Browsing by Author "Melosik, Zbyszko"
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
Item Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Melosik, ZbyszkoIn the article author discusses the relationships between education and social stratification. The theories of meritocracy and credentalism are analyzed and a special attention is paid to the opposition between their interpretations of the equality/inequality dilemma. Then the R. Turner’s concepts of social mobility and E. Hopper’s concepts of social creation of aspiration are presented. In the second part of the article the phenomenon of overeducation and diploma in ation is considered as well as a case of higher education in Japan as a factor of social stratification in this country.Item Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku)(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Melosik, ZbyszkoThe article is aimed at analysing the social role of Facebook in contemporary society, especially among young generation. Various contexts of this problem are considered against the background of image construction and self-presentation concept. Also, some social issues of Facebook use are taken into account.Item KULTURA UPOZOROWANIA I EDUKACJA(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 1996) Melosik, ZbyszkoThe article is aimed at reconstructing a way of thinking about contemporary America, which is focused on hiperreality. Also, the educational implications and contexts of simulacrum culture are analysed. The first part of the article describes the growing mass media role in producing reality. Jean Baudrillard's theory of hiperreality is presented here. Also some typical examples of its relevance are shown. The second part includes consideration of limits and possibilities which are faced by pedagogy and education in the simulacrum culture. The discourse of poststructuralism is used as a theoretical background of analysis. At the end, John Fiske's proposal of perceiving mass media as a field of "semiotic democracy" is described and its pedagogical relevance is assessed.Item Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Melosik, ZbyszkoThe article includes considerations on different version of lifelong learning in contemporary culture. Four approaches are analysed. The firstone is classical, connected mostly with adult education,. In the second, lifelong learning is incorporated in neoliberal vision of man and society and is treated as a way of permanent change of one’s knowledge and skills to be competitive in a job market. Third approach relates to the role of popular culture in shaping man’s identity by developing ability to accept and quickly forget enormous numer of stimulus from mass media and consumption area. The core of last approach includes the conviction that just man’s passions are the best and deepest drive for permanent personal growth.Item Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej(Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, 2012) Melosik, ZbyszkoArtykuł przedstawia współczesne trendy kulturowe odsłaniające pozorne panowanie mediów nad człowiekiem. Autor stawia tezę, że - paradoksalnie - to panowanie wydaje się być optymistyczne. Warunkiem sukcesu pedagogiki medialnej jest szacunek dla aspiracji kulturowych młodzieży. W przeszłości kultura popularna funkcjonowała poza pedagogiką, postrzegana była bowiem jako niepoważna i niedojrzała. Zapominano, że ignorowanie kultury popularnej jest równoznaczne z ignorowaniem młodzieży i przynosi nieuchronnie ignorowanie pedagogiki przez młodzież. Kultura popularna (a wraz z nią media) stanowić mogą istotną płaszczyznę działania pedagogicznego.Item Michał Klichowski, Learning in CyberParks. A Theoretical and Empirical Study, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, ss. 266(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019) Melosik, ZbyszkoMichał Klichowski to jeden z najzdolniejszych naukowców młodego pokolenia. Jest autorem wielu artykułów publikowanych w wysoko punktowanych czasopismach (w tym bardzo prestiżowych – zagranicznych), jak również dwóch znakomitych książek: Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się (Kraków 2012) oraz Narodziny cyborgizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji (Poznań 2014). Teksty Michała Klichowskiego stoją na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, są czytane i cytowane (mimo bardzo młodego wieku Jego Indeks Hirscha wynosi 10, a liczba cytowań 291). Otwierają one dla pedagogiki nowe pola problemowe, cechuje je „intelektualna świeżość” i otwartość oraz umiejętność interdyscyplinarnego myślenia, jak również łączenia analiz teoretycznych z badaniami empirycznymi. Te wszystkie powyższe pozytywne uwagi odnoszą się również do najnowszej książki Michała Klichowskiego: Learning in CyberParks. A Theoretical and Empirical Study, która jest przedmiotem niniejszej recenzji. Książką ta wpisuje się, bez wątpienia, bardzo dobrze we współczesne dyskusje odnośnie relacji między technologią, komunikacją i sferą publiczną, na temat „inteligentnych” czy „sensorycznych” środowisk lub interakcyjnych przestrzeni. Mogę przy tym stwierdzić z przekonaniem, że publikacja Michała Klichowskiego dyskusje te pogłębia i rozszerza ich naukowe spektrum.Item Neurotyczna tożsamość w społeczeństwie neoliberalnym(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Melosik, ZbyszkoThe article is devoted to the analysis of the social and personal consequences of neoliberal competition in contemporary society. Various contexts of this problem are considered, including the fall of Great Metanarratives, isolated privatism, individualism and cold human relationships, expectations of failure, neurotic pressures and activities, etc. A special case of change in Japanese social life is presented. The author uses the social constructivist approach.Item O racjonalności w nauce i w życiu społecznym(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Drozdowicz, Zbigniew; Melosik, Zbyszko; Sztajer, SławomirItem Pedagogika i konstrukcje tożsamości młodzieży w „kulturze kontroli” i „kulturze rozproszenia”(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Melosik, ZbyszkoArticle includes the author’s pedagogical proposal concerning the shape of youth idetnity in the time of domination of culture of control and culture of dispersion. The several selected dimensions of this problem are analyzed with the special attention paid to: the antynomy high culture/popular culture; neoliberalism and neopragmatism as well as other socially constructed components of identity.Item Piłka nożna, amerykański izolacjonizm i paradoksy globalizacji(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Melosik, ZbyszkoThe article is devoted to analyzing the North American attitude towards soccer. American arguments against soccer are presented against the background of prevailing tendencies of world globalization. Also, the essence of soccer is confronted with the American version of masculinity, symbolized by aggressive American football.Item Piłka nożna, mulatyzm i tożsamość narodowa w Brazylii(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Melosik, ZbyszkoThe article is devoted to the social functions of soccer in Brazilian society. The first section analyses the elitist and working class origin of soccer in Brazil. Next, the author attempts to describe the role of soccer in advancing social mobility of people from the working class. In the third, most important section the role of soccer in creation of the Brazilian national identity is considered. Here, the concept of a “tropical hybrid” as well as the ideology of mulattism is presented together with a detailed analysis of the Brazilian soccer style as an expression of the Afro-Brazilian, genetically determined talent.Item Piłka nożna, styl życia i procesy reprodukcji kulturowej w Stanach Zjednoczonych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Melosik, ZbyszkoIn his article the author considers the paradox of soccer appropriation in the United States. It is rejected by majority of Americans at the professional level as they prefer football, basketball and baseball. However, at the recreational level soccer is used by middle class and upper middle class as a form of their status confirmation and for cultural reproduction. The symbol of such an approach is analysed – the „soccer mom” as a person who considers soccer as a very valuable exercise experience for her daughters and sons.Item Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Melosik, ZbyszkoItem Post-subkultury i tożsamość młodzieży współczesnej: tyrania tymczasowości?(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Melosik, ZbyszkoThis text is devoted to the concept of subculture and tribalism, which enable a new interpretation of the way of organizing young people’s everyday life. It seems that in contemporary reality an affiliation of an individual to a subcultural group – in the context of the possibility of obtaining social success - is excessive. A person who consistently identifies with oriented resistance, rebellion, or creates an alternative world group is in practice excluded from mainstream culture and career. It is true that modern society seems to tolerate almost any difference, but it is by no means so-called “cold tolerance”. The marginalization of persons belonging to the subculture is done by silent mechanisms of ignorance. At the same time belonging to a subculture usually requires the reconstruction of one’s own identity, including the stringent requirements of the group, both in terms of value systems and everyday lifestyles. It is not difficult to notice that in contemporary world lifelong relationships and coalitions, “brotherhood of arms” and close ties disappear increasingly. They are replaced by sometimes ad-hoc configurations of tribal character, directed to fight with another tribe, created in the same way, or to the implementation of a specific “interest”. At the same time, these configurations are temporary, sometimes even makeshift.Item Rekonstrukcje szczęścia w społeczeństwie neoliberalnym: Prozak jako sposób na życie(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Melosik, ZbyszkoThe article is aimed at analysing the social role of Prozac in contemporary society, especially among Americans. Various contexts of this problem are considered against the background of the psychopharmacological happiness concept as well as of different neo-liberal anxieties. Also, some moral and social issues of Prozac use are taken into account.Item Samochód, tożsamość i płeć kulturowa(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Melosik, ZbyszkoMy article is devoted to selected contexts of the car as a sociological phenomena, primarily in the context of the constructions of gender. I am convinced that the car is not only a product of modern technology; it is connected with meanings and symbols of the socio-cultural reality. It is a symbol of freedom, autonomy, individualism and privacy. From the very beginning of its existence, the car was seen as an integral part of male identity and the “car culture” was seen as definitely masculine. However, in the first decades of the twentieth century women driving cars have become a powerful symbol of gender equality. The author discusses these problems in the context of contemporary culture.Item Społeczne funkcje wychowania fizycznego na poziomie szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych i w Polsce (studium z pedagogiki porównawczej na przykładzie Uniwersytetu Notre Dame w Stanach Zjednoczonych i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)(2018-01-09) Marciniak, Michał; Melosik, ZbyszkoW pracy została przedstawiona porównawcza analiza społecznych funkcji i roli wychowania fizycznego w Stanach Zjednoczonych oraz w Polsce na przykładzie Uniwersytetu Notre Dame oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Praca składa się z 6 rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawione są cele i metody pedagogiki porównawczej jako dyscypliny naukowej. Opisane są w nim także podstawy teoretyczne, cele wychowania fizycznego oraz poglądy głównych teoretyków w dziedzinie kultury fizycznej. Rozdział drugi przedstawia historie wychowania fizycznego w Stanach Zjednoczonych i w Polsce. Kolejny rozdział opisuje Uniwersytet Notre Dame i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, w kontekście ich historii, struktury, misji i bazy w zakresie wychowania fizycznego i sportu. Druga część pracy ma charakter badawczy. Przedstawione w niej zostały wyniki badań dotyczących postrzegania przez nauczycieli i studentów obu uczelni roli wychowania fizycznego. Ostatni rozdział pracy to podsumowanie i wnioski, oraz propozycje ewentualnych zmian w strukturze wychowania fizycznego na UAM.Item Społeczno-kulturowe konstrukcje piłki nożnej: męskość, kolektywna tożsamość i japonizacja(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Melosik, ZbyszkoThe purpose of this article is to present three selected contemporary socio-cultural constructs of football. Due to its immense popularity and media exposure, this sport is an area of expressing and crystallizing many social trends and concerns as well as the diversity of cultural (re-)adaptation. There is no doubt that football is a sport associated with the “male culture”. However, in the context of globalization, adapting football for the local requirements of the Japanese consumer market so unexpectedly has brought its feminization. One can even observe an inversion of traditional gender roles in this field: the female audience evaluates and admires the football players’ male bodies.Item Technologizacja życia i tożsamości w kulturze współczesnej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Melosik, ZbyszkoThe author of article considers the growing role of technology in contemporary society in the context of its role in creating identity and shaping the daily life. Various aspects of Elllul’s conception of technological determinism are reconstructed, including the problem (lack) of freedom in relationships between the individual and technology as well as the problem of annihilation of time and space. The main problem of article is analysed both on the micro and the macro levels, considering the possible contradictions in the use of modern technology devices.Item Totalna piłka nożna i pomarańczowa tożsamość narodu holenderskiego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Melosik, ZbyszkoThe article is devoted to analysis of relationship between Dutch way of playing soccer, so called “total” soccer and Dutch identity. The origin of total soccer is presented as well as its features with aggressive way of play and permanent exchange of players' position. The comparison of total soccer with architecture of Amsterdam as a total city is made. Also, the political context of soccer concerning the soccer games with Germany is considered.