Browsing by Author "Skotarczak, Dorota. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Muzea multimedialne. Nowa przestrzeń narracji historycznej(2021) Zielazek-Szeska, Karolina; Skotarczak, Dorota. PromotorW swojej pracy, w oparciu o konkretne przykłady muzeów historycznych w Polsce koncentruję się na próbie opisania specyfiki muzeum historycznego nowego typu – muzeum multimedialnego tj. takiego, w których, narracja oparta jest częściowo na ekspozycji cyfrowej - multimedialnej - wykorzystującej nowe technologie. Samo muzeum multimedialne ma wiele wariantów i odmian. W poniższej pracy chciałabym przede wszystkim ograniczyć się do analizy specyficznej odmiany muzeum multimedialnego - mianowicie muzeum multimedialnego typu narracyjnego. Problematyka współcześnie tworzonych wystaw niesie ze sobą wiele nierozstrzygniętych dylematów i pytań. Można ją więc badać z wielu różnych perspektyw. Szukając odpowiedzi na kluczowe pytanie o kształt narracji we współczesnym multimedialnym muzeum historycznym znalazłam kilka takich “punktów”, miejsc, które pozwoliły mi uzupełnić luki istniejące w badaniach. Każdemu z tych “punktów” poświęciłam jeden z rozdziałów tej pracy. Dotyczą więc one kolejno: roli obrazu w muzeum historycznym, jego miejsca w ekspozycji. Traktuję tu pojęcie obraz szeroko, odnosząc je do teorii kultury wizualnej. Kolejnym omawianym obszarem jest analiza funkcji i znaczenia “szczególnych” eksponatów na wystawie historycznej (które porównuję tu do chrześcijańskiej relikwii zastanawiając się czy “zdobywają” one podobny relikwii status w kontekście prezentowanej w danym muzeum narracji historycznej). Innym tropem jakim tu podążam jest wpływ sztuki współczesnej (reprezentowanej tu poprzez zjawisko perfomansu oraz instalację artystyczną) na strukturę wystawy stałej, oraz jej znaczenia w muzeum historycznym.Item Obraz polskiej młodzieży lat osiemdziesiątych w świetle prasy młodzieżowej(2013-02-11) Olejniczak-Szukała, Weronika; Skotarczak, Dorota. PromotorW pracy przedstawiony został obraz polskiej młodzieży lat osiemdziesiątych zawarty w prasie młodzieżowej tego okresu. W tym celu przeprowadzono analizę czasopism młodzieżowych - „Filipinka”, „Razem”, „Magazyn Razem”, „Na Przełaj”, „Świat Młodych” oraz „Jestem”. W części pierwszej rozprawy przedstawiona została definicja młodzieży, a także scharakteryzowana grupa adresatów konkretnych czasopism młodzieżowych. Szczegółowo opisane zostały zasady polityki kulturalnej prowadzonej przez władze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, jej założenia, zadania stawiane przed mediami, a także system działania instytucji cenzurujących media. Przeprowadzono również krótką charakterystykę poszczególnych tytułów oraz przedstawiono rys historyczny lat osiemdziesiątych XX wieku. W części drugiej rozprawy przedstawione zostały wyniki analizy wymienionych wyżej czasopism młodzieżowych. Opisano obraz rodziny przedstawiony na kartach pism adresowanych do młodych ludzi. Scharakteryzowano pojawiające się w prasie teksty związane z szeroko pojętą edukacją. Kolejny rozdział został poświęcony na przedstawienie sposobów spędzania wolnego czasu przez młodych ludzi, zarówno w ciągu roku szkolnego, jak i podczas wakacji. W następnym przeanalizowano teksty poruszające tematy związane z polityką oraz to, w jaki sposób w prasie młodzieżowej przedstawiano najważniejsze wydarzenia polityczne ostatniej dekady istnienia PRL. Rozdział ostatni poświęcony został na przedstawienie wyników analizy tego, w jaki sposób w czasopismach adresowanych do młodych ludzi przedstawiany był świat zachodni oraz państwa należące do bloku wschodniego. Ostatnią część rozprawy stanowi podsumowanie, w którym przedstawione zostały najważniejsze wnioski oraz spostrzeżenia.Item Pamięć i wizualność. Reprezentacje drugiej wojny światowej w Poznaniu w XX i XXI wieku(2018) Topolska, Anna; Skotarczak, Dorota. PromotorNiniejsza praca dotyczy pamięci o drugiej wojnie światowej zapisanej, generowane i zapośredniczonej przez media wizualne w przestrzeni miejskiej i muzealnej Poznania, miasta w Wielkopolsce, w Polsce zachodniej, w czasach zarówno ustroju komunistycznego jak i demokratycznego po przełomie 1989 roku. Autorka argumentuje, iż specyfika tego miasta (jego lokalizacja oraz historia) wpłynęła na rodzaj pamięci promowanej tutaj przez komunistyczne władze, które podkreślały radziecką rolę w „wyzwoleniu” miasta i traktowały martyrologię polskiego społeczeństwa jako sprawę drugoplanową, skądinąd podkreślaną przez przeciwników władz. To ścieranie się dyskursów pamięci widoczne jest w kolejnych warstwach przestrzeni miejskiej i muzealnej. Autorka uważa, iż w XX i XXI wieku zarówno na Zachodzie jak i po wschodniej stronie „Żelaznej kurtyny” pamięć zbiorowa jest przede wszystkim wizualna, a ludzie uczestniczą w tzw. społeczeństwie spektaklu (termin Guy’a Deborda). Kultura wizualna natomiast operuje w danym kontekście zestawem obrazów, które autorka nazywa wizualnymi toposami. W celu przeanalizowania owych warstw wizualnych dyskursów pamięci autorka stosuje metodę zaproponowaną przez Rolanda Barthes’a w Mitologiach, jak również tzw. archeologię pamięci.Item Piosenka w służbie propagandy. Festiwal Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu 1968-1989(2013-04-09) Bittner, Karolina; Skotarczak, Dorota. PromotorWładze PRL rozumiały, że muzyka popularna, a w szczególności piosenka stanowi ważne medium oddziaływania na społeczeństwo. Kształtując jego wyobrażenie życia, pracy i czasu wolnego piosenka stała się integralnym narzędziem propagandy socjalizmu, co widoczne jest w repertuarze, treści i doborze wykonawców. W świecie polskiej popkultury funkcjonowało parędziesiąt festiwali muzycznych. Wśród nich dwa obarczono szczególną misją propagandową: Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze i Festiwal Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu. Wbrew nazwie piosenki żołnierskiej z Kołobrzegu nie można porównać z pieśnią wojskową innych epok i narodów – stanowi raczej samodzielny gatunek. Wykonywana przez gwiazdy pop, a nie personel wojskowy, nie tylko wychwalała życie w koszarach i wojskową historię Polski, ale omawiała też bieżące wydarzenia. W mojej rozprawie omawiam funkcję propagandową kołobrzeskiego festiwalu i rolę, jaką odegrał on w społeczeństwie socjalistycznym. Omawiam festiwal: jego formułę, przeboje, uczestników i odbiorców w kontekście innych zjawisk kultury popularnej w PRL. Niniejsza rozprawa obejmuje okres od 1968 do 1989 (od przeniesienia festiwalu do Kołobrzegu aż do zmierzchu ery komunizmu).Item Studenci Wydziału Filozoficzno-Historycznego UAM w czasie ,,odwilży” (1953-1962)(2024) Martinek, Ewa; Skotarczak, Dorota. PromotorZasadniczym celem badawczym pracy jest uzyskanie obrazu demograficzno-społecznego studentów Wydziału Filozoficzno-Historycznego w latach 1953-1962 w kontekście ,,odwilży’’ oraz ustalenie rzeczywistych ram czasowych owego zjawiska w ramach Wydziału Filozoficzno-Historycznego. Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy zatytułowany został „Historia Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w latach 1953-1962”. Ukazano w nim historię Uniwersytetu w latach 1918-1962. Drugi z rozdziałów zatytułowany „Rzeczywistość historyczno-społeczna w latach 1953-1962” poświęcony został przedstawieniu tła społeczno-politycznego ukazującego szereg procesów kształtujących ówczesne społeczeństwo. W trzecim rozdziale „Wydział Filozoficzno-Historyczny w latach 1953-1962” omówiono strukturę i władze Wydziału. Kolejną część pracy zatytułowaną ,,Studenci Wydziału Filozoficzno-Historycznego w świetle obowiązującego prawodawstwa” poświęcono na szczegółowy opis przepisów prawnych dotyczących studentów Wydziału Filozoficzno-Historycznego. Rozdział piąty ,,Studenci Wydziału Filozoficzno-Historycznego w latach 1953-1962 w świetle zachowanych źródeł” dotyczył przedstawienia obrazu studentów Wydziału Filozoficzno-Historycznego, jaki wyłonił się z analizowanego materiału źródłowego. W ostatnim z rozdziałów pt. ,,Studenci Wydziału Filozoficzno-Historycznego w ujęciu statystycznym” posłużono się licznymi autorskimi tabelami, a otrzymane wyniki badań wzbogacono opisem i komentarzem. The main research goal of the work is to obtain a demographic and social picture of students of the Faculty of Philosophy and History in the years 1953-1962 in the context of the “thaw” and to establish the actual time frame of this phenomenon within the Faculty of Philosophy and History. The work consists of six chapters. The first one was titled “History of the University of Adam Mickiewicz in Poznań in the years 1953-1962”, it presents the history of the University in the years 1918-1962. The second chapter entitled “Historical and social reality in the years 1953-1962” is devoted to presenting the socio-political background showing a number of processes shaping society at that time. The third chapter, “The Faculty of Philosophy and History in the years 1953-1962”, discusses the structure and authorities of the Faculty. The next part of the work entitled “Students of the Faculty of Philosophy and History in the light of applicable legislation” was devoted to a detailed description of legal provisions relating to students of the Faculty of Philosophy and History. Chapter five, “Students of the Faculty of Philosophy and History in the years 1953-1962 in the light of preserved sources” is a presentation of the image of students of the Faculty of Philosophy and History that emerged from the analyzed source material. In the last chapter entitled “Students of the Faculty of Philosophy and History from a statistical perspective” numerous author’s tables were used, and the obtained research results are enriched with descriptions and comments.