Browsing by Author "Potok, Magda. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Frazeologizmy w przekładzie poezji – hiszpańskie tłumaczenia wierszy Wisławy Szymborskiej(2014-11-19) Studzińska, Joanna; Potok, Magda. Promotor; Skibski, Krzysztof. PromotorDysertacja składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy dotyczy frazeologizmów w tekście poetyckim. Na tle obecnego stanu badań przedstawione jest pojęcie śladu frazeologicznego, stanowiące propozycję kognitywistycznego spojrzenia na omawiane zagadnienie. Rozdział drugi poświęcony jest refleksji nad miejscem frazeologizmów w poezji Wisławy Szymborskiej. Wyróżniono trzy cechy twórczości Poetki, w których przekształcenia frazeologiczne przejawiają swój potencjał sensotwórczy; są to: aporetyczność, apokryficzność i ahierarchiczność. Rozdział trzeci porusza zagadnienia ekwiwalencji systemowej frazeologizmów, w oparciu o teorię konwencjonalnego języka figuratywnego (Dobrovol’skij and Piirainen 2005), a także ekwiwalencji tekstowej jednostek frazeologicznych, rozpatrywanej w kontekście poetyki i translatologii nurtu kognitywistycznego. Ostatni, czwarty, rozdział przedstawia analizy przypadków, przyporządkowane do proponowanych kategorii ekwiwalencji śladu frazeologicznego. Przykłady pochodzą z wierszy Wisławy Szymborskiej oraz ich tłumaczeń na język hiszpański. Zestawienie tekstu oryginalnego z jego tłumaczeniami ma na celu wskazanie różnic w konceptualizacji oraz określenie źródła owych różnic.Item Męskość i fantazmat w prozie Javiera Maríasa y Antonia Muñoza Moliny(2018) Szukała, Wiosna; Potok, Magda. PromotorRozważania zawarte w tej pracy dotyczą relacji dwóch kategorii: męskości i fantazmatu. Studia mają literaturoznawczy charakter, a przedmiot analizy stanowi proza dwóch współczesnych pisarzy hiszpańskich: Javiera Maríasa (1951) i Antonia Muñoza Moliny (1956). Męskość została potraktowana jako kategoria teoretyczna, ontologiczna. W pierwszym rozdziale pracy autorka przygląda się konceptualnej ewolucji znaczenia pojęcia „męskość”, przywołując najważniejsze współczesne propozycje problematyzacji jej istoty - począwszy od Freuda, który jako jeden z pierwszych uznał męskość za zjawisko godne teoretycznej refleksji, do najnowszych, interdyscyplinarnych koncepcji „post-”, podejmujących próbę definiowania męskiego podmiotu. Podstawowym narzędziem metodologicznym analizy konstrukcji tożsamości męskich bohaterów jest, wywodzące się z psychoanalitycznej teorii, pojęcie fantazmatu, któremu został poświęcony drugi rozdział teoretycznej części rozprawy. Autorka śledzi w nim najważniejsze etapy procesu kształtowania się znaczenia terminu fantazmat, szczególną uwagę poświęcając kwestii relacji fantazmatu i kategorii męskości, relacji problematyzowanej przede wszystkim przez Jacques’a Lacana. Lacan uczynił fantazmat częścią swojej oryginalnej koncepcji kształtowania się ludzkiej tożsamości, Freud natomiast od samego początku łączył go z literaturą, podkreślał narracyjną strukturę fantazmatów, badał ich obecność w tekstach literackich. Celem niniejszej pracy jest literaturoznawcza analiza fantazmatycznego rdzenia tożsamości męskich bohaterów prozy Javiera Maríasa i Antonio Muñoza Moliny.