Browsing by Author "Mystkowska-Wiertelak, Anna"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item An investigation of affective reactions to the first-time administration of an English oral elicited imitation test and oral narrative test(2020) Bielak, Jakub; Mystkowska-Wiertelak, Anna; Pawlak, MirosławAs some language tests may be more anxiety-provoking than others, anxiety, other affective reactions, and related perceptions evoked by the English oral elicited imitation test (EI), a sentence repetition task measuring the implicit knowledge of grammar in a way not resembling natural communication, were investigated during first-time administration by means of a 10-point rating scale and a thought-listing tool. Because anxiety and other emotions cannot be interpreted in absolute terms, the same reactions induced by a special type of an English oral narrative test (ON) were investigated for comparison. A quantitative and qualitative analysis revealed EI to be more anxiety-provoking than ON as it created considerably higher levels of tension and worry. The possible causes include the perception of EI as very difficult, the uncertainty and confusion generated by the oral nature of its instruction and stimuli, and lack of an openly declared focus. Careful administration of EI is recommended to reduce anxiety and unfavorable perceptions. Other, much less frequent affective reactions to the tests and perceptions included satisfaction, curiosity, excitement, hope, confusion, interest, boredom, uncertainty, and concentration.Item L2 willingness to communicate (WTC) and international posture in the Polish educational context(Zakład Filologii Angielskiej: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, 2011) Mystkowska-Wiertelak, Anna; Pietrzykowska, AgnieszkaSpeaking, the language skill whose mastering appears to be the ultimate aim of every attempt at learning a foreign language, constitutes a formidable challenge. Apart from involving the online interaction of complex processes of conceptualization, formulation, articulation and monitoring (Levelt, 1989), it appears prone to numerous psychological and social influences that, being difficult to control, may consistently hinder development. One of such factors, closely related to the concept of anxiety, is L2 willingness to communicate (WTC), called “the most immediate determinant of L2 use” (Clement, Baker, & MacIntyre, 2003, p. 191). Perceived as either a personality trait or/and a context-related feature, WTC seems capable of accounting for a person’s first and second language communication. Interestingly it can be related to the learner’s disposition towards the target language culture, general interest in international affairs, willingness to travel and sustain contacts with speakers of other languages, which, defined as international posture (Yashima, 2002), serves as a strong predictor of success in language learning. The present paper reports the results of a survey conducted among 111 students of English, in the majority prospect teachers of English. The aim was to establish the degree of correlation between their international posture and WTC. The results do not corroborate the outcomes of other studies performed in the field (cf. Yashima, 2002, 2009), which might point to the unique characteristics of the Polish educational context.Item Nauczyciel języków obcych dziś i jutro(Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, 2009) Pawlak, Mirosław; Mystkowska-Wiertelak, Anna; Pietrzykowska, AgnieszkaNiniejsza praca zbiorowa stanowi wyraz uznania dla niezwykle ważnej roli nauczyciela w zapewnieniu efektywności procesu uczenia się i nauczania języków obcych na różnych poziomach kształcenia, ogniskując się w szczególności na jego obecnej sytuacji, problemach, którym musi stawiać czoła w codziennej pracy oraz wyzwaniom, z jakimi będzie się musiał zmierzyć w przyszłości. Teksty w niej zawarte podzielone zostały na osiem rozdziałów, w taki sposób, aby zilustrować wymagania, jakim sprostać musi nauczyciel języka obcego, jak również drogę, jaką przechodzi od chwili rozpoczęcia studiów neofilologicznych, poprzez podejmowane przez niego wysiłki zmierzające do podniesienia umiejętności językowych i dydaktycznych i zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego, aż po gotowość do samodzielnego poszukiwania najlepszych metod i technik nauczania, która jest niezbędna, aby mógł się on stać badaczem i innowatorem. I tak, w części pierwszej, zatytułowanej Wiedza, kompetencje i przekonania nauczyciela, znaleźć można opracowania, które pokazują, w jak wielu obszarach nauczyciel języka powinien być specjalistą, aby mógł skutecznie wypełniać powierzone mu role, a co za tym idzie, jak wieloaspektowe i wszechstronne musi być jego przygotowanie. Z kolei rozdział drugi, Autonomia i refleksja nauczycieli, zwraca uwagę na to, że kompetencje i umiejętności, choć niewątpliwie bardzo ważne, nie wystarczą do efektywnego nauczania w różnych sytuacjach, jeśli nie będą one na bieżąco uzupełniane, modyfikowane i dostosowywane do danej sytuacji, a nauczyciel nie będzie potrafił albo chciał sam decydować o doborze materiałów i przebiegu lekcji w danej grupie uczniów. Kolejne dwie części tomu, zatytułowane Kształcenie przyszłych nauczycieli języków obcych i Rozwój zawodowy nauczycieli języków obcych, poświęcone zostały celom, organizacji i sposobom realizacji programów mających na celu przygotowanie przyszłych nauczycieli a następnie podnoszenie ich kwalifikacji, a także kwestiom związanym z awansem zawodowym. W rozdziale piątym, Nauczyciel języka obcego podczas lekcji i zajęć, zamieszczono opracowania wskazujące na rolę nauczyciela w budowaniu relacji z uczniem, wprowadzaniu i ćwiczeniu materiału językowego, rozwijaniu sprawności oraz kształtowaniu charakteru dyskursu edukacyjnego. Z kolei rozdział szósty, Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, porusza jakże istotną a jednocześnie jakże często pomijaną problematykę skutecznego nauczania uczniów z różnego rodzaju deficytami, czy to w klasie integracyjnej, czy w szkole specjalnej. I w końcu ostatnie dwa rozdziały, zatytułowane Badania nad osoba nauczyciela języków obcych i Poszukiwanie optymalnych rozwiązań dydaktycznych, podejmują kwestię prowadzenia badań empirycznych, zarówno tych dotyczących osoby nauczyciela, jak i tych podejmowanych przez nauczycieli z myślą o optymalizacji procesu dydaktycznego. Należy mieć nadzieję, że niniejszy tom przyczyni się do pełniejszego zrozumienia oraz docenienia roli nauczyciela w kształceniu językowym, a kompleksowe i wielostronne ujęcie tej tematyki sprawi, że stanie się on ważnym źródłem refleksji i punktem odniesienia dla badaczy, metodyków, studentów i samych nauczycieli.Item Notes on Contributors(Zakład Filologii Angielskiej Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, 2013-06) Pawlak, Mirosław; Mystkowska-Wiertelak, Anna; Bielak, Jakub; Kwiatkowski, KrzysztofItem Notes on Contributors(Zakład Filologii Angielskiej Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, 2013-10) Pawlak, Mirosław; Mystkowska-Wiertelak, Anna; Bielak, Jakub; Kwiatkowski, Krzysztof; Ryan, Stephen; Mercer, SarahItem Production-oriented and reception-based approaches to teaching English grammar: An empirical study(2010-04-06T08:11:35Z) Mystkowska-Wiertelak, Anna; Mirosław, Pawlak. PromotorThe main aim of the present work has been to explore the effectiveness of two pedagogical options, reception- and production-oriented, in the teaching of grammatical forms in the Polish educational context. The preliminary theoretical considerations included in Chapter One provided a relevant background against which both non-interventionist as well as interventionist positions in language teaching were presented in Chapter Two. In Chapter Three the focus of attention was shifted to Input Processing Theory, one of the theoretical frameworks emphasizing the beneficial effects of input-based instruction. The presentation and discussion of the theoretical, empirical and pedagogical arguments for the facilitative effects of reception-oriented intervention in the form of processing instruction and interpretation tasks served as an introduction to the two empirical chapters which provided an account and discussion of the findings of four quasi-experimental studies. Although the absolute predominance of any of the approaches was not established in the course of experimentation, a number of observations were made as to the differential effects of the treatments on the development of the learners’ control over various grammatical structures.Item Teaching grammar in second language classrooms: Integrating form-focused instruction in communicative context (ESL & Applied Linguistics Professional Series)(Zakład Filologii Angielskiej: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, 2011-10) Mystkowska-Wiertelak, AnnaItem Teaching the English active and passive voice with the help of cognitive grammar: An empirical study(Zakład Filologii Angielskiej Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, 2013-12) Bielak, Jakub; Mystkowska-Wiertelak, Anna; Pawlak, MirosławFunctionally-oriented linguistic theories, such as cognitive grammar (CG), offer nu- anced descriptions of the meanings and uses of grammatical features. A simplified characterization of the semantics of the English active and passive voice grounded in CG terms and based on the reference point model is presented, as it is the basis of the instructional treatment offered to one of the groups in the quasi-experimental study reported in the paper The study compares the effects of feature-focused grammatical instruction covering the form and meaning/use of the English voices based on CG with those of teaching based on standard pedagogical grammar rules. The results point to relatively high effectiveness of both instructional options in fostering the use of the target structures in both more controlled and more spontaneous performance, with traditional instruction being more successful than that based on CG with respect to the latter. A possible explanation of this superiority is that the subset of the participants (n = 27) exposed to the traditional explanations found them simple and easy to apply, contrary to the situation in the other group.