Browsing by Author "Rulka, Marcin"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Problem niskiej frekwencji w wyborach do Parlamentu Europejskiego – przyczyny i sposoby jej zwiększenia(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2010) Rulka, MarcinThe low and constantly decreasing voter turnout in the European Parliamentary elections has recently become a significant concern for both the EU and national authorities. The reasons for this state of affairs, however, to a large extent should be sought in the ‘statistical’ effect of the EU enlargement by the new member states, where the turnout tends to be low in all types of elections. It should be observed that after the third elections, the turnout in the ‘old’ EU has stabilized at the level of 52–53%, and the claims that it has decreased dramatically are erroneous. The situation is quite different in the new member states, where the turnout has actually decreased by several percent since the 2004 elections. It can be claimed then that the low turnout is not a result of the member states’ citizens’ decreasing interest in EU matters, but rather of a general aversion towards politics and politicians. Comparing the turnout in the elections to the European Parliament, and national parliaments, one can observe that the difference is similar in all the countries, and amounts to approx. 30%. This difference follows from the fact that EU citizens treat the European Parliamentary elections as ‘second-division elections’ (of secondary significance) that in their opinion do not have a significant influence. Therefore, it appears that one should look for the reasons why general turnover has fallen, rather than exclusively at that in EP elections. What will be the remedy for this low turnout? Firstly, the voters need to be informed about the significance of the decisions taken by the EP to their everyday life. Advantageous outcomes could also be provided by the reforms of election law, such as the changed time of the polls or the introduction of preferential voting in all the states. It is also important to continue and develop the campaign which promotes voting, conducted by NGOs, as well as by the EU institutions.Item W SPRAWIE DODATKOWYCH MANDATÓW DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2011) Rulka, MarcinZwiększanie składu Parlamentu Europejskiego jest zjawiskiem zrozumiałym i związanym z rozszerzaniem się Unii o kolejne państwa. Zazwyczaj zwiększenie składu PE następuje wraz z rozpoczęciem nowej kadencji. Niniejszy artykuł omawia jednakże przypadek zwiększenia składu PE podczas trwającej kadencji. Konieczność zwiększenia liczby mandatów przypadających części państw wywołana została wejściem w życie Traktatu Lizbońskiego, przewidującego zwiększenie liczby mandatów do PE z 736 do 754. W Traktacie nie umieszczono przepisu wskazującego, że przepisy dotyczące składu PE wejdą w życie od nowej kadencji, co zrodziło szereg problemów związanych przede wszystkim z wyborem trybu obsady dodatkowych mandatów. Rada Europejska zaproponowała 3 sposoby obsady dodatkowych mandatów: na podstawie wyników wyborów z czerwca 2009 r., w drodze wyborów przeprowadzonych ad hoc, przez parlamenty narodowe spośród swych członków. Wszystkie państwa członkowskie, w tym Polska, zdecydowały się na wybór pierwszego ze wskazanych sposobów. Zdaniem autora, przyjęty w Polsce sposób obsady dodatkowego mandatu dokonany na podstawie przeprowadzonych już wyborów jest wątpliwy z punktu widzenia zgodności z Konstytucją RP.