Browsing by Author "Stankowska-Kozera, Agata. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Historia – kultura – wiara. Wokół eseistyki Ryszarda Przybylskiego(2019) Lewandowska, Agata; Stankowska-Kozera, Agata. PromotorPraca stanowi próbę monografii całości pisarskiego dorobku Ryszarda Przybylskiego. Główny cel rozprawy stanowi rekonstrukcja i omówienie światopoglądowego (a także literaturoznawczego) projektu, jaki wyłania się z twórczości Przybylskiego. Całość rozważań została sprofilowana wobec trzech pól problemowych – tytułowych: historii, kultury i wiary – które pozostają szczególnie istotne dla eseistyki Przybylskiego oraz najsilniej nasycone światopoglądową treścią. Te trzy wielkie tematy twórczości Przybylskiego stanowią zarazem najważniejsze horyzonty jego antropologicznej refleksji, a także prezentują pewną logikę rozwoju myśli eseisty, przebiegającą od doświadczenia historycznego – poprzez próbę jego zrozumienia za pośrednictwem hermeneutyki tekstów kultury, aż po sformułowanie autorskiej odpowiedzi w planie aksjologicznym. Perspektywie tematologicznej towarzyszy w pracy refleksja natury poetologicznej, poświęcona eseistyczności jako specyficznej formie uprawianego przez Przybylskiego dyskursu literaturo- i kulturoznawczego.Item Polska literatura powojenna wobec malarstwa holenderskiego złotego wieku(2012-05-16T07:05:19Z) Śniedziewska, Magdalena; Stankowska-Kozera, Agata. PromotorW pierwszej części pracy doktorskiej przedstawiona została historia recepcji malarstwa holenderskiego złotego wieku w polskiej literaturze powojennej. Recepcja, która zapośredniczona jest w dziewiętnastowiecznej wizji sztuki Niderlandów. Interpretacje polskich pisarzy skonfrontowane zostały z odczytaniami siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego zaproponowanymi przez dziewiętnastowiecznych francuskich pisarzy i krytyków artystycznych. Polscy twórcy w swoich analizach koncentrują się przede wszystkim na gatunkach, które w XIX wieku we Francji uznane zostały za typowo holenderskie: na pejzażu, malarstwie rodzajowym, martwej naturze i portrecie (indywidualnym, zbiorowym i autoportrecie). Te cztery „holenderskie” gatunki wyznaczają kolejne rozdziały pierwszej części rozprawy. Druga część pracy jest rekonstrukcją i analizą nieukończonego tomu esejów Zbigniewa Herberta o XVII-wiecznych malarzach holenderskich, który najprawdopodobniej miał zostać zatytułowany Mali mistrzowie. Bohaterami rozdziałów są szczególnie przez Herberta cenieni mali mistrzowie holenderscy: Willem Duyster, Pieter de Hooch, Hendrick Avercamp, Hercules Segers i Pieter Saenredam.