Browsing by Author "Lew, Robert. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Definiowanie spontaniczne u rodzimych użytkowników języka angielskiego. Implikacje dla leksykografii(2012-12-17) Fabiszewski-Jaworski, Mateusz; Lew, Robert. PromotorPraca poświęcona jest definiowaniu spontanicznemu wyrazów, formułowanemu przez tzw. naiwnych rodzimych użytkowników języka angielskiego, tj. użytkowników bez przygotowania językoznawczego i leksykograficznego. Opisuje empiryczne badanie definiowania, którego celem jest wyłonienie popularnych i dominujących formatów definiowania (rodzajów definicji) i zweryfikowaniu ich zbieżności z popularnymi stylami definiowania w słownikach, z naciskiem na angielskie jednojęzyczne słowniku pedagogiczne. Badanie przeprowadzono na próbie ponad 220 respondentów poproszonych o zdefiniowanie dziewięciu rzeczowników. Badanie przeprowadzono w trybie ustnym i pisemnym. Zebrany materiał wprowadzono do specjalnie przygotowanej bazy danych, gdzie dokonano analizy odpowiedzi respondentów oraz klasyfikacji wypowiedzi. Szczególny nacisk kładziony był na zweryfikowanie statusu definicji klasycznej w spontanicznym definiowaniu oraz sprawdzenie występowania definicji w formie pełnego zdania oraz definicji w formie jednego zdania podrzędnego, stosowanych częściowo w angielskich słownikach. W badaniu definicje klasyczne okazały się najbardziej rozpowszechnionym stylem definiowania. Ponadto, z wypowiedzi respondentów wyłoniono nowe formaty definicji.Item Elementy wspomagające nawigację wewnątrzhasłową w angielskich słownikach pedagogicznych(2014-10-17) Ptasznik, Bartosz; Lew, Robert. PromotorCelem rozprawy jest zbadanie przydatności elementów wspomagających nawigację wewnątrzhasłową w angielskich słownikach pedagogicznych. Obecnie w leksykografii pedagogicznej słowników angielskiego stosuje się dwa typy tychże elementów. Pierwszy z nich to tzw. wskaźnik semantyczny (w jęz. angielskim signpost), który występuje na samym początku konkretnego znaczenia danego hasła słownikowego w postaci np. krótkiej definicji tego znaczenia, zwięźle podsumowując treść całego znaczenia. Drugi typ to tzw. menu hasła (w jęz. angielskim menu), czyli blok nagłówków podhaseł w postaci spisu treści, umieszczony bezpośrednio pod wyrazem hasłowym. Główną funkcją obydwu tych elementów jest ułatwienie użytkownikom słownika zaznaczenie poprawnego znaczenia danego wyrazu w określonym kontekście oraz ograniczenie czasu trwania tego procesu do minimum. Dotychczasowe badania przydatności elementów wspomagających nawigację w hasłach słownikowych wskazują na wyższą skuteczność wskaźników semantycznych. Najważniejszym celem rozprawy jest sprawdzenie, czy połączenie wskaźników semantycznych oraz menu hasła w pojedynczym artykule hasłowym w monolingwalnych papierowych słownikach pedagogicznych języka angielskiego może podnieść skuteczność wyboru poprawnych znaczeń wyrazów, a także przyspieszyć ten proces, w porównaniu do haseł wyposażonych tylko i wyłącznie we wskaźniki semantyczne.Item Gil's Article Maker. Opracowanie i ewaluacja interaktywnego narzędzia do nauczania przedimków angielskich w polskim gimnazjum(2017) Gillian, Edward John; Lew, Robert. PromotorPodstawowym celem pracy było zbadanie skuteczności e-learningu w nauczaniu poprawnego użycia przedimków w języku angielskim na poziomie zdań, akapitów i krótkich tekstów przez polskich uczniów uczących się języka angielskiego. Przegląd literatury sugeruje, że badania ilościowe z wykorzystaniem e-learningu w nauczaniu angielskich struktur gramatycznych nie są wystarczające. W szczególności brakuje badań porównujących skuteczność e-learningu z tradycyjnymi metodami nauczania (Huong 2005; Król-Markefka 2010). Dalszym celem niniejszej pracy była ocena skuteczności schematu binarnego Mastera (Master 1988, 1990, 1996, 1997, 2002, 2003a) w nauczaniu wzorców użycia przedimków w języku angielskim. Badanie właściwe poprzedzono tygodniowym pilotażem w prywatnej szkole językowej. W badaniu pilotażowym udział brało pięciu uczniów, których poproszono o udział w testowaniu oprogramowania e-learningowego przez pięć 30- minutowych sesji w celu oceny: • czy pojęcia w narzędziu e-learningowym były odpowiednie dla polskich uczniów uczących się języka angielskiego w wieku od 11 do 14 lat; • aspektów technicznych narzędzia e-learningowego na serwerze internetowym, w celu zidentyfikowania ewentualnych problemów natury technicznej i usunięcia ich. Wyniki badania pilotażowego sugerują, że pojęcia edukacyjne zawarte w narzędziu e-learningowym były odpowiednie dla polskich uczniów uczących się języka angielskiego w wieku od 11 do 14 lat. Dalej stwierdzono, że narzędzie e-learningowe spełnia wymogi techniczne niezbędne do głównego badania, za wyjątkiem wady platformy Moodle LMS uniemożliwiającej logiczne powiązania niezbędne do stworzenia bardziej zindywidualizowanej informacji zwrotnej. Oznaczało to, że nie można przeprowadzić części badania dotyczącej zindywidualizowanej informacji zwrotnej. Drugi etap to badanie główne, które przeprowadzono na 12 jednostkach lekcyjnych w okresie dziesięciu tygodni na przełomie lat 2016 i 2017 na próbie 30 uczniów dwóch gimnazjów . Próba składała się z dwóch grup: grupę eksperymentalną (grupa Gil) i grupę kontrolną. Dla obu grup procedura składała się z: a) etapu poprzedzającego egzamin oceniającego umiejętności korzystania z przedimków przy użyciu formalnych środków, b) fazy nauczania, a na koniec (c) etapu post-testu oceniającego zmiany w poprawności użycia przedimków przy użyciu tych samych formalnych środków, jak w etapie testów wstępnych. Grupa Gil korzystała z narzędzia e-learningowego (Gillian 2015a), natomiast grupa kontrolna otrzymała instruktaż dotyczący zasad użycia przedimków angielskich w formie tradycyjnej. Wyniki badań wskazują, że narzędzie e-learningowe było bardziej skuteczne niż tradycyjna metoda nauczania. Biorąc pod uwagę wyniki zagregowane, grupa eksperymentalna (Gil) osiągnęła istotnie lepsze wyniki niż grupa kontrolna. Grupa eksperymentalna osiągnęła także istotnie lepsze wyniki w podziale na zadania testujące rozumienie pojęć policzalności rzeczowników oraz identyfikujące użycia przedimków. W przypadku zadań testujących klasyfikujące użycia przedimków również zaobserwowano przewagę w grupie eksperymentalnej, ale nie była ona istotna statystycznie. Wyniki badania stanowią istotny wkład w dydaktykę nauczania języka angielskiego w zakresie użycia przedimków, dostarczając dowodów ilościowych na skuteczność e-learningu w nauczaniu angielskich struktur gramatycznych takich jak przedimki.Item Kolokacje w języku prawa w jednojęzycznych słownikach online dla uczących się języka angielskiego(2024) Halczak, Paulina; Lew, Robert. PromotorRozprawa doktorska skupia się na zagadnieniu kolokacji w języku prawa w jednojęzycznych słownikach online dla uczących się języka angielskiego. Punktem wyjścia jest omówienie istoty kolokacji, jej roli i znaczenia w rozumieniu i produkcji języka. W rozdziale pierwszym dokonano przeglądu badań w zakresie stanu wiedzy na temat łączliwości wyrazów wśród uczących się języka. Następnie, zaprezentowano temat kolokacji z perspektywy specjalistycznej odmiany języka. W szczególności uwagę poświęcono dyskursowi prawa. Nacisk położono zwłaszcza na kwestię tłumaczenia języka prawa. Rozdział pierwszy zakończony jest konkluzją, iż kolokacje odgrywają kluczową rolę, zarówno w angielskim języku prawa, jak i w polskim języku prawa. W rozdziale drugim przedstawiono cele badawcze. Pierwszy z nich stanowi analiza słownikowego podejścia do kolokacji. Drugi cel to dokonanie oceny wpływu elementów mikrostruktury słownika oraz elementów składowych kolokacji na ich użycie i czas wykonywania zadania poprzez test wymagający uzupełnienia kolokacji. W rozdziale drugim wskazano również pytania badawcze oraz szczegółową procedurę wyboru kolokacji i sformatowania testu. W końcowej części tego rozdziału scharakteryzowano uczestników badania. W rozdziale trzecim zaprezentowano wyniki badania. W pierwszej kolejności do-konano analizy słownikowego podejścia do kolokacji. W tym celu najpierw przedstawiono z osobna każdy z wybranych słowników. Następnie, sformułowano ogólne wnioski, ze szczególnym uwzględnieniem niespójności w słownikach. W dalszej części rozdziału przedstawiono wyniki testu wymagającego uzupełnienia kolokacji, zgodnie z którymi poprawność użycia kolokacji w języku prawa jest istotnie zależna od wzajemnego oddziaływania dostępu do kolokacji w haśle słownikowym i elementów składowych kolokacji. Ponadto, czas potrzebny do wypełnienia testu wymagającego uzupełnienia kolokacji jest zależny od dostępu do kolokacji. W konsekwencji osiągnięte wyniki pokazują, że dostęp do kolokacji może mieć decydujący wpływ na ich użycie. Powyższe ustalenia skłaniają do myślenia, w szczególności w kontekście wykorzystania technologii w edukacji. The thesis reports on a study into collocation in legal language in online monolingual English learners’ dictionaries. It begins with a discussion of the concept of collocation, its role and importance in language comprehension and production. An overview of studies into collocational knowledge among language learners is offered, prominence being given to lexicography-oriented research. Subsequently, collocation is presented from the perspective of a specialised variety of a language. Primary focus is directed to legal dis-course. In the discussion the issue of legal translation is given priority. Chapter One ends with a conclusion that collocation plays a major role in both legal English and legal Polish. Chapter Two introduces the aims of the study, which concern dictionary treatment of collocations and assessing the influence of elements of microstructure and composition of collocations on their use and time of the completion of a collocation provision test. Chapter Two introduces research questions as well as detailed procedures of the selection of collocations and test design. As a final part, Chapter Two provides information on study participants. Chapter Three presents the results of the study. First of all, an analysis of diction-ary treatment of collocations is offered. In order to achieve the purpose of the analysis, each of the selected dictionaries is first presented separately. Subsequently, general con-clusions are drawn, which mainly emphasise inconsistencies within dictionaries. Further, the chapter presents the results of the collocation provision test, which shows that the accuracy of use of legal collocations is significantly influenced by the interaction of ac-cess to collocation in a dictionary entry and collocation pattern. Moreover, the time needed to complete the collocation provision test is influenced by access. Hence, the re-sults obtained demonstrate that access to collocations might be decisive in their use. The findings seem particularly thought-provoking in the context of technology use in educa-tion.