Browsing by Author "Ossowski, Szymon"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item A Civic Budget as a form of civil participation, or an institutional PR tool. The Civic Budget in the City of Poznań(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2017) Ossowski, SzymonThe paper discusses the Civic Budget of the City of Poznań (CBP). The analysis focuses on the nature of the CBP and the extent to which it is a participatory budget or rather a PR instrument. The hypothesis is proposed that participatory budgets in Poland are more of a PR instrument than participatory budgets in the strict sense. In order to verify this hypothesis the example of Poznań is analyzed, including the evaluation report of the CBP16. It is concluded that such civic budgets as the CBP can hardly be described as participatory budgets in the strict sense. They do not involve enough consultation, deliberation or actual co-deciding. Too few people are involved in the idea of civic budgets and a clear majority of those who do, only take part in the vote. There are only a few people involved on a long-term basis. All this makes the CBP more of a contest and plebiscite, rather than a participatory budget, which is confirmed by the comparison of the principles and practice of the CBP with the definitions of participatory budgets.Item Błędy i wypaczenia czyli o przyczynach porażki Ryszarda Grobelnego w poznańskich wyborach samorządowych w 2014 roku(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2015) Ossowski, SzymonW artykule dokonano analizy przyczyn porażki Ryszarda Grobelnego w wyborach na stanowisko Prezydenta Poznania. Autor tekstu stara się odpowiedzieć na kilka pytań: w jaki sposób, w tak krótkim czasie Jackowi Jaśkowiakowi udało się zbudować tak wysokie poparcie, jakie błędy popełnił Ryszard Grobelny, że po 16 latach Poznaniacy gremialnie powiedzieli „nie” swojemu wieloletniemu prezydentowi oraz czy pewne momenty kampanii można uznać za przesądzające o jej ostatecznym wyniku i jakie główne błędy popełnił w jej trakcie Ryszard Grobelny. Ważną część pracy stanowi analiza wyników badań exit poll przeprowadzonych na zlecenie Wielkopolskiej Telewizji Kablowej.Item Dziennikarz versus specjalista ds. public relations – toksyczny związek czy małżeństwo z rozsądku?(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Ossowski, SzymonWzajemne relacje pomiędzy dziennikarzami i PR-owcami, pełniącymi często jednocześnie funkcję rzeczników prasowych, nie można podsumować jednym stwierdzeniem. Stosunki te są wielowymiarowe, mają swoje pozytywne i negatywne aspekty. Obie strony artykułują zarówno uzasadnione jak i zdecydowanie przesadzone opinie w stosunku do siebie. Obie mają swoje grzeszki, ale i niezmiernie ważną rolę do spełnienia. Dziennikarze powinni służyć społeczeństwu, sprawując w imieniu tegoż społeczeństwa w stosunku do władz publicznych funkcję kontrolną. Dziennikarze mają bowiem przede wszystkim rzetelnie i w zgodzie z prawdą informować odbiorców. Specjaliści ds. public relations również mają informować, tyle, że o swojej instytucji. Kluczowym terminem dla usytuowania tej relacji jest opinia publiczna i jej rola w liberalno-demokratycznym systemie politycznym. Obie strony chcą ją kształtować, obie strony chcą zdobyć jej zaufanie, obie dzięki niej funkcjonują i od niej zależą. Obie są też ze sobą nieodzownie powiązane, co potwierdza zarówno teoria i praktyka tych relacji, wymuszająca niejako konieczność dbania o odpowiednią ich jakość.Item Ethical Dilemmas of Political Marketing. Polish Members of Parliament on Political Communication (analysis of survey results)(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2013) Ossowski, SzymonPolitical marketing has changed not only the way election campaigns are conducted, but also the standards and principles that have lain at the foundations of the liberal-democratic political system for years. First and foremost, the ideal of the rational voter has lost significance as the citizen has been transformed into a consumer. At the same time, the mechanisms of economic marketing have been transferred to the realm of politics, which seems to be one of the indicators of the ongoing destruction of the ideals and principles of liberal democracy. It is not an easy task to measure the scale of these changes, though. This paper is an attempt to outline the degree to which the deputies to the Polish Parliament have internalized market axiology in the realm of politics assessed on the basis of the results of surveys conducted during three consecutive terms of the Polish parliament (in 2004, 2006 and 2008).Item Jan Paweł II a demokracja(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2007) Ossowski, SzymonThe Author observes a certain paradox: on the one hand John Paul II sharply criticized modern liberal democracy, but on the other such words were uttered by the man who took credit for an immense, if not decisive, contribution to the collapse of Communism and the birth of democracy in Central and Eastern Europe. This contradiction, however, is only apparent since John Paul II, and the Catholic Church, perceived and defined democracy in a particular way. Their way is in many aspects contradictory to the principles of a modern model of democracy, that is liberal democracy, prevailing in Europe and elsewhere.Item Kryzys liberalnej demokracji w Polsce na tle innych państw członkowskich UE(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2008) Ossowski, SzymonThe issue of the condition of Polish democracy and Polish (democratic) society has certainly been among the most significant subjects of analyses of political science and sociology over recent years. Such considerations have emerged both in academic studies and journalistic publications. It is unfortunate that a majority of the authors refer to the general and imprecise notion of ‘democracy’, and they intentionally or uninten- tionally ignore the need for its clarification. This clarification involves the addition of the adjective ‘liberal’, which may appear trivial, yet it carries a profound and highly important meaning. The contemporary model of democracy, frequently referred to as ‘Western democracy’, concerns liberal democracy in contrast to the Antique, socialist, controlled democracy (the term applied to the political system of Russia, among others), or the authentic democracy mentioned in numerous texts that discuss the standpoint of the Catholic Church. The greatest actual threat to the liberal-and-democratic political system in general, and particularly in Poland, does not appear to be posed by ‘classical’ authoritarianism, but rather by the non-liberal version of democracy. Jacek ̄akowski emphasizes that the latter is in principle different to ‘the system Poland built after 1989 and what the democratic West used to term as democracy for the previous fifty years’.Item Pluralizm w mediach a wolność wyboru jako fundament liberalnej demokracji(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2005) Ossowski, SzymonModern member of the audience in Poland and elsewhere is not a subject of ethics thus he/she does not have a free choice in the philosophical (exclusively liberal and democratic) sense. He/she is surrounded by information smog as nearly identical news is provided by different sources. The journalists the audience trusts first select the important pieces of news before publishing them; secondly they process and comment them thus providing the audience with the description of the facts as well as with its in- terpretation and assessment. The journalists are significantly dependent on the owner who tends to treat his/her newspaper or station as a profit-oriented enterprise. By this token the owner is directly dependent on the advertisers, who need to be attracted to the same extent as the audience does. As a result, the actual freedom of choice is purely de- ceptive, which is not to mean it is unattainable. An individual may try to take advantage of it, yet the ultimate result depends on him/herself.Item Polityzacja audycji informacyjnych w Polsce. Analiza porównawcza głównych wydań „Wiadomości” TVP1, „Faktów” TVN i „Wydarzeń” Polsatu z 2014 i 2021 roku(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2023) Ossowski, Szymon; Kendzior, DagmaraW niniejszym artykule podjęto próbę analizy zawartości głównych wydań audycji informacyjnych trzech największych nadawców telewizyjnych w Polsce – publicznego i dwóch komercyjnych. Łącznie autorzy przeanalizowali 42 główne wydania „Wiadomości” TVP1, „Faktów” TVN i „Wydarzeń” Polsatu w latach 2014 i 2021 (po dwa środkowe dni z każdego tygodnia sierpnia). W badaniu szczególną uwagę zwrócono na przemiany w telewizji w ostatnich latach, zwłaszcza w kontekście sposobu relacjonowania polityki w mediach i respektowania zasady pluralizmu, który zmienił się po wyborach w 2015 roku. Pod tym kątem skupiono się najbardziej na sprawdzeniu, jak nadawca publiczny realizuje wymogi zawarte w art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji. This article attempts to analyze the content of the main news broadcasts of the three largest television broadcasters in Poland – the public one and two commercial. In total, the authors analyzed 42 main editions of “Wiadomości” TVP1, “Fakty” TVN and “Wydarzenia” Polsat in 2014 and 2021 (two middle days of each week in August). The study paid particular attention to changes in television in recent years, especially in the context of the way how politics is reported in the media and how media respects for the principle of pluralism, which changed after the 2015 elections. In this respect, the main focus was on checking how the public broadcaster meets the requirements contained in art. 21 of the Broadcasting Act (polish media law).Item Problematyka etyki politycznej w badaniach politologicznych(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2008) Ossowski, SzymonThe opinions presented in the paper and the problems raised in the considerations on political ethics confirm that there is no holistic, systematic approach to political ethics as a significant realm of research, or even a separate subdiscipline within political science. Although the issues discussed in the paper are significant and interesting, they do not create a cohesive and holistic research proposal. These are significant opinions in the discussion on the problem of political ethics, yet they are limited to the analysis of detailed issues. Therefore, it is necessary to identify an appropriate method to study political ethics from the point of view of political science.Item Relacjonowanie wyborów samorządowych w prasie regionalnej w 2010 roku. Komunikat z badań(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2012) Biskup, Bartłomiej; Churska-Nowak, Karolina; Drobczyński, Sebastian; Hess, Agnieszka; Kolczyński, Mariusz; Mazur, Marek; Piontek, Dorota; Ossowski, SzymonThe paper presents the methodology and partial results of an empirical study on the professionalization and mediatization of the local government election campaign from the perspective of its coverage by the regional press. The study was conducted by a research team from four academic centers in Poland, under a research project entitled The elections to local governments in regional media. Regional dailies and television election programs as platforms of political communication. One of the aims of the project was to analyze how election campaigns were covered by local press at the time of the local government election campaign in Poland in 2010. Quantitative and qualitative methods of analysis were applied to the content of press releases concerning the elections collected over the last two weeks of the election campaign, prior to the elections of 21st November 2010, in the regional issues of the printed versions of “Gazeta Wyborcza” and regional variations of the “Polska The Times”, published in four regional capitals – Katowice, Kraków, Poznañ and Warsaw. In the case of newspapers, an examined entity was a press release on the elections.Item Strategie wyborcze Ryszarda Grobelnego i Jacka Jaśkowiaka w ponownym głosowaniu w świetle badań exit poll(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2016) Ossowski, SzymonCelem artykułu jest dokonanie analizy strategii wyborczych dwóch kandydatów na urząd prezydenta Poznania, którzy rywalizowali w ponownym głosowaniu podczas wyborów samorządowych w 2014 roku. Autor próbuje odpowiedzieć na pytania: czy Ryszard Grobelny mógł pomiędzy I i II turą odwrócić bieg wydarzeń i zwyciężyć ostatecznie w wyborach i jakie błędy popełnił w ostatnim okresie kampanii, że tak wyraźnie przegrał z Jackiem Jaśkowiakiem? Udzielając odpowiedzi na te pytania, sformułowano dwie hipotezy. Zgodnie z pierwszą, nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy Ryszard Grobelny miał szansę na zwycięstwo po tak niskim wyniku w pierwszym głosowaniu, choć wiele wskazuje na to, że klucz do zwycięstwa znajdował się nie tyle w rękach Ryszarda Grobelnego, co w decyzjach innych kandydatów, którzy nie weszli do II tury. Druga hipoteza prowadzi to stwierdzenia, że największym błędem na finiszu kampanii był zwrot urzędującego prezydenta w kierunku elektoratu PiS i Tadeusza Dziuby. Weryfikacja tych hipotez, w szczególności drugiej została przeprowadzona na podstawie analizy badań exit poll, zrealizowanych w wieczór wyborczy podczas ponownego głosowania na urząd prezydenta Poznania przez Gemini na zlecenie Wielkopolskiej Telewizji Kablowej.Item Sytuacja społeczno-polityczna osób niepełnosprawnych w III RP(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2012) Bilińska, Inez; Ossowski, SzymonThe paper discusses and illustrates the most significant issues related to the functioning of the disabled in the social and political dimensions. The evolution of social attitudes to people with disabilities over the centuries is shown. The paper discusses the matters of how Poles perceive disability, the solutions in the electoral code and other legal acts and documents, and increasingly frequent social awareness campaigns that are aimed to encourage the disabled to vote in elections, which all have a beneficial impact on the process of activization of the disabled as rightful citizens. The paper is interdisciplinary, encompassing the points of view of a researcher dealing with physiotherapy and that of a researcher into political science, making it unique.Item Tabloidyzacja programów informacyjnych – przyczynek do badań(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2013) Ossowski, SzymonThe text presents and briefly discusses the methodological premises and partial research results of a study fully presented in a book by D. Piontek, B. Hordecki and S. Ossowski Tabloidyzacja dyskursu politycznego w polskich mediach [The tabloidization of political discourse in the Polish media], published by the academic publishing house of the Faculty of Political Science and Journalism of AMU (Poznań 2013). On the basis of the criterion of viewership of Polish channels as well as news programs, the news service Wiadomosci TVP1 and Fakty TVN were selected as the object of the study; the timeframe covered the first two weeks of every month beginning in September 2011 and finishing in August 2012. The research sample amounted to 154 issues of each program. A single news item constituted the object of analysis, while every news item classified as political underwent additional in-depth analysis. A total of 1,421 news items were analyzed (including 350 political ones), 783 from Wiadomosci and 638 from Fakty.