Browsing by Author "Przybysz, Kinga"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Relacje państwo–Kościół katolicki w dyskursie „Gościa Niedzielnego”. Casus edukacji publicznej(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2016) Przybysz, KingaArtykuł jest próbą spojrzenia na relacje państwo – kościół katolicki poprzez pryzmat dyskursu „Gościa Niedzielnego”. Z uwagi na ich złożony charakter, w centrum zainteresowania znalazł się jeden, konfliktogenny obszar: edukacja publiczna, a dokładniej lekcje religii oraz edukacja seksualna. Wyniki przeprowadzonych badań sugerują, że na łamach „Gościa” oczekiwano, iż państwo spełni formułowane przez redakcję postulaty, z uwagi na fakt, że reprezentują one katolicką większość.Item Świeckie czy wyznaniowe? Wizja państwa polskiego w prasie katolickiej w latach 2005-2015(2018) Przybysz, Kinga; Kowalczyk, Ryszard. PromotorRozprawa doktorska poświęcona została wizji państwa polskiego prezentowanej na łamach najbardziej poczytnych tygodników katolickich w latach 2005-2015. Do korpusu badawczego włączono materiały pochodzące z „Gościa Niedzielnego”, „Niedzieli”, „Przewodnika Katolickiego” oraz „Tygodnika Powszechnego”. Autorkę interesowały głównie trzy obszary: po pierwsze stosunek czasopism do finansowania Kościoła katolickiego przez państwo, po drugie ich stosunek do edukacji (lekcji religii oraz edukacji seksualnej), a po trzecie sposób w jaki odnoszą się do zagadnień bioetycznych. W obszarze zainteresowania znalazły się dwa wymiary wizji państwa: z jednej strony redakcyjna ocena rzeczywistości, z drugiej zaś postulaty zgłaszane na łamach czasopism. W toku badań zweryfikowano trzy hipotezy badawcze: pierwsza odnosiła się do pytania postawionego w tytule pracy. Autorka założyła, że dyskurs prasy katolickiej prezentował wizję państwa – jak określa się to w literaturze – de facto wyznaniowego. Druga hipoteza zakładała, że dyskurs „Tygodnika Powszechnego” odbiegał od dyskursu pozostałych tygodników. Trzecia hipoteza dotykała sfery języka, autorka przypuszczała, że język periodyków cechowała konfrontacyjna retoryka. Jak pokazały badania, hipotezy miały swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości – tygodniki (z wyłączeniem „Tygodnika Powszechnego”) prezentowały wizję państwa, która wyraźnie odbiegała od świeckiego modelu.