Browsing by Author "Misiejko, Adrian"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item O problemach związanych z opiniowaniem przez związki zawodowe założeń albo projektów aktów prawnych stanowionych przez organy gminy(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Misiejko, AdrianW artykule przedstawiono kwestię zakresu obowiązku przedkładania do opiniowania przez związki zawodowe założeń albo projektów aktów prawnych organów gminy. Przepisy te są zbudowane w dużej mierze z wyrażeń niedookreślonych. Autor stawia pytanie o celowość użytych przez ustawodawcę sformułowań, mając na uwadze pojawiające się w doktrynie i orzecznictwie kontrowersje odnośnie do ich wykładni. W wyniku postawionych tez wysuwa również postulaty de lege ferenda.Item Organizacja publicznego transportu zbiorowego przez jednostki samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem prawnych aspektów współdziałania(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Ziemski, Krystian; Misiejko, AdrianTransport publiczny staje się coraz bardziej istotnym elementem strategii transportowych, realizowanych przez organy rządowe i samorządowe. Jednakże, aspekty prawne jego realizacji wciąż nie doczekały się wystarczającej liczby kompleksowych opracowań naukowych o charakterze monograficznym. Niniejsza publikacja wypełnia tę lukę. Autorzy omawiają w szczególności kwestie związane ze współdziałaniem jednostek samorządu terytorialnego w realizacji publicznego transportu zbiorowego. Przedmiotem opracowania są aspekty prawne funkcjonowania związków i porozumień komunalnych (w tym zagadnienia prawnoporównawcze). Podjęto również kwestie szczegółowe, jak problematyka przepisów przejściowych ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz udostępnianie informacji publicznej w związku z realizacją zadań publicznych w tym zakresie. Publikacja będzie użyteczna zarówno dla naukowców badających prawo transportowe, jak i praktyków, którzy w swojej działalności wykorzystują przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.Item Zakres zadań własnych gminy a prawne formy ich realizacji. Analiza administracyjnoprawna(2020) Misiejko, Adrian; Ziemski, Krystian Marek. PromotorCelem pracy jest ustalenie zasad, zgodnie z którymi gmina może identyfikować zarówno swoje zadania własne i ich zakres, jak i prawne formy działania, za pomocą których jej organy mogą zaspokajać potrzeby wspólnoty. Szczególny nacisk położono na rozstrzygnięcie problemów interpretacyjnych związanych z instytucją generalnej klauzuli kompetencyjnej, wynikającej z art. 6 i 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W konsekwencji podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy gmina może zajmować się także takimi sprawami, które co prawda w obowiązującym stanie prawnym nie zostały jednoznacznie i wprost określone jako zadania publiczne, ale wiążą się z pojawiającymi się w toku rozwoju społeczno-gospodarczego potrzebami członków wspólnoty samorządowej. Dla osiągnięcia postawionych celów analizie poddano zarówno polskie ustawodawstwo i Europejską Kartę Samorządu Lokalnego, jak i przeprowadzono badania prawnoporównawcze w odniesieniu do wybranych regulacji brytyjskich, niemieckich, francuskich i szwajcarskich. W tym kontekście szczególną uwagę zwrócono na instytucję „general power of competence”, która została wprowadzona do angielskiego samorządu celem wzmocnienia jego samodzielności. W efekcie postawiono tezę stwierdzić, iż polska gmina posiada znaczny zakres samodzielności w identyfikowaniu zadań własnych, także tych, które nie zostały wprost wskazane w ustawodawstwie.