Browsing by Author "Michalak, Renata"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Przestrzeń klasy szkolnej miejscem wykluczenia uczniów. Problemy adaptacyjne czwartoklasistów(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Michalak, RenataThe research results presented in this study show that primary education and the next stage of education are two different worlds, in which students have to construct different tools and strategies of adaptation. A lack of continuity in education is a source of school difficulties that may interfere with the development of students’ competences. At the same time it condemns students, especially those whose sense of difficulty significantly interferes with their daily functioning, to marginalization and even exclusion. Educational space, which should be a place where students collect experiences conducive to acquiring competitive maturity, becomes for many of them a place of negative experience that blocks psychosocial development.Item Przyroda wokół szkoły i przedszkola – raport wstępny z badań pilotażowych obejmujących przedszkola i szkoły podstawowe w Poznaniu(2024-11-22) Kozłowska, Agnieszka; Michalak, RenataW przedstawionym badaniu wykazano, że poznańskie szkoły i przedszkola są bardzo zróżnicowane pod względem struktury i wyposażenia swoich terenów do celów edukacyjnych. Niektóre szkoły mają zagospodarowane i przemyślane ogrody dla realizacji celów dydaktycznych. Badani respondenci zauważają potrzebę takich działań, planują ww. działania lub są w trakcie ich realizacji. Przyszkolne tereny najczęściej wykorzystują nauczyciele klas I-III i przedmiotów przyrodniczych; potencjał tej przestrzeni choć rzadziej, jest wykorzystywany także na zajęcia związanych ze sztuką. Większość szkół (ponad 80%) ma w odległości kilkuset metrów kompleksy przyrodnicze, które mogą stanowić dodatkową przestrzeń edukacyjną. Niestety mniej niż połowa korzysta z nich w celach dydaktycznych. W odniesieniu do przedszkoli raport pokazuje, że niektóre mają wspaniale zagospodarowany teren, stwarzający wiele możliwości do prowadzenia atrakcyjnych zajęć edukacyjnych,podczas gdy inne taki ogród mają w sferze planów lub marzeń. Przedszkolne ogrody wykorzystywane są cały rok, o wiele częściej niż ogrody przy placówkach szkolnych. Większość przedszkoli (prawie 80%) ma w odległości kilkuset metrów kompleksy przyrodnicze, które mogą stanowić dodatkową przestrzeń edukacyjną. 70% respondentów - dyrektorów przedszkoli deklaruje, że przedszkola korzystają z nich do celów dydaktycznych. Dane empiryczne wskazują celowość podjęcia bardziej szczegółowych i pogłębionych badań potencjału przyszkolnych terenów oraz barier w korzystaniu z nich przez nauczycieli różnych przedmiotów szkolnych. a także potwierdzają zasadność podjęcia dokładniejszych badań potencjału edukacyjnego przedszkolnych ogrodów w powiązaniu z potrzebami i przekonaniami nauczycieli edukacji przedszkolnej.