Browsing by Author "Skrzydlewski, Wojciech. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Kompetencje medialne nauczycieli muzyki w Wielkopolsce – stan obecny, diagnoza potrzeb(2016) Baranowski, Mariusz; Skrzydlewski, Wojciech. PromotorPrawidłowa i efektywna aplikacja nowych mediów, wykorzystujących zdobycze współczesnych technologii informacyjnych w procesie dydaktycznym na wszystkich poziomach edukacyjnych, to jeden z dominujących elementów nowoczesnego, efektywnego kształcenia. Wśród czynników determinujących popularyzację nowych mediów w szkolnej praktyce edukacyjnej, priorytetem jest ustawiczne podnoszenie poziomu zawodowych i specjalistycznych kompetencji medialnych obecnych i przyszłych nauczycieli. Badania przeprowadzone w Akademii Muzycznej w Poznaniu i innych wielkopolskich uczelniach w latach 2010-2014, poprzedzone wieloletnimi obserwacjami, zmierzające do określenia poziomu kompetencji medialnych obecnych i przyszłych nauczycieli muzyki oraz diagnozy potrzeb edukacyjnych, pozwoliły na identyfikację nieprawidłowości w samym systemie kształcenia akademickiego przyszłych nauczycieli oraz niewydolności rozwiązań edukacyjnych, funkcjonujących w różnych formach kształcenia przez całe życie (LLL). Wiedza uzyskana w drodze badań ilościowych oraz jakościowych umożliwiła postawienie rzetelnej diagnozy potrzeb nauczycieli w badanym obszarze oraz stworzenie projektu modelu zrównoważonego kształcenia przyszłych nauczycieli muzyki, zapewniającego znacznie bardziej efektywne i wszechstronne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela muzyki, nawiązujące do obowiązujących obecnie standardów i wymogów nowoczesnej szkoły.Item Kultura studiowania w przestrzeni sieci. Teoria, badania i interpretacje(2013-10-21) Kuźmicz, Krzysztof; Skrzydlewski, Wojciech. PromotorW pracy przedstawiono wybrane aspekty teoretyczne oraz wyniki i interpretacje badań eksperymentalnych analizujących kulturę studiowania w przestrzeni sieci. Kultura e-studiowania została zdefiniowana jako proces dynamicznej i efektywnej influencji oraz koegzystencji czynników psychospołecznych (wymiar ludzki), materialnych (wymiar technologiczny) i organizacyjnych, realizowanej w nowomedialnej, sieciowej przestrzeni kulturowej i komunikacyjnej. Wynik (produkt) tego procesu, łączącego interaktywne i multimedialne środowisko pracy z podejściem kognitywno-konstruktywistycznym, stanowi subiektywny obraz wiedzy i kompetencji jednostki, powstały w wyniku przejęcia nowych struktur wiedzy, jak też ulepszenia i reorganizacji istniejących. Autor przeprowadził szczegółową analizę przestrzeni sieci rozpatrywaną w kategorii narzędzia wielopłaszczyznowej aktywności współczesnego człowieka, kładąc szczególny nacisk na cztery jej wymiary: komunikacyjny, kulturotwórczy, edukacyjny i dziennikarski. Dysertacja składa się z 7 rozdziałów. Wstęp zawiera podstawowe informacje i definicje dotyczące obiektu badań oraz wyjaśnia obecne w temacie pracy terminy i kategoryzacje. Przegląd literatury zawiera rozpoznanie teoretyczne przedmiotu badań. Przedstawiając przestrzeń sieci jako cyfrowe środowisko komunikacyjne, autor ukazuje oddziaływanie sieci na społeczeństwo i kulturę, ukazuje sieć w dyskursie medioznawczym, kategoryzowanym w kontekście przeszłości i teraźniejszości komunikowania medialnego, wskazuje różnice i podobieństwa nowych i starych mediów. Następnie rekonstruuje główne założenia i twierdzenia teorii kultury, osadzając w niej, a także charakteryzując, kulturę społeczeństwa sieci. Omawia edukacyjne zastosowania sieci, kierunki i formy rozwoju edukacji wirtualnej, systemy i platformy e-learningowe oraz analizuje zmiany wywołane poprzez rozwój sieci w obszarze dziennikarstwa nowych i starych mediów. W dalszej części przedstawia metodologiczne założenia pracy oraz przebieg i wyniki przeprowadzonych badań eksperymentalnych. Badania przeprowadzone zostały w latach 2008 – 2012 na dziennikarskich studiach stacjonarnych i niestacjonarnych w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Realizowane były w czternastu grupach badawczych, na próbie o łącznej liczbie 317 osób. Złożoność przedmiotu badań implikowała konieczność równoprawnego zastosowania badań ilościowych jak i jakościowych. Badania realizowane były na specjalnie zaprojektowanej autorskiej platformie e-studiowania „Eduk@cja on-line”, przy budowie której użyto oprogramowania klasy OpenSource i Freeware (m. in. LMS/LCMS Moodle, Audacity, NVU, Gimp, LibreOffice, VirtualDub, FireFox), narzędzi autorskich (m. in. CourseLab, WBTExpress, Hot Potatoes), sprzętu elektronicznego (komputery, rejestratory audio, kamery wideo) oraz licznych materiałów źródłowych (m. in. książki i publikacje naukowe, materiały dziennikarskie, dokumenty elektroniczne itd.). Badając i opisując właściwości kultury studiowania w przestrzeni sieci autor wskazuje rolę i znaczenie czynników psychospołecznych, materialnych i organizacyjnych w e-learningu, szkicuje obraz pozwalający na poznanie i zrozumienie fenomenu sieci oraz jej edukacyjno-kulturowych i komunikacyjnych znaczeń i zastosowań. Całość zamyka rozdział podsumowujący, w którym przedstawiono wnioski ogólne oraz wnioski szczegółowe z przeprowadzonych badań teoretycznych i eksperymentalnych, a także zasygnalizowano zasadność prowadzenia dalszych badań dotyczących kultury studiowania w przestrzeni sieci.Item Nowomedialne wspomaganie współczesnej szkoły(2017) Michniuk, Anna; Skrzydlewski, Wojciech. Promotor; Walter, Natalia. Promotor pomocniczyW dysertacji poruszono i przeanalizowano problematykę nowomedialnego wspomagania współczesnej szkoły odwołując się do takich aspektów jej funkcjonowania jak: proces nauczania – uczenia się, zarządzanie szkołą, budowanie i podtrzymywanie komunikacji z rodzicami/opiekunami oraz otoczeniem, a także (auto)promocję szkoły. Badania przeprowadzono na terenie województwa lubuskiego. Uczestniczyło w nich 18 szkół gimnazjalnych. Celem poznawczym badań był opis i wyjaśnienie sposobów wspomagania publicznych szkół gimnazjalnych w województwie lubuskim przez nowe media. Cel teoretyczny zakładał opracowanie nowych propozycji dotyczących użytkowania nowych mediów w szkołach gimnazjalnych, natomiast celem praktycznym było stworzenie dyrektyw pedagogicznych dotyczących stosowania nowych mediów w pracy szkoły. Jak pokazały wyniki badań, nauczyciele oraz dyrektorzy szkół gimnazjalnych w województwie lubuskim chcą by ich szkoły w większym stopniu korzystały z nowych mediów w ramach swojej pracy. Problem stanowią jednak: złe, często przestarzałe wyposażenie, brak odpowiednich kompetencji medialnych u pedagogów oraz brak motywacji do rozwoju nauczycieli w kierunku korzystania z nowych mediów.Item Telefon komórkowy w komunikowaniu się adolescentów – perspektywa edukacyjna(2010-12-02T09:28:19Z) Przybyła, Tomasz; Skrzydlewski, Wojciech. PromotorCelem pracy jest zbadanie stopnia wykorzystania telefonu komórkowego przez adolescentów w komunikowaniu się ze szczególnym uwzględnieniem funkcji edukacyjnej. Cel ten osiągnięto dzięki zogniskowanemu wywiadowi grupowemu oraz badaniom ankietowym (sondażowi diagnostycznemu). Rozdział pierwszy dotyczy współczesnych form komunikowania, włączając komunikowanie elektroniczne, natomiast drugi opisuje telefon komórkowy, jako medialne narzędzie intelektualne dostępne adolescentowi. Przedstawiam jego historię i bardzo szybko przebiegający rozwój. Analizuję także dostępne i potencjalne usługi oraz możliwe zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji oraz zagrożeń wynikających z jego użytkowania. W rozdziale trzecim przedstawiam portret adolescenta, ukazując jego drogę rozwoju prowadzącą do osiągnięcia dojrzałej tożsamości.