Browsing by Author "Pietrzykowska, Agnieszka"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item L2 willingness to communicate (WTC) and international posture in the Polish educational context(Zakład Filologii Angielskiej: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, 2011) Mystkowska-Wiertelak, Anna; Pietrzykowska, AgnieszkaSpeaking, the language skill whose mastering appears to be the ultimate aim of every attempt at learning a foreign language, constitutes a formidable challenge. Apart from involving the online interaction of complex processes of conceptualization, formulation, articulation and monitoring (Levelt, 1989), it appears prone to numerous psychological and social influences that, being difficult to control, may consistently hinder development. One of such factors, closely related to the concept of anxiety, is L2 willingness to communicate (WTC), called “the most immediate determinant of L2 use” (Clement, Baker, & MacIntyre, 2003, p. 191). Perceived as either a personality trait or/and a context-related feature, WTC seems capable of accounting for a person’s first and second language communication. Interestingly it can be related to the learner’s disposition towards the target language culture, general interest in international affairs, willingness to travel and sustain contacts with speakers of other languages, which, defined as international posture (Yashima, 2002), serves as a strong predictor of success in language learning. The present paper reports the results of a survey conducted among 111 students of English, in the majority prospect teachers of English. The aim was to establish the degree of correlation between their international posture and WTC. The results do not corroborate the outcomes of other studies performed in the field (cf. Yashima, 2002, 2009), which might point to the unique characteristics of the Polish educational context.Item Nauczyciel języków obcych dziś i jutro(Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, 2009) Pawlak, Mirosław; Mystkowska-Wiertelak, Anna; Pietrzykowska, AgnieszkaNiniejsza praca zbiorowa stanowi wyraz uznania dla niezwykle ważnej roli nauczyciela w zapewnieniu efektywności procesu uczenia się i nauczania języków obcych na różnych poziomach kształcenia, ogniskując się w szczególności na jego obecnej sytuacji, problemach, którym musi stawiać czoła w codziennej pracy oraz wyzwaniom, z jakimi będzie się musiał zmierzyć w przyszłości. Teksty w niej zawarte podzielone zostały na osiem rozdziałów, w taki sposób, aby zilustrować wymagania, jakim sprostać musi nauczyciel języka obcego, jak również drogę, jaką przechodzi od chwili rozpoczęcia studiów neofilologicznych, poprzez podejmowane przez niego wysiłki zmierzające do podniesienia umiejętności językowych i dydaktycznych i zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego, aż po gotowość do samodzielnego poszukiwania najlepszych metod i technik nauczania, która jest niezbędna, aby mógł się on stać badaczem i innowatorem. I tak, w części pierwszej, zatytułowanej Wiedza, kompetencje i przekonania nauczyciela, znaleźć można opracowania, które pokazują, w jak wielu obszarach nauczyciel języka powinien być specjalistą, aby mógł skutecznie wypełniać powierzone mu role, a co za tym idzie, jak wieloaspektowe i wszechstronne musi być jego przygotowanie. Z kolei rozdział drugi, Autonomia i refleksja nauczycieli, zwraca uwagę na to, że kompetencje i umiejętności, choć niewątpliwie bardzo ważne, nie wystarczą do efektywnego nauczania w różnych sytuacjach, jeśli nie będą one na bieżąco uzupełniane, modyfikowane i dostosowywane do danej sytuacji, a nauczyciel nie będzie potrafił albo chciał sam decydować o doborze materiałów i przebiegu lekcji w danej grupie uczniów. Kolejne dwie części tomu, zatytułowane Kształcenie przyszłych nauczycieli języków obcych i Rozwój zawodowy nauczycieli języków obcych, poświęcone zostały celom, organizacji i sposobom realizacji programów mających na celu przygotowanie przyszłych nauczycieli a następnie podnoszenie ich kwalifikacji, a także kwestiom związanym z awansem zawodowym. W rozdziale piątym, Nauczyciel języka obcego podczas lekcji i zajęć, zamieszczono opracowania wskazujące na rolę nauczyciela w budowaniu relacji z uczniem, wprowadzaniu i ćwiczeniu materiału językowego, rozwijaniu sprawności oraz kształtowaniu charakteru dyskursu edukacyjnego. Z kolei rozdział szósty, Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, porusza jakże istotną a jednocześnie jakże często pomijaną problematykę skutecznego nauczania uczniów z różnego rodzaju deficytami, czy to w klasie integracyjnej, czy w szkole specjalnej. I w końcu ostatnie dwa rozdziały, zatytułowane Badania nad osoba nauczyciela języków obcych i Poszukiwanie optymalnych rozwiązań dydaktycznych, podejmują kwestię prowadzenia badań empirycznych, zarówno tych dotyczących osoby nauczyciela, jak i tych podejmowanych przez nauczycieli z myślą o optymalizacji procesu dydaktycznego. Należy mieć nadzieję, że niniejszy tom przyczyni się do pełniejszego zrozumienia oraz docenienia roli nauczyciela w kształceniu językowym, a kompleksowe i wielostronne ujęcie tej tematyki sprawi, że stanie się on ważnym źródłem refleksji i punktem odniesienia dla badaczy, metodyków, studentów i samych nauczycieli.Item Rule difficulty and the usefulness of instruction: Learner Perceptions and Performance(Oficyna Wydawnicza ATUT, 2009) Scheffler, Paweł; Pietrzykowska, AgnieszkaIn recent years, there has been growing recognition of the importance of code-focused instruction in second / foreign language (L2) acquisition. In current SLA theory, two main types of approaches to L2 instruction can be distinguished: task-based approaches and skill-based approaches. In the former, instruction is to take place through tasks which induce interaction between learners, with code-focused explicit teaching playing a supporting role. In the latter, conscious and systematic study of grammar rules is regarded as the basis for L2 development. Learners are first supposed to develop declarative knowledge of L2 grammar, and then to proceduralize this knowledge to such an extent that it can be used in spontaneous speech production. Regardless of the type of approach adopted, one is, then, justified in applying some form of explicit code-focused instruction. However, there are still a number of issues which need to be considered when deciding which L2 grammar rules to target in teaching. One of the most controversial is that of rule difficulty. This paper addresses this issue from the learner’s perspective: it reports the results of a questionnaire administered to two groups of Polish secondary school learners of English. The first group was asked to assess the difficulty of a number of key areas of English grammar. The second was asked to assess the usefulness of explicit instruction in the same areas. The results indicate that there is a considerable overlap between the judgements of both groups. The learners’ judgements reveal their subjective perceptions of rule difficulty. This paper also reports the results of an objective measure of rule difficulty administered to the first group referred to above. It is shown that the subjective notion of difficulty does not necessarily correspond to the difficulty that learners actually experience when dealing with a particular area of grammar.