodzin, przez cały proces ich rozwoju, a także, że rola rodzicielska jest istotna i cenna zarówno dla rodziców, jak i dla dobrostanu psychicznego ich dzieci. Badania prowadzono w dwóch grupach narodowych w Izraelu, czyli wśród żydowskich i arabskich rodziców i dzieci. Różnice kulturowe między tymi dwoma społecznościami, które żyją i współistnieją obok siebie w ramach jednego państwa, zainteresowały badaczkę. Ponadto badanie dotyczy tego, w jaki sposób zasoby emocjonalne rodziców wiążą się z dobrostanem psychicznym dzieci, a szczególnie - ich samooceny . Badanie dotyczy również tego, w jaki sposób rzeczywistość kulturowa zróżnicowanego społeczeństwa kształtuje rodziny żydowskie i arabskie, w kraju, o którego wyjątkowości stanowi jego złożoność kulturowa. Badaczka omówiła wyniki badań i stwierdziła, że zasoby emocjonalne znajdują się w każdym rodzicu, gdziekolwiek jest, bez względu na to, do jakiego “sektora” należy. Dane wskazują, że zasoby psychiczne rodzica to czynnik niezwykle istotny z punktu widzenia rozwoju dzieci. Ma związek z samooceną dziecka, a co za tym idzie - sposobem przeżywania przez nie świata I działania w nim.Item Zasoby psychiczne rodziców adolescentów z nadpobudliwością psychoruchową: analiza narracji(2022) Boblil, Granit; Kubiak, Hanna. PromotorDo realizacji badania, którego głównym celem było zrozumienie doświadczenia rodziców młodzieży z ADHD , wybrano jakościowy model badań. W niniejszym badaniu zebrano dane, uzyskane podczas zajęć grupowych dla rodziców, przy czym w każdej grupie uczestniczyło około siedmiorga rodziców. Każda grupa odbyła dziesięć spotkań, raz na dwa tygodnie, przy czym przed spotkaniami grupowymi przeprowadzono wywiady z rodzicami. Wyniki badań potwierdzają to, co dotąd opisano w literaturze przedmiotu, poświęconej rodzicielskim problemom dotyczącym radzenia sobie z pierwotnymi i wtórnymi objawami ADHD u dzieci, a także tym wynikającym z trudności w relacjach w rodzinie, także dalszej i szerzej rozumianej społeczności. Owo zmaganie się z problemami wpływa negatywnie na poczucie skuteczności rodziców. Miewają oni poczucie bycia ocenianymi przez społeczeństwo jako „niewystarczająco dobrzy rodzice”. W niniejszych badaniach akcent położono na określenie i wydobycie psychicznych zasobów rodziców, które mogłyby stanowić swoistą przeciwwagę i remedium na wspomniane powyżej trudności. Wnioski, jakie nasunęły się po przeprowadzeniu badań, wskazują, że rodzice adolescentów z ADHD niejednokrotnie odczuwają izolację społeczną i emocjonalną, ponieważ mają do czynienia z zaburzeniem, która jest niemożliwe do prostego zaobserwowania- można o nim jedynie wnioskować.