Browsing by Author "Sowa, Jan"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item An Unexpected Twist of Ideology. Neoliberalism and the Collapse of the Soviet Bloc(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2012) Sowa, JanArtykuł podejmuje proces neoliberalnej transformacji Bloku Sowieckiego z późnych lat osiemdziesiątych i wczesnych dziewięćdziesiątych, analizując go na przykładzie Polski. Jego trajektoria ogólnie potwierdza tezę z artykułu „Trzy kroki w stronę antropologii faktycznie istniejącego neoliberalizmu” postawioną przez Loïca Wacquanta. Twierdzi on, że neoliberalizm zmierza raczej do przechwycenia i użycia niż prostego demontażu czy osłabienia struktur państwowych i mechanizmów władzy. Autor pokazuje również, że przejściu od gospodarki planowanej do rynkowej w dawnym Bloku Sowieckim towarzyszyły (a w dużym stopniu w ogóle czyniły je możliwym) potężne działania ideologiczne, które przekształciły konstrukcje podmiotowości oraz sprawiły, że stała się kompatybilna z neoliberalnym kapitalizmem. Dowodzi to, że dwa tryby analizowania neoliberalizmu – strukturalna analiza władzy państwowej oraz skupienie na urządzaniu – powinny być traktowane jako komplementarne narzędzia służące rozumieniu neoliberalnych transformacji. Jednakże, przeciwnie do Wacquanta, autor twierdzi, że pod tym względem nie ma nic nowego w neoliberalizmie jako praktyce, gdyż dla utrzymywania pozornej autonomii władzy rynku kapitalizm od zawsze wymagał pomocy ze strony państwa.Item Edu-factory. Samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy(2011) Szadkowski, Krystian; Sowa, JanItem Fabryki wiedzy(Korporacja Ha!art, 2011) Szadkowski, Krystian; Sowa, JanItem Joy Forever. The Political Economy of Social Creativity(MayFly Books, 2014) Szadkowski, Krystian; Sowa, Jan; Kozłowski, Michał; Kurant, Agnieszka; Szreder, KubaThe book published by F/SUW in cooperation with MayFly Books gathers papers based on presentations at the conference Labour of the Multitudes? Political Economy of Social Creativity, organized in Warsaw in October 2011. It includes contributions by renowned thinkers and artists, including Luc Boltanski, Neil Cummings, Diedrich Diederichsen, Isabelle Graw, Massimiliano Tomba, Stevphen Shukaitis, and Martha Rosler, among many others. The title Joy Forever refers to the false promise of a common happiness, constantly played out by the proponents of the creative class and creative economy – the very promise that since Romanticism has been ascribed to art itself, a vow which remains unfulfilled. The aim of F/SUW’s publication is to scrutinize the false promises of distributed creativity as an ideology of cognitive capitalism. The authors devote themselves to critical examination of the structural links between art, creativity, labour and the creation of value under contemporary relations of production. Some of them do not stop at a critical diagnosis but go further, reflecting upon potential alternatives to the status quo. The book covers more than the issues of a narrowly understood art world, despite the fact that it pays a lot of attention to them. Art is conceived here as a social lab, where innovative ways of organizing of labour, socializing both for labour and through labour, as well as different types of production, speculation, generation and accumulation and appropriation of value are experimented with and tested.Item "W czym vertitur powaga moja hetmańska..." Organizacja i procedura sądu hetmańskiego w Koronie w latach 1683-1699(Wydawnictwo Nauka i Innowacje sp. z o.o., 2013) Sowa, Jan