Browsing by Author "Mamzer, Hanna. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Różnice kulturowe w postawach rodziców wobec trudności w uczeniu się ich dzieci w Izraelu(2018) Gonen-Avital, Shiri; Mamzer, Hanna. PromotorPoprzez sprawdzenie wpływu różnic kulturowych na postawy i radzenie sobie rodziców z czterech grup etnicznych (rodowici Izraelczycy, mieszkańcy krajów byłego ZSRR, Etiopczycy, muzułmanie) z trudnościami w przyswajaniu wiedzy przez ich dzieci – syndrom LD (learning disability), badania koncentrują się na czynnikach, które stymulują lub utrudniają skuteczną komunikację pomiędzy rodzicami a systemem szkolnictwa w Izraelu. Pytania badawcze: Czy znajdziemy różnice pomiędzy czterema grupami etnicznymi rodziców dzieci z LD, w odniesieniu do wymiarów kulturowych, postaw i radzenia sobie z problemem LD u ich dzieci. Teoria czterech wymiarów kulturowych Hofstede'a była tutaj podstawowym modelem teoretycznym. Metoda: Badania jakościowe, na próbie kuli śnieżnej. Przeprowadzono 18 wywiadów pogłębionych. Wyniki wskazują, że różnice pomiędzy czterema grupami etnicznymi i czterema wymiarami kulturowymi można podzielić na dwie główne grupy: 1. Rodowici Izraelczycy, mieszkańcy krajów byłego ZSRR., 2. Etiopczycy i muzułmanie. Istotne były różnice w zakresie gotowości do podzielenia się swoimi obawami, chęci zasięgnięcia porady u specjalistów, chęci udziału w grupie wsparcia oraz w kwestii zaangażowania męża i radzenia sobie z LD. Wniosek: Wszelkie działania dotyczące różnic kulturowych należy podejmować zgodnie z kulturą pochodzenia rodziców. Rodzice dzieci z LD nie powinni być traktowani jako jedna jednostka i powinniśmy dostosować właściwy sposób współpracy oparty na kulturze, właściwym podejściu i metodach radzenia sobie z tym problemem. Wkład w badania naukowe: Zapewnienie nowego zasobu wiedzy w dziedzinie oświaty, podniesienie świadomości w zakresie aspektów socjologicznych jako części procesu decyzyjnego, stworzenie modelu jako podstawy do podejmowania działań, zaproponowanie wartości dodanej dla poprawy dialogu pomiędzy ustawodawcami a przedstawicielami środowiska oświaty, wniesienie wkładu w dziedzinę badań naukowych poprzez przedstawienie istotnych wyników z implikacjami dla innych dziedzinItem Społeczno-kulturowe aspekty funkcjonowania rodzin z dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną(2019) Koperski, Łukasz; Mamzer, Hanna. PromotorPraca doktorska jest próbą odpowiedzi na główny problem badawczy: jak przebiega funkcjonowanie rodzin z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną? Funkcjonowanie zostało zdefiniowane jako dynamiczny proces osadzony w kontekście społeczno-kulturowym, konstruowany przez interakcje z aktorami społecznymi, uwzględniający nadawanie znaczeń otaczającej je rzeczywistości. Funkcjonowanie rodziny analizuję w ujęciu symbolicznego interakcjonizmu, koncentrując się na konstruowaniu wyobrażenia o sobie i otaczającej rzeczywistości, przypisywaniu wartości określonym obiektom i procesom. Proces funkcjonowania rodzin został zbadany za pomocą trzyczęściowej ramy analitycznej. Po pierwsze uwzględniony został kontekst czasowy, któremu rodziny nadają znaczenie - przestrzeń doświadczenia i horyzont oczekiwania (wymiar horyzontalny), odnoszące się do przeszłości (w oparciu o posiadane doświadczenia: “jak było?”, “co i dlaczego było ważne?”), teraźniejszości (działania, sytuacje i procesy dokonujące się w czasie rzeczywistym: “jak jest?”, “co i dlaczego to jest ważne?”) i przyszłości (wizualizacja funkcjonowania rodziny: “jak będzie?”, “dlaczego to będzie ważne?”). Po drugie, analizie zostały poddane wybrane obszary funkcjonowania rodzin (wymiar wertykalny): podejmowane działania, zachodzące procesy w obrębie rodziny i poza nią, doświadczane sytuacje oraz nadawanie im znaczeń w określonym momencie biograficznym. Po trzecie, przyjęta rama analityczna uwzględniała kontekst społeczno-kulturowy funkcjonowania rodzin i sfery oddziaływań społecznych na poziomie mikrospołecznym, mezospołecznym i makrospołecznym.