Browsing by Author "Kujawska, Maria. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Fotografia w szkolnej edukacji historycznej(2015-03-11) Napierała-Rydz, Katarzyna; Kujawska, Maria. PromotorProblematyka pracy koncentruje się wokół ukazania roli fotografii w dydaktyce historii. Celem pracy było ustalenie: 1) jaką rolę spełniać może fotografia, że względu na swoje walory związane z dużą siłą oddziaływania na odbiorcę (ucznia)? 2) jaką rolę pełni fotografia w edukacji historii, w jakim stopniu jest wykorzystywana? Aby zrealizować powyższe cele zastosowano: analizę literatury przedmiotu, kwestionariusz dla uczniów i nauczycieli oraz eksperyment dydaktyczny polegający na zastosowaniu fotografii na lekcjach historii i porównaniu zapamiętanych przez uczniów (grupy eksperymentalne) informacji w porównaniu z uczniami (grupy kontrolne), którym podczas realizowania tego samego tematu fotografii nie zaprezentowano. Badaniami objęto 164 grupę uczniów w wieku 17-18 lat oraz 20 nauczycieli historii. Analiza literatury przedmiotu i wyniki badań ukazały znaczący i możliwy obszar zastosowania fotografii w dydaktyce historii, a także celowość jej użycia jako źródła informacji historycznych i doznań estetycznych. Szczególną uwagę zwrócono na osobę nauczyciela i jego umiejętności właściwego doboru fotografii z punktu widzenia omawianych zagadnień i odpowiedniego kierowania aktywnością uczniów. Podkreślono także potrzebę zwiększenia zastosowania fotografii w dydaktyce historii jako środka dydaktycznego zwiększającego skuteczność nauczania z uwzględnieniem jej wielofunkcyjnego charakteru wypływu na odbiorcę.Item Prywatne szkolnictwo średnie ogólnokształcące w Wielkopolsce w latach 1945-1961(2011-10-21T10:21:33Z) Zimny, Robert; Kujawska, Maria. PromotorDysertacja odtwarza działalność prywatnych szkół średnich w Wielkopolsce w latach 1945-1961. Do tej grupy szkół możemy zaliczyć gimnazja i licea należące do zakonów, samorządów i stowarzyszeń. Niepubliczne szkoły średnie w Wielkopolsce odgrywały znaczącą rolę w odbudowie sieci szkolnictwa ponadpodstawowego po zakończeniu II wojny światowej. Władze państwowe i oświatowe nie były w stanie zapewnić społeczeństwu kształcenia na poziomie średnim, dlatego dopuszczono inicjatywę prywatną na tym etapie kształcenia. Ogromne zaangażowanie lokalnych społeczności pozwoliło na uruchomienie prywatnych szkół średnich. Pomimo braków kadrowych i budżetowych szkoły prywatne wykonywały z sukcesami swoje statutowe zadania. Ten dynamiczny rozwój przerwała „ofensywa ideologiczna” w oświacie. Stopniowo eliminowano szkoły niepubliczne z sieci szkół średnich poprzez likwidację lub upaństwowienie. Budziło to spontaniczny opór uczniów i nauczycieli. Opozycyjna działalność na terenie szkół przyjmowała też formy zorganizowane. Bogata sieć szkół prywatnych w latach sześćdziesiątych została zredukowana do jednego Liceum - Sióstr Sacre Coeur w Polskiej Wsi. Pomimo krótkiego okresu działania szkoły niepubliczne odegrały znacząca rolę w kształceniu młodzieży po 1945 r. Praca przybliża i uzupełnia dzieje oświaty wielkopolskiej o aspekt dotychczas mało znany i pomijany w literaturze przedmiotu.Item Telewizje poznańskie jako czynnik kształtowania tożsamości lokalnej i regionalnej w Wielkopolsce w latach 1957-2000.(2019) Stachurska Olejnik, Monika; Kujawska, Maria. PromotorTożsamość to jeden z podstawowych czynników składających się na osobowość człowieka. Poznań i Wielkopolska zawsze miały bardzo silną świadomość regionalno - historyczną. Poznańskie telewizje przez lata umacniały tożsamość i pielęgnowały wartości regionalne. Analiza zagadnienia na przestrzeni dziesięcioleci pozwala na twierdzenie, iż w tym czasie wypełniały funkcje kształtujące tożsamość zarówno na poziomie lokalnym, jak i regionalnym. Były przewodnikiem i inspiratorem działań tworzących więzi z regionem. Praca podzielona jest chronologicznie na dekady, omawiane w kolejnych rozdziałach. Rozdział pierwszy to opis początków telewizji. Rozdział drugi obejmuje lata 60. i 70., kiedy w Poznaniu działał już ośrodek telewizyjny. Ośrodek szybko się rozwijał, tworzyli tu wybitni twórcy, co przekładało się na jakość oferowanego programu. Rozdział trzeci to lata 80., czas stanu wojennego, kiedy na dwa miesiące zawieszono w Poznaniu nadawanie programu lokalnego. W następną dekadę wprowadza kolejny rozdział traktujący o powstaniu telewizji regionalnej i tworzeniu się telewizji samorządowej. Ostatni rozdział dotyczy telewizji niepaństwowych, które mogły powstać po przemianach ustrojowych w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Mowa szczególnie o Telewizji ES i Telewizji WTK, które stanowiły cenną alternatywę programową dla widzów regionu.