Browsing by Author "Myczko, Kazimiera. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Otwarte formy nauczania jako rozwijanie procesu samosterowania uczących się języka obcego na poziomie zaawansowanym(2014-03-25) Kuligowska, Konstancja; Myczko, Kazimiera. PromotorTematem przedłożonej dysertacji jest zagadnienie wspierania rozwoju procesu samosterowania uczących się języka niemieckiego na poziomie zaawansowanym. W badaniu zastosowano następujące wybrane otwarte formy kształcenia: naukę według tygodniowego planu pracy, niesterowaną pracę na lekcji oraz projekt. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów. Cztery pierwsze stanowią główny trzon teoretyczny i poświęcone są nastepujacym zagadnieniom: współczesnej kulturze uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem samosterowania; charakterystyce osób dorosłych, które opanowały język na poziomie zaawansowanym; czynnikom, które wpłynęły na stan obecnej sytuacji w szkolnictwie i praktykowanie otwartego kształcenia; przedstawieniu wybanych koncepcji otwartego kształcenia wraz z warunkami ich realizacji. W rozdziale piątym szczegółowo opisano badania empiryczne. Wyniki zrealizowanych badań wykazują, że otwarte formy kształcenia wpływają na wzrost umiejętności samosterowania niezbędnych w procesie ustawicznego uczenia się. Owy wzrost następuje jednakże w różnym stopniu.Item Rozwój kompetencji interkulturowej w kształceniu obcojęzycznym ukierunkowanym zawodowo. Ewaluacja wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego w Polsce(2021) Koguciuk, Marta; Myczko, Kazimiera. Promotor; Chudak, Sebastian. Promotor pomocniczyPraca doktorska podejmuje problematykę rozwoju kompetencji interkulturowej w kształceniu obcojęzycznym zorientowanym zawodowo w Polsce. Ma ona na celu przedstawienie w jakim zakresie treści wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego jako obcego mogą wspierać kształcenie interkulturowe w szkołach zawodowych typu technikum. Analizie zostały poddane treści trzech serii podręczników do nauki języka niemieckiego ogólnego, tj. „Genau!”, „Meine Welttour” oraz „Infos”, a także trzech serii materiałów przeznaczonych do nauczania języka obcego branżowego, tj. „Deutsch für Profis“, „Mit Beruf auf Deutsch“ oraz „Infos zum Beruf“. Dodatkowo w części empirycznej pracy zaprezentowane zostały wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów dwóch poznańskich techników. Celem ankiety było zbadanie w jakim stopniu realizowane są na lekcji języka niemieckiego podstawowe założenia kształcenia interkulturowego. Część empiryczną zamyka analiza wywiadów z autorami podręczników na temat roli tych materiałów do nauczania we wspieraniu kształcenia kompetencji interkulturowej. W części teoretycznej przedstawione zostały następująco zagadnienia: znaczenie języka niemieckiego na świecie, nauczanie języka obcego zorientowane zawodowo, definicja kompetencji interkulturowej, charakterystyka nauczania interkulturowego oraz rola podręczników w kształceniu obcojęzycznym.Item Wspomaganie jakości wymowy u zaawansowanych uczących się języka niemieckiego Polaków za pomocą metody Pareto(2010-06-07T06:40:27Z) Pawłowski, Grzegorz; Myczko, Kazimiera. PromotorPraca doktorska pt. „Wspomaganie jakości wymowy u zaawansowanych uczących się języka niemieckiego Polaków za pomocą metody Pareto” poświęcona jest zagadnieniu analizy oraz kształtowania jakości wymowy u uczących się języka niemieckiego Polaków za pomocą znanej w naukach ekonomicznych metody Pareto. Cztery pierwsze rozdziały pracy mają charakter teoretyczny i przedstawiają istotę analizowanego problemu oraz poglądy na sprawę nauczania wymowy języka obcego. W rozdziale piątym problem badawczy zostaje poddany analizie. Zgodnie z przyjętymi założeniami autor stwierdza, iż za jakość fonetyczną realizowanych wypowiedzi odpowiada przede wszystkim komponent segmentalny, a w szczególności grupa samogłosek. Przeprowadzona analiza w pełni potwierdza postawioną hipotezę, iż zjawisko obcego akcentu mające duży wpływ na jakość wymowy związane jest z niewielką grupą samogłosek, których globalna częstotliwość występowania oscyluje wokół 20% występowania wszystkich samogłosek, natomiast ich udział w popełnianych błędach wymowy jest niewspółmiernie wysoki i wynosi prawie 80%. Tym samym autor wskazuje na dysproporcje występowania i udziału w błędach wymowy samogłosek tzw. wysokiego ryzyka i samogłosek niskiego ryzyka, które z kolei w nieznacznym tylko zakresie sprawiają trudności w wymowie pomimo znaczącej częstotliwości występowania.