Browsing by Author "Sikorska, Joanna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Gra w film. Funkcjonowanie środków filmowego wyrazu w grach wideo(2019) Sikorska, Joanna; Kaźmierczak, Marek. PromotorCelem rozprawy doktorskiej zatytułowanej Gra w film. Funkcjonowanie środków filmowego wyrazu w grach wideo jest zbadanie różnorodnych zależności między dwoma pokrewnymi mediami audiowizualnymi: filmem oraz grami cyfrowymi. Autorka skupia się na sposobach, w jakie poetyki filmu funkcjonują w interaktywnym medium elektronicznym. Designerzy coraz częściej, na skutek rozwoju technologicznego, wykorzystują środki filmowego wyrazu w grach wideo. Naśladowanie różnorodnych form kinematograficznej ekspresji prowadzi do istotnych przetworzeń w obrębie sposobów projektowania wirtualnych rzeczywistości. Twórcy gier wideo reinterpretują poetyki filmu, co widoczne jest na poziomie inscenizacji, konstrukcji przestrzeni kadrowej, wykorzystania montażu oraz sposobów projektowania audiosfery. Autorka, rozważając funkcjonowanie środków filmowego wyrazu w grach, bada wstępnie przyjętą hipotezę, że użycie poetyk filmowych stymuluje i symuluje interakcje gracza z cyfrowym środowiskiem. Odwołują się one do wiedzy użytkownika na temat struktur narracyjnych i dramaturgicznych oraz konwencji gatunkowych, a tym samym ułatwiają funkcjonowanie w wirtualnej rzeczywistości.Item Gry komputerowe jako medium komunikacji intrapersonalnej i interpersonalnej w świecie ponowoczesnym(2021) Sikorska, Joanna; Topol, Paweł. PromotorStephen Kline, Nick Dyer-Witheford i Greig de Peuter, zwracając uwagę na swoistość medium, jakim jest gra wideo wskazują też na nieustannie rosnącą liczbę graczy i podkreślają, że gry powinny tym samym, jako składnik zapośredniczonego środowiska XXI wieku, stać się jednym z zasadniczych elementów badań nad tożsamością w dziedzinie cyfrowej. Z pedagogicznego punktu widzenia znaczące było więc poznanie języka graczy, niespotykanych form tego języka, jego specyficznej stylistyki, ale też przekazu kulturowego, który z sobą niesie. W analizach teoretycznych oraz badaniach empirycznych o charakterze jakościowo – ilościowym, staram się pokazać, że komunikacja graczy gier wideo, choć działa na tych samych podstawach, na których opiera się komunikacja innych użytkowników cyberprzestrzeni to, ze względu na różnorodność i specyfikę gier, wymaga czasem specyficznych kompetencji komunikacyjnych – werbalnych i pozawerbalnych. Brak tych kompetencji może zakłócać zaspakajanie potrzeb ważnych dla gracza: bycia kompetentnym, sprawczym, kreatywnym, transgresyjnym, umiejącym realizować działania wyznaczane grą samodzielnie, ale też wspólnie z innymi członkami grupy (gildii, klanu, forum dyskusyjnego łączącego graczy). Istotnym elementem jest nie tylko odbiór i nadawanie komunikatów, ale też specyficzny, ważny dla każdego gracza, aspekt komunikacji intrapersonalnej umożliwiający, dzięki interioryzacji komunikatów, budowanie autorefleksji i wewnątrzsterowności jednostki.Item Teaching Culture Through ICT in a Postmodern World – (Un)Used Possibilities of New Technologies(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Sikorska, JoannaTeaching culture of foreign countries was until recently done by traditional means i.e. movies, letters sent by post to schools in other countries or by means of a textbook. Now, when schools are getting more computerized, certain elements of teaching have been revolutionized. They include, for example, culture teaching, which received a new meaning through the use of eTwinning. Because of it, teachers and students can communicate much easier through the platform, Facebook or by e-mail with other schools from the EU that are in this program. They can take part in projects with other schools and learn the cultural differences between their countries together. In this article I try to point out the challenges which multicultural ICT use can bring to education.Item Znaczenie praktyk pedagogicznych dla zmian w obszarze kluczowych kompetencji nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Sikorska, Joanna; Schmidt, AnnaThe future teacher, wanting to understand the child’s needs, his pursuit of self-realization and autonomy must build himself not only on theoretical knowledge, but also learn how to use this knowledge in educational practicum. In this context, preparing student teachers “through practicum for practicum” seems to be an extremely important element of their education, because only in this way will they be able to stimulate their own development, mature professionally, but also answer the question to what extent “being a teacher” is their true calling. Student teachers, especially those who have practicum in grades 1-3 of elementary school, pay more attention to the gradual departure in many institutions from the implementation of the concept of integrated education. The information obtained by them indicates that the “modifications”of the model of this education are largely caused by anxiety caused by low results achieved by children in tests aimed at checking the effectiveness of education. Undoubtedly, this is a cause for serious concern and remedial action, however, according to our research, many students are concerned that during lectures or even laboratories, run by some specialists realizing specificsubjects, they are only passive observers and have no opportunity to learn how to, in school conditions, complementarily combine tasks from many educational areas, in accordance with the assumptions of integral education. Thus, there is a significantdiscrepancy between the tasks carried out as part of classes at the university and pedagogical practicum.The authors of the article focus on both theoretical aspects of the issues raised and the results of their own research.