Browsing by Author "Ratajczak, Paulina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Dyscyplina w klasie szkolnej w opiniach i doświadczeniach nauczycieli(2013-01-03) Ratajczak, Paulina; Ćwikliński, Andrzej. PromotorW niniejszej dysertacji opracowano temat dyscypliny i braku dyscypliny oraz dyscyplinowania uczniów w klasie szkolnej. Starano się pokazać, iż dyscyplina nie powinna być celem samym w sobie, a raczej środkiem – prowadzącym do realizacji celu leżącego poza nią samą. W części empirycznej przedstawiono analizę uzyskanych wyników badań własnych dotyczących: strategii rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli w sytuacjach niezdyscyplinowania uczniów; uzasadnień wyborów i oceny skuteczności stosowanych strategii dyscyplinowania oraz form i momentów realizacji procesu dydaktycznego podczas których nauczyciele doświadczają trudności z dyscyplinowaniem. Pozyskane wyniki odnoszą się także do postaw nauczycieli wobec braku dyscypliny w klasie szkolnej; częstości doświadczanych przez nauczycieli trudności z dyscyplinowaniem; oczekiwanych przez nich przejawów zdyscyplinowanego funkcjonowania uczniów podczas lekcji oraz podmiotów, na których nauczyciele powinni być najbardziej zaangażowani w kształcenie dyscypliny u uczniów. Wyniki badań dotyczą też opinii nauczycieli na temat przyczyn braku dyscypliny w klasie; źródeł wiedzy i umiejętności w zakresie utrzymywania przez nauczycieli dyscypliny oraz pozyskanych przez nauczycieli podczas studiów rodzajów wiedzy i umiejętności odnośnie dyscyplinowania uczniów. Badania pokazują także ocenę poziomu przygotowania przez uczelnię nauczycieli do radzenia sobie z problemami dotyczącymi dyscyplinowania uczniów oraz częstość doświadczanych przez nauczycieli problemów w tym zakresie w różnych typach szkół. Przedstawiono także wyniki badań odnoszące się do postawionych problemów zależnościowych omawiających predyktory różnicujące nauczycieli w zakresie radzenia sobie z problemami dyscyplinowania uczniów.Item Postawy nauczycieli wobec niezdyscyplinowania uczniów(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Ratajczak, PaulinaThe article shows the results of research on teachers’ attitudes to undisciplined pupils. A structure of three components of these attitude has been identified: emotional (positive and negative emotions), cognitive (positive and negative convictions), and behavioural (power behaviour, submissive, communicational, and rational) towards undisciplined pupils. The results of research indicate that teachers with a negative approach to undisciplined pupils experienced more often manifestations of a lack of discipline in the school classroom.