Browsing by Author "Stryjakiewicz, Tadeusz. Promotor"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Funkcjonowanie lokalnego systemu transportowego na tle współczesnych procesów urbanizacyjnych w aglomeracji poznańskiej(2013-05-21) Gadziński, Jędrzej; Stryjakiewicz, Tadeusz. PromotorCelem rozprawy była analiza takich przemian zachodzących w systemie transportowym aglomeracji poznańskiej. Problem ten analizowano w ujęciu systemowym na tle współczesnych procesów urbanizacyjnych. Główna część prowadzonych prac obejmowała swym zakresem czasowym lata 2011 i 2012. Najważniejsze spostrzeżenia dokonane podczas prowadzonych badań dotyczą zmian zachowań transportowych mieszkańców, które powodowane są przez: a) proces suburbanizacji (wyludnienie centrum miasta i przyrost liczby ludności na terenach podmiejskich), b) relokację miejsc pracy – nowe podmioty lokalizowane są często na obszarach o dobrej dostępności infrastruktury transportowej. W wyniku tego potrzeby transportowe co przekłada się na większą liczbę przemieszczeń na obszarze całej aglomeracji. Podstawowe problemy z tego wynikające, takie jak kongestia, zanieczyszczenia, hałas, wypadki drogowe pojawiają się jednak głównie na koncentracji aktywności mieszkańców czyli zwłaszcza w centrum Poznania. Realizacja planu badawczego pozwoliła na poznanie szeregu czynników wpływających na kształtowania się lokalnego systemu transportowego oraz identyfikację relacji jakie zachodzą między nim a otoczeniem. Duża część wyników może okazać się pomocna dla lokalnych władz w prowadzeniu polityki transportowej i (co jest szczególnie istotne) przy konstruowaniu długoterminowej strategii rozwojowej systemu transportowego na całym obszarze aglomeracji.Item Gruzja i jej regiony na poradzieckiej ścieżce rozwoju społeczno-gospodarczego: uwarunkowania, poziom oraz dynamika procesu(2022) Kaczmarek-Khubnaia, Julia; Stryjakiewicz, Tadeusz. Promotor; Mądry, Cezary. Promotor pomocniczyW dysertacji autorka podejmuje tematykę rozwoju Gruzji i jej jednostek regionalnych w warunkach transformacji systemowej. Praca składa się z 8 rozdziałów, jej układ odpowiada postawionym pytaniom badawczym. Celem głównym pracy jest pogłębiona analiza ścieżki rozwoju społeczno-gospodarczego Gruzji i jej regionów, ze szczególnym uwzględnieniem okresu transformacji systemowej. W ramach realizacji celu głównego dysertacji skorzystano z szeregu metod ilościowych i jakościowych, z których za najważniejszą uznać należy metodę porządkowania liniowego z wykorzystaniem uogólnionej miary odległości GDM1 Walesiaka, którą wykorzystano w ramach pomiaru poziomu i dynamiki rozwoju gruzińskich regionów. Uzyskane wyniki pozwoliły na przeprowadzenie typologii regionalnych trajektorii rozwojowych. W ramach studium przypadku, dotyczącego społecznej percepcji rozwoju społeczno-gospodarczego dwóch wybranych jednostek regionalnych (Imeretii i Raczy-Leczchumi i Dolnej Swanetii), zastosowano technikę wywiadu kwestionariuszowego. Rezultat badań pozwolił ponadto na wyodrębnienie szeregu rekomendacji dla analizowanego kraju, odnoszących się przede wszystkim do konieczności zmiany modelu polityki regionalnej Gruzji.Item Kurczenie się (shrinkage) starych miast przemysłowych i przeciwdziałanie jego nagatywnym skutkom(2018) Jaroszewska, Emilia; Stryjakiewicz, Tadeusz. PromotorItem Planowanie i zarządzanie procesem rewitalizacji miast i gmin aglomeracji poznańskiej(2012-10-03T06:48:27Z) Ciesiółka, Przemysław; Stryjakiewicz, Tadeusz. PromotorZasadniczym celem pracy był cel poznawczy, obejmujący analizę i ocenę polityki rewitalizacyjnej prowadzonej przez władze miast i gmin aglomeracji poznańskiej po 2004 roku. Na podstawie przeprowadzonych badań należy stwierdzić, że wejście Polski do Unii Europejskiej i związane z tym uruchomienie środków finansowych na rewitalizację zapoczątkowało proces odnowy zdegradowanych obszarów aglomeracji poznańskiej. Na podjęcie działań rewitalizacyjnych zdecydowano się w większości jednostek terytorialnych określonych w postępowaniu badawczym jako najbardziej podatne na podjęcie działań na rzecz odnowy. Rewitalizacją objęte zostały przede wszystkim obszary wiejskie zlokalizowane na wschód i północ od centrum aglomeracji, a także śródmieście Poznania oraz centra miast położonych w odległości powyżej 10 km od Poznania. Ponadto odnową objęto zarówno tereny poprzemysłowe, jak i powojskowe; stanowią one jednak niewielki procent wśród wszystkich obszarów zdegradowanych. W gminach nie zostały dotychczas wykształcone odpowiednie struktury do planowania i zarządzania procesem rewitalizacji. Zarządzanie procesem rewitalizacji ogranicza się niemal wyłącznie do opracowywania programów rewitalizacji i planów odnowy miejscowości, bez wsparcia w innych działaniach o charakterze prawnym. Realizacja dokumentów odpowiedzialnych za rewitalizację odbywa się zatem niemal wyłącznie w oparciu o projekty inwestycyjne, które uzyskały dofinansowanie ze środków zewnętrznych.Item Przepływy wiedzy w organizacjach klastrowych w Polsce Zachodniej(2015-12-22) Dyba, Wojciech Marcin; Stryjakiewicz, Tadeusz. Promotor; Stachowiak, Krzysztof. PromotorW rozprawie doktorskiej zrealizowano trzy główne cele: 1) teoretyczny, tj. konceptualizację zagadnienia przepływów wiedzy w organizacjach klastrowych na gruncie przestrzenno-ekonomicznym, 2) empiryczny: identyfikację uwarunkowań, form i mechanizmów tych przepływów w organizacjach w Polsce Zachodniej oraz 3) aplikacyjny: sformułowanie rekomendacji dla polityki regionalnej w zakresie możliwości i sposobów wspierania przepływów wiedzy w organizacjach klastrowych. Nowatorskie ujęcie tytułowego zagadnienia oparte zostało na dwóch nurtach: geografii relacyjnej (badanie regionalnego domknięcia transferu wiedzy z uczelni i jednostek otoczenia biznesu do firm oraz efektów rozlewania się wiedzy do otoczenia regionalnego), a także teorii interesariuszy (analiza przepływów wiedzy z punktu widzenia różnych aktorów). Badania terenowe przeprowadzane zostały z wykorzystaniem wywiadów pogłębionych, a w odniesieniu do dwóch studiów przypadku – wywiadów półstrukturyzowanych, a następnie metody analizy sieciowej. Pozwoliły one wyznaczyć najczęściej wykorzystywane przez firmy w organizacjach klastrowych sposoby pozyskiwania i rozpowszechniania nowej wiedzy (zarówno celowe, jak i spontaniczne). Podjęta została próba sformułowania modeli przepływów wiedzy w organizacjach klastrowych zawiązywanych w sposób oddolny i odgórny, co pozwoliło na przedstawienie zaleceń dla polityki klastrowej.Item Przestrzenne zróżnicowanie wykorzystania funduszy strukturalnych przez jednostki samorządu terytorialnego w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej(2014-06-11) Stępiński, Bartosz; Stryjakiewicz, Tadeusz. PromotorCelem rozprawy była analiza przestrzennych aspektów realizacji polityki regionalnej Unii Europejskiej w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego w trzech państwach Europy Środkowo-Wschodniej – w Polsce, Czechach i na Słowacji, w pierwszym okresie po akcesji. Przeprowadzone badania zmierzały do ustalenia wielkości wsparcia finansowego pozyskanego przez jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szczebli oraz stopnia wewnątrzkrajowych zróżnicowań w zakresie intensywności pomocy dla beneficjentów samorządowych. Podjęto również próbę określenia głównych kierunków wydatkowania funduszy strukturalnych oraz źródeł finansowania przedsięwzięć realizowanych przy udziale tych środków, jak również identyfikacji czynników wpływających na wielkość wykorzystania wsparcia przez jednostki samorządowe w badanych krajach w układach regionalnym i lokalnym. Realizacja celu rozprawy polegała na rozstrzygnięciu pięciu szczegółowych problemów badawczych, które odnosiły się do następujących kwestii: (1) podobieństw i różnic w zakresie organizacji systemów dystrybucji funduszy strukturalnych w krajach objętych badaniem; (2) zróżnicowania możliwości pozyskiwania funduszy strukturalnych przez jednostki samo-rządu terytorialnego na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym; (3) dysproporcji w zakresie absorpcji funduszy strukturalnych przez jednostki samorządu terytorialnego; (4) struktury tematycznej wydatkowanych przez samorządy środków oraz źródeł finansowania realizowanych przez nie projektów;(5) czynników mających wpływ na wielkość wsparcia pozyskanego przez samorządy.Item Transformacja lokalnych systemów kolei w Polsce w XXI w. w kontekście historycznych przemian transportu kolejowego(2024) Bebenow, Filip; Stryjakiewicz, Tadeusz. Promotor; Kołsut, Bartłomiej. Promotor pomocniczyLokalne systemy kolei w Polsce stanowią samodzielne zespoły organizacyjno-techniczne, posiadają własny tabor, zapewniają wykwalifikowany personel do jego obsługi, a przy tym są odrębne funkcjonalnie i organizacyjnie od głównego systemu kolejowego. Podstawowym celem pracy jest analiza i ocena procesu przekształceń lokalnych systemów kolei w Polsce w XXI wieku wraz z identyfikacją uwarunkowań, które na ten proces wpływały. Uwzględniono przy tym kontekst historyczny procesu transformacji. Badanie objęło 42 lokalne systemy kolei (czynnych na obszarze Polski w latach 2001-2021) obsługiwane przez 51 różnych operatorów. Większość z nich stanowiły systemy kolei wąskotorowych przejmowane przez samorządy lokalne. Uwzględniając doświadczenia historycznych przekształceń kolei lokalnych w Polsce, jakościowe wyniki badań terenowych i wywiadów pogłębionych zaproponowano model funkcjonowania lokalnego systemu kolei. W kolejnych krokach postępowania badawczego dokonano oceny procesu transformacji lokalnych systemów kolei oraz określenie perspektyw rozwoju lokalnych systemów kolei w Polsce w trzeciej dekadzie XXI wieku, a następnie wydanie (w świetle doświadczeń historycznych) rekomendacji zarządzania lokalnymi systemami kolei. Biorąc pod uwagę stopień wyeksploatowania infrastruktury, liczne uwarunkowania determinujące kierunki przekształceń, różnorodność form organizacyjnych operatorów, w tym wielu zmagających się z problemami wewnętrznymi i zewnętrznymi, bieżąca dekada XXI wieku okaże się decydująca dla większości lokalnych systemów kolei w Polsce. Od podejmowanych obecnie decyzji zależeć będzie dalszy los większości lokalnych systemów kolei w Polsce. Local railway systems in Poland are independent organizational and technical complexes, have their own rolling stock, provide qualified personnel to operate it, and at the same time they are functionally and organizationally separate from the main railway system. The finding of a significant cognitive gap in this area justifies undertaking a research topic related to the transformation of 42 local railway systems (active on the territory of Poland in the years 2001-2021) operated by 51 different operators. Most of them were narrow gauge railway systems taken over by local governments. Taking into account the experience of historical transformations of local railways in Poland, qualitative results of field research and in-depth interviews, a model of the functioning of the local railway system was proposed model of the local transport system. The next step of the research procedure was to identify the prospects for the development of local railway systems in Poland in the third decade of the 21st century and to issue (in the light of historical experience) recommendations for the management of local railway systems. Taking into account the degree of infrastructure exploitation, the numerous conditions determining the directions of transformations, the diversity of organizational forms of operators, including many struggling with internal and external problems, the current decade of the 21st century will prove decisive for the majority of local rail systems in Poland. The future fate of most local rail systems in Poland will depend on the decisions taken now.Item Zinstytucjonalizowane sieci współdziałania międzygminnego w Polsce(2015-06-16) Kołsut, Bartłomiej; Stryjakiewicz, Tadeusz. PromotorPodstawowym problemem badawczym rozprawy doktorskiej mgra Bartłomieja Kołsuta jest powstawanie i funkcjonowanie zinstytucjonalizowanych sieci współdziałania międzygminnego w Polsce. W pracy skoncentrowano się na realizacji pięciu najważniejszych celów poznawczych. Dotyczą one: 1. identyfikacji zinstytucjonalizowanych sieci współdziałania międzygminnego w Polsce według stanu na koniec 2014 roku, 2. typologii funkcjonalnej zidentyfikowanych sieci, 3. próby wyjaśnienia przyczyn powstawania sieci w okresie 1990-2014, 4. weryfikacji wybranych czynników usieciowienia gmin, 5. próby oceny przydatności wybranych teorii instytucjonalnych w wyjaśnianiu przyczyn powstawania i funkcjonowania sieci. W rozprawie wykorzystano szereg metod i technik badawczych, m. in. metodę analizy treści, statystyczne miary współzmienności (współczynnik phi Yule’a, iloraz szans, współczynnik korelacji liniowej Pearsona). W procesie identyfikacji sieci przeanalizowano ponad 2,5 tys. dokumentów i opracowań, korzystając przy tym z kilkudziesięciu, różnego rodzaju baz danych. Wyniki przeprowadzonych badań empirycznych pozwoliły także dokonać oceny przydatności teorii instytucjonalnych (m. in. instytucjonalizmu wyboru racjonalnego, instytucjonalizmu socjologicznego oraz instytucjonalizmu historycznego) w wyjaśnianiu przyczyn powstawania i funkcjonowania sieci. Zrealizowana rozprawa jest pierwszym tak kompleksowym i pogłębionym opracowaniem geograficznego wymiaru zinstytucjonalizowanej współpracy międzygminnej w Polsce.