Browsing by Author "Kuszak, Kinga. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Działania muzyczno-ruchowe w procesie stymulowania kompetencji emocjonalnych uczniów wyrażonych w języku(2019) Kłysz-Sokalska, Natalia; Kuszak, Kinga. PromotorZałożeniem pracy jest zweryfikowanie, na ile opracowane i zaproponowane uczniom działania edukacyjne przyjmujące formę programu eksperymentalnego z podstawą formie piosenki, mogą stymulować umiejętności związane z identyfikowaniem emocji własnych i innych ludzi oraz wpływać na kompetencję ich werbalizowania, co z kolei ma sprzyjać budowaniu relacji społecznych. Tego typu kompetencje nie pozostają jedynie umiejętnością nazywania emocji, ale i wpływają na inne obszary kompetencji emocjonalnych i społecznych. Umiejętność wyrażania słowem własnych i cudzych przeżyć wynikających z różnych sytuacji pozwala na ukształtowanie myślenia o emocjach jako o elemencie funkcjonowania w społeczeństwie. To, w jaki sposób są wyrażane może wpływać na relacje z bliższym lub dalszym otoczeniem. Precyzyjne wyrażanie doświadczanych stanów emocjonalnych za pomocą bogatego zasobu języka daje szansę na poczucie bycia wysłuchanym, zrozumianym i zaakceptowanym. Praca została podzielona na trzy części: Część pierwsza została opatrzona tytułem: Teoretyczne podstawy rozprawy. Prowadzona w niej narracja została podzielona na trzy obszary: emocje, język i muzykę. Część druga pracy to założenia metodologiczne badań własnych. Część trzecia pracy to prezentacja wyników badań wraz z ich szczegółową analizą. Podczas analizy przede wszystkim skupiam się na porównaniu wyników uzyskanych w badaniu początkowym i końcowym przez dzieci z grup kontrolnych i eksperymentalnych oraz zaobserwowaniu różnic pomiędzy grupami kontrolnymi a eksperymentalnymi. Na podstawie rezultatów oraz ich analiz podejmuję próbę sformułowania wniosków końcowych, również tych, odnoszących się do praktyki edukacyjnej. Praca uzupełniona została aneksem, w którym zamieszczono, m.in. wzory narzędzi badawczych użytych w badaniu, opis wybranych działań eksperymentalnych realizowanych podczas zajęć w grupach eksperymentalnych oraz zapisy nutowe i słowa wybranych piosenek napisanych na potrzeby badania.Item Językowe obrazy rodziny w narracjach rodziców. Studium dynamiki znaczeń(2023) Al Azab-Malinowska Syma Marta; Kuszak, Kinga. Promotor; Ratajczak, Łukasz. Promotor pomocniczyCzęść pierwsza dysertacji dotyczy teoretycznych podstaw pracy, a część druga zawiera założenia, analizy i prezentację badań własnych oraz zakończenie. W rozdziale I zaprezentowano rodzinę jako kategorię interdyscyplinarną, dokonano również rekonstrukcji dyskursu kryzysu rodziny oraz dyskursu przemian we współczesnej rodzinie. Następnie omówiona została perspektywa konstruktywistyczna i myślenie systemowe. W kolejnych rozdziałach omówiono wybrane kwestie dotyczące komunikacji i języka oraz perspektywę konstruktywistyczną i myślenie systemowe w studiach nad rodziną i komunikacją. Następnie przedstawiono językowe narzędzia opisu świata i interpretacji doświadczeń (w myśleniu o rodzinie i komunikacji) oraz rodzicielstwo jako kategorię praktyczną i teoretyczną (praktykowanie rodzicielstwa jako działanie językowe). W rozdziale V i VI znalazły się szczegółowe analizy takich kategorii jak: narracja, językowy obraz świata, metafora oraz narracyjna tożsamość rodziców. W II części pracy opisane zostały metody, techniki i narzędzia badawcze. Omówiono specyfikę badań jakościowych w pedagogice (w tym podejście biograficzne i konstruktywistyczną teorię ugruntowaną). Zdefiniowana została kategoria: językowe obrazy rodziny (JOR). Główną metodą były wywiady pogłębione, częściowo ustrukturyzowane, w badaniach wykorzystano również metaforę. W rozdziale poświęconym prezentacji badań własnych zostały przedstawione: JO matek i ojców w narracjach rodziców, JOR jako przestrzeni do zaspokajania potrzeb, JO „lekcji” dotyczących rodziny i rodzicielstwa w przekazach transgeneracyjnych, JO dobrej komunikacji w rodzinie, metafory generatywne rodziców tworzące JOR, refleksje rodziców dot. udziału w badaniu oraz JO bycia razem w rodzinie. W zakończeniu uwzględniono wnioski dla praktyki pedagogicznej i edukacyjnej. The first part of the dissertation presents the theoretical foundations of the work, and the second part contains the assumptions, analysis, and presentation of own research and the conclusion. Chapter One presents the family as an interdisciplinary category and reconstructs the discourse of family crisis and the discourse of transition in the contemporary family. The next chapter introduces the constructivist perspective and systems thinking. The following chapters discuss selected communication and language issues and the constructivist perspective and systems thinking in family and communication studies. They were followed by a discussion on linguistic tools for describing the world and interpreting experience (in thinking about family and communication) and parenting as a practical and theoretical category (practicing parenting as a linguistic activity). Chapters V and VI provide detailed analyses of categories such as narrative, linguistic worldview, metaphor, and narrative parenting identity. Part II of the paper describes research methods, techniques, and tools. The specifics of qualitative research in pedagogy (including biographical approaches and constructivist grounded theory) are discussed. A category is defined: linguistic pictures of the family (LPF). In-depth, semi-structured interviews were the primary method, and metaphor was also used in the research. In the chapter on the presentation of own research, the following are presented: The LP of mothers and fathers in parents' narratives, the LP as a space for meeting needs, the LP of 'lessons' about the family and parenting in transgenerational patterns, the LP of good communication in the family, parents' generative metaphors to form the LPF, parents' reflections on participation in the study and the LP of being together in the family. The ending presents conclusions for pedagogical and educational practice.Item Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach podstawowych na terenie Wielkopolski(2016) Przybyszewska, Dominika; Kuszak, Kinga. PromotorGłównym celem badań była analiza działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które są realizowane w masowych szkołach podstawowych na terenie województwa Wielkopolskiego. Zainteresowania badawcze w tym obszarze wynikały ze zmian polskiego systemu oświaty w ostatnich kilku latach. W ich wyniku duży nacisk został położony na poznanie sytuacji dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i możliwości zapewnienia mu opieki odpowiedniej do jego potrzeb i możliwości. W szczególności istotne stało się zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak najbliżej ich miejsca zamieszkania oraz indywidualizacji działań. Nowe regulacje prawne mają na celu wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, szczególnie tych zamieszkujących tereny wiejskie. Wpisują się zatem w działania podejmowane przez Unię Europejską w celu zwiększenie efektywności i równości w edukacji dzieci ze środowisk defaworyzowanych, czyli dzieci znajdujących się w niekorzystnej sytuacji głównie ze względów społeczno-ekonomicznych, kulturowych i językowych. Zwrócono uwagę na istotność współpracy między placówkami edukacyjnymi a innymi instytucjami pożytku publicznego. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie jest kierowana w założeniach tylko do uczniów, ale też do rodziców tych uczniów oraz nauczycieli z nimi pracujących. Umożliwia to kontynuowanie procesu terapii i stymulowaniu rozwoju w naturalnym środowisku dziecka a także zapewnia merytoryczne wsparcie pedagogom. Rezultaty przeprowadzonych badań pozwoliły na określenie stanu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach podstawowych na terenie całego województwa.Item Współpraca na rzecz wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym(2019) Schmidt, Anna; Kuszak, Kinga. Promotor; Przybyła, Tomasz. PromotorNiniejsza dysertacja składa się z trzech części: analizy teoretycznej badanych zagadnień, analizy metodologicznej oraz przedstawienia uzyskanych wyników badań wraz z wnioskami i refleksjami własnymi. Część pierwsza zawiera VIII rozdziałów, w których dokonano analizy pojęć: współpracy, współdziałania, partnerstwa, rozwoju i wspomagania, wybranych modeli i koncepcji dotyczących współpracy oraz uwarunkowań mających wpływ na harmonijny jej przebieg. Następnie scharakteryzowano rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, uwzględniając jego potrzeby, a także konteksty determinujące proces jego wzrostu. Autorka odwołała się również do modelu wpływu środowiska na rozwijającą się jednostkę według Frances D. Horowitz oraz przytoczyła społeczno-ekologiczną teorię rozwoju człowieka według Urie Bronfenbrennera, aby ugruntować wszystkie wskazane myśli i treści. Kolejnym elementem pracy jest charakterystyka trzech wybranych środowisk: rodzinnego, przedszkolnego i lokalnego oraz przedstawienie znaczenia współpracy środowisk w procesie rozwoju człowieka od najmłodszych lat. Cześć ta zakończona jest analizami poświęconymi „animacji współpracy środowiskowej”. Część druga poświęcona została metodologicznym podstawom badań. Zawiera ona treści dotyczące: przedmiotu badań, problemów i celów badawczych, zmiennych i wskaźników, metod, technik i narzędzi badawczych, a także uzasadnienia wyboru rodzaju badań oraz charakterystyki próby badawczej i przebiegu badań. W części trzeciej dokonano analizy otrzymanych wyników badań, a także przedstawiono propozycje kontynuacji i realizacji kolejnych edycji Projektu „Przedszkolaki na Uniwersytecie”, a także w oparciu o uzyskane wyniki badań podjęto próbę stworzenia własnego modelu współpracy środowiska przedszkolnego ze środowiskiem lokalnym i rodzinnym.