Browsing by Author "Modrzewski, Jerzy. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Bieda w doświadczeniu uczniów szkół leszczyńskich i jej socjalizacyjne konsekwencje(2018) Dworniczek, Katarzyna; Modrzewski, Jerzy. PromotorPraca poświęcona jest problemowi dziecięcej biedy i sposobom reagowania na niego przez lokalne instytucje bezpośrednio lub pośrednio pełniące funkcje wychowawcze. Autorkę interesował socjopedagogiczny, nie zaś ekonomiczny aspekt zjawiska, w związku z tym w badaniach uwzględniono szereg niemonetarnych czynników ubóstwa, związanych z poziomem życia rodziny i dziecka - wykorzystano m. in. propozycję Eurostatu z badań EU-SILC, skupiając się na poziomie zaspokojenia potrzeb dzieci, czy inaczej – poziomie deprywacji dziecięcych potrzeb (zarówno podstawowych, jak i ponadpodstawowych). Praca stanowi próbę ukazania istoty doświadczanych przez dzieci i ich rodziny dolegliwości egzystencjalnych o brzemiennych biograficznie witalnych i socjalizacyjnych dla nich konsekwencjach. Zasadniczym odniesieniem i inspiracją konceptualizacji autorskiego projektu badawczego była teoretyczna propozycja analizy lokalnego systemu wychowawczego Stanisława Kowalskiego.Item Leszczyńskie rodziny zastępcze i ich podopieczni. Socjopedagogiczne studium zinstytucjonalizowanej formy opieki kompensacyjnej(2016) Kościelniak, Monika; Modrzewski, Jerzy. PromotorThe doctoral dissertation is a pedagogic monograph on solving a social problem of orphanhood in the local range of Leszno. The dissertation consists of seven chapters. The theory which serves as the basis for the issue analysis of taking care of neglected and abandoned children is the sociological theory of social problems which Chapter One of this dissertation is devoted to. Chapter Two is an attempt to apply the aforementioned sociological theory in order to explain the notion of orphanage, at the same time emphasizing its psychological and pedagogical aspects. Chapter Three contains the description of historical forms evolution of resolving the problem of orphanhood. The planks of a contemporary Polish and European systems of child care are presented here. As a result, Chapter Four is devoted to a social analysis of how foster families function in practice. In this part of the study the author attempts to assess the efficacy of the system regulating operation of the forms of foster families. A theoretical part of the dissertation comprises the methodological outline of the author’s own monographic research preceded with an analysis of the state of current research regarding social orphanhood and its compensation. Chapter Six focuses on local environment in which the examined foster families function. Chapter Seven consists of the author’s own research findings. The research embraced institutions responsible for forming and supervising foster families, their charges who have already become independent, and the natural families the charges come from.Item Społeczny problem dezorganizacji i dysfunkcjonalności rodziny w środowisku średniego miasta(2016) Grześko-Nyczka, Marta; Modrzewski, Jerzy. PromotorWspółczesna rzeczywistość przechodzi gwałtowne przeobrażenia. Zachodzące w społeczeństwie polskim przemiany społeczne, kulturowe, gospodarcze i demograficzne są coraz mniej typowe jako procesy transformacji, stają się natomiast coraz bardziej uniwersalne, podporządkowane procesom globalizacyjnym. Nowa rzeczywistość kształtuje nowe wymagania i stawia nowe wyzwania przed rodziną – wyzwania, które nie były znane poprzednim pokoleniom. Powstałe nowe zasady życia społecznego pozostają bowiem w sprzeczności z dawnymi normami i wartościami. W niniejszej pracy autorka próbuje dowieść iż, współczesne liczne przeobrażenia w zakresie funkcjonowania oraz struktury rodzin doprowadziły do powstania swoistego problemu społecznego, stanowiącego złożony syndrom powiązanych ze sobą i wzajemnie na siebie oddziałujących przejawów i nieprawidłowości - problemu dezorganizacji i dysfunkcjonalności rodziny. Przeprowadzone przez nią monograficzne badania środowiskowe stanowią socjopedagoczną diagnozę problemu rodziny w jego lokalnym wymiarze w środowisku średniego miasta Leszna. Jakkolwiek projekt badawczy obejmował bardzo wiele zagadnień, podjęte badania dotykają jedynie wybranych przejawów społecznego problemu rodziny, stąd autorka nie rości sobie przywileju całkowitego wyczerpania opisu zjawisk doświadczanych przez leszczyńskie rodziny w ramach owego problemu. Ponadto uzyskane rezultaty badawcze nie mają charakteru uniwersalnego, przedstawiają natomiast, na jakim etapie zaawansowania społeczny problem dezorganizacji i dysfunkcjonalności rodziny manifestuje się w badanym środowisku.Item Wspomaganie egzystencji ludzi starych. Konteksty socjopedagogiczne(2013-06-20) Krzysztofiak, Danuta; Modrzewski, Jerzy. PromotorPodjęta w pracy problematyka starości wydaje się być niezwykle aktualna i znacząca, zwłaszcza w dobie dynamicznie postępującego procesu starzenia się współczesnych społeczeństw. Jednak choć czas trwania ludzkiego życia bezsprzecznie wydłuża się, nie zawsze konweniuje to z innym jego parametrem – jakością. Ludzie starzy w naszym kraju stanowią grupę zagrożoną wykluczeniem społecznym, dlatego tak istotne jest zapewnienie im odpowiedniego wsparcia. W części teoretycznej pracy zaprezentowano treści związane z biologicznymi, psychologicznymi oraz socjologicznymi aspektami starości. Wskazano na determinanty sytuacji życiowej polskich seniorów oraz źródła ich egzystencjalnych problemów. Skupiono się również na zagadnieniu wsparcia, kwestii instytucjonalnych oraz pozainstytucjonalnych form pomocy oraz opieki. W dysertacji zaprezentowano wyniki badań nad sytuacją życiową ludzi starych w rejonie miejsko-wiejskim położonym w Wielkopolsce. Cele badań ogniskowały się wokół analizy warunków egzystencjalnych ludzi starych w wymiarze zdrowotnym, ekonomicznym, psychicznym, społecznym i kulturowym; charakterystyki wsparcia społecznego, form pomocy świadczonej przez lokalne instytucje oraz podmioty nieformalne; określenia potrzeb i oczekiwań w zakresie wsparcia. Końcowa część dysertacji stanowi próbę wyłonienia wskazówek optymalizacji funkcjonowania lokalnego systemu wspomagania ludzi starych.Item Związki partnerskie w biografiach młodzieży studiującej(2014-05-21) Ściupider-Młodkowska, Mirosława; Modrzewski, Jerzy. PromotorDysertacja doktorska stanowi rekonstrukcję kulturowych przemian w obrębie intymności, miłości, emocjonalności oraz zdywersyfikowanych (znacznie rozszerzonych i zindywidualizowanych) form bycia razem. Główny obiekt narracji teoretycznej i wniosków metodologicznych w pracy stanowiły narracje o związkach partnerskich w skryptach młodzieży studiującej w wybranych uczelniach Polski i Czech. Związkiem partnerskim zdefiniowano trwałą relację intymną dwojga osób, które wywierają kreatywny wpływ na postać doświadczanych biografii społecznych i podmiotowych. W części teoretycznej pracy wykorzystano dotychczasowe ustalenia terminologiczne J-C. Kauffmana, N. Luhmannna, E. i U. Becków, A. Giddensa oraz L. Jamienson. W projekcie badawczym mających charakter jakościowo-ilościowy starano się odpowiedzieć na pytanie: Jakie kulturowe wzory związków partnerskich preferuje i praktykuje młodzież studiująca w Polsce i w Czechach i co je różnicuje? Tak postawiony przedmiot badań wymagał skonstruowania kilku narzędzi badawczych: rozbudowanej autorską ankiety polskiej i czeskiej dla czterystu respondentów, wywiad rozumiejący ( J-C. Kauffmana) dla dwudziestu par oraz wirtualne forum dyskusyjne na temat: Intymność pomiędzy byciem razem a osobno. Uzyskany dynamiczny obraz związków partnerskich w biografiach młodzieży studiującej pozwolił na wyłonienie czterech kategorii skryptów biografii związkowej wśród studentów polskich i czeskich. Najwięcej polskich studentów (w tym przewaga kobiet) reprezentowało wzór skryptu biograficznego partnerstwa inicjowanego-tradycyjnego, z kolei studenci czescy reprezentowali w większości skrypty partnerstwa petryfikowanego oraz ponowoczesnego.