Browsing by Author "Szewczyk, Marek. Promotor"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jako instrument kształtowania przestrzeni(2021) Szulc, Piotr; Szewczyk, Marek. Promotor; Staniszewska, Lucyna. Promotor pomocniczyPlanowanie i zagospodarowanie przestrzenne powinno polegać na dążeniu do eliminowania potencjalnych konfliktów przestrzennych. Ustawodawca, stanowiąc normy materialnego prawa administracyjnego, nie zawsze jednak jest w stanie określić treść interesów prawnych jednostek tak, aby w pełni zostały one zaspokojone. Zdaniem wielu przedstawicieli doktryny to instytucja decyzji o warunkach zabudowy – będąca w centrum zainteresowania niniejszej pracy – stanowi węzłowy problem planowania przestrzennego i częściej szkodzi ładowi przestrzennemu, niż umożliwia jego racjonalne kształtowanie. Założenie większości przedstawicieli doktryny, że decyzje o warunkach zabudowy są przyczyną wszelkiego zła wydaje się jednak nietrafne. Rozprawa porusza istotne z teoretycznego i praktycznego punktu widzenia problemy badawcze takie jak charakter prawny decyzji o warunkach zabudowy, zagadnienie obniżenia lub wzrostu wartości nieruchomości w związku z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i kwestii odszkodowania związanego z obniżeniem wartości, jak również tzw. wywłaszczenia planistycznego, czyli faktycznego pozbawienia właściciela nieruchomości możliwości korzystania z niej w sposób ekonomicznie uzasadniony na skutek ustalenia warunków korzystania z nieruchomości w drodze decyzji o warunkach zabudowy. Praca obejmuje również badania prawnoporównawcze obejmujące angielski system planowania przestrzennego.Item Jurysdykcja w sprawach prewencyjnej kontroli prywatnych przedsięwzięć budowlanych w świetle dyrektywy o ocenie środowiskowej(2011-11-04T11:58:05Z) Kruś, Maciej; Szewczyk, Marek. PromotorPrzedmiotem rozprawy jest przedstawienie nowego modelu jurysdykcji administracyjnej w sprawie zezwalania na realizację prywatnych przedsięwzięć budowlanych. Pojawił się on w związku z implementacją do prawa polskiego instytucji oceny oddziaływania na środowisko. Instytucja ta ustanowiona jest w dyrektywie unijnej 85/337/EWG. Wyniki oceny oddziaływania na środowisko prywatnych przedsięwzięć budowlanych uwzględniane są w prawie polskim poprzez decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W odniesieniu do inwestycji wymagających oceny oddziaływania na środowisko decyzja ta jest trzecim zasadniczym aktem prewencyjnej kontroli przedsięwzięcia, obok decyzji o warunkach zabudowy i pozwolenia na budowę. W odróżnieniu od pozostałych dwóch decyzji opiera się jednak na argumentacyjnym modelu stosowania prawa. Wymagania środowiskowe zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie są wynikiem konkretyzacji wymagań ustawowych. W rezultacie w jurysdykcji administracyjnej związanej z wydawaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzić można tzw. proceduralizację prawa. Tymczasem jurysdykcja administracyjna dotycząca decyzji o warunkach zabudowy i pozwolenia na budowę oparta jest o klasyczną formułę sylogizmu prawniczego tj. przepisy proceduralne oraz przepisy materialnoprawne zawierające wymagania wobec projektowanej inwestycji.Item Konsekwencje obowiązywania materialnoprawnych przepisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych(2012-06-28T17:40:13Z) Skrenty, Żaklina; Szewczyk, Marek. PromotorNa przykładzie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych zostały ukazane skutki obowiązywania specustaw w polskim systemie prawa. Porównując osiągnięcia Hiszpanii i Czech, państw najefektywniejszych w realizacji inwestycji drogowych, ukazano, iż cel taki może być osiągnięty nie tylko poprzez stanowienie specjalnych aktów prawnych. Scharakteryzowano wydawane na podstawie specustawy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, stanowiące konglomerat czterech decyzji regulowanych tradycyjnymi przepisami. Zezwolenie wywiera m.in. skutek identyczny z pozwoleniem na budowę oraz decyzją wywłaszczeniową. Drugi z nich poprzez modyfikację procedury i instytucji odszkodowania w stosunku do ustawy o gospodarce nieruchomościami, poddaje w wątpliwość konstytucyjność przepisów specustawy. W zakresie wpływu regulacji specustawy na system prawa poruszono zagadnienia kolizji jej postanowień z zasadą pomocniczości i zasadą demokratycznego państwa prawnego. Najbardziej znamiennym jest ograniczenie władztwa planistycznego gminy oraz pozbawienie mocy obowiązującej miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Naruszono ponadto reguły ochrony praw nabytych i stabilnego prawa. Poruszono kwestię zasadności i wpływu udziału czynnika społecznego w procesach planistycznych, porównując postanowienia specustawy z innymi przepisami.Item Następstwo prawne w prawie administracyjnym(2011-06-01T09:27:28Z) Kruszyńska-Kośmicka, Marlena; Szewczyk, Marek. PromotorDotychczas w literaturze przedmiotu dość zgodnie przyjmowano, iż prawa i obowiązki będące treścią stosunku administracyjnoprawnego, łączącego podmiot administrujący z podmiotem administrowanym są – co do zasady – osobiste i jako takie nie przechodzą na następców prawnych. Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, iż na gruncie prawa administracyjnego jako swoistą zasadę przyjmowano tezę o nieprzenoszalności praw i obowiązków administracyjnoprawnych. Jednakże analiza materiału normatywnego prowadzi do wniosku, iż ustawodawca od wspomnianej ogólnej zasady wprowadził wyjątki potwierdzające jej obowiązywanie. Taki stan rzeczy skłania do podjęcia próby usystematyzowania problematyki związanej z następstwem prawnym w prawie administracyjnym. Celem analizy poczynionej w opracowaniu jest dokonanie całościowej oceny istniejących regulacji prawnych w zakresie następstwa prawnego w prawie administracyjnym. Chodzić tu będzie zarówno o rozwiązania konstrukcyjne tej instytucji oraz jej miejsce w systemie prawa administracyjnego w Polsce, jak też o praktyczne aspekty stosowania przepisów dopuszczających sukcesję na gruncie prawa administracyjnego. Drugim, nie mniej istotnym celem jest wskazanie różnic pomiędzy instytucją następstwa prawnego w prawie administracyjnym, a instytucjami do niej podobnymi, przez co niejednokrotnie w literaturze przedmiotu i w orzecznictwie z nią utożsamianymi, tj. wspomniana już wcześniej zmiana formy prawnej podmiotu bez zmiany samego podmiotu (przekształcenie prawne) oraz pierwotne nabycie praw lub obowiązków stanowiących treść tzw. rzeczowych stosunków administracyjnych.Item Ochrona interesu indywidualnego w postępowaniu administracyjnym dotyczącym lokalizacji i budowy dróg publicznych - na podstawie przepisów tzw. specustawy drogowej(2015-06-18) Peljan, Michał; Szewczyk, Marek. PromotorBudowa dróg publicznych, co do zasady wiąże się z koniecznością daleko idących ingerencji w prawa majątkowe jednostek. Wynika to z oczywistego faktu, że zarówno Skarb Państwa, jak również jednostki samorządu terytorialnego odpowiedzialne za realizację zadań publicznych nie dysponują wystarczającym zasobem nieruchomości dla realizacji pełnej sieci drogowej. Inwestycje infrastrukturalne są najczęściej podejmowane i realizowane w celach związanych z zaspokojeniem interesu publicznego, w tym w szczególności w celu zapewnienia należytego bezpieczeństwa użytkownikom dróg oraz możliwości szybkiego i sprawnego poruszania się, co w efekcie powinno przyczyniać się do szeroko rozumianego rozwoju społecznego oraz gospodarczego. W opisanych okolicznościach postępowania administracyjne związane z budową dróg publicznych prowadzą zwyczajowo do konfliktu pomiędzy interesem publicznym, a interesem indywidualnym. Żaden z przepisów ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego, w tym również przepisy specustawy drogowej nie formułuje zasady nadrzędności interesu osób trzecich nad interesem publicznym, czy też interesem inwestora. Konflikt pomiędzy poszczególnymi kategoriami interesów należy rozstrzygać z zastosowaniem standardów konstytucyjnych, w tym w szczególności z uwzględnieniem zasady proporcjonalności oraz równości wobec prawa. Szczególne cele związane z budową dróg publicznych mogą stanowić uzasadnienie dla dokonywania ingerencji w prawa majątkowe jednostek, jednakże nie mogą prowadzić do całkowitego pozbawienia tych jednostek ochrony prawnej. Przepisy specustawy drogowej w przeważającej mierze spełniają konstytucyjne standardy ochrony praw majątkowych. Natomiast negatywnie należy ocenić w szczególności brak należytej ochrony interesów osób, których nieruchomości znajdują się poza pasem drogowym wyznaczonym w decyzji ZRiD.Item Prywatyzacja realizacji celów publicznych, określonych w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami(2012-10-03T09:51:36Z) Tomaszewski, Krzysztof; Szewczyk, Marek. PromotorFundamentalne pytanie, które wyłania się przy analizie art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami polega na tym, w których dziedzinach za dopuszczalne należy uznać uprawnienie podmiotów prywatnych do realizacji celów publicznych. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zjawiska prywatyzacji realizacji celów publicznych, ujętych w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, perspektyw jej rozwoju oraz wykazanie, że prywatyzacja celów publicznych jest niezbędna dla poprawy oraz zwiększenia efektywności ich realizacji przez państwo i jego organy. Podstawową tezą rozprawy jest stwierdzenie, iż ustanowiony w art. 6 powołanej ustawy katalog celów publicznych jest niedostosowany do aktualnych potrzeb gospodarczych państwa, które w dobie gospodarki wolnorynkowej nie musi w sposób bezpośredni zaspokajać potrzeb ogólnospołecznych. Praktyczna interpretacja celu publicznego jest całkowicie oderwana od motywów, jakimi kierował się ustawodawca, uchwalając w 1997 r. ustawę o gospodarce nieruchomościami. W wielu przypadkach podmiotami realizującymi cele publiczne nie są organy władzy publicznej, lecz podmioty prywatne. Niniejsza praca ma na celu również wykazanie, iż procesy prywatyzacyjne, które zachodzą w zaspokajaniu przez państwo potrzeb ogólnospołecznych, wykraczają swoim zasięgiem poza sztywne ramy pojęcia „celu publicznego”, utożsamionego z katalogiem czynności zawartych w art. 6 tej ustawy.Item Wycena nieruchomości dokonywana przez rzeczoznawców majątkowych a wycena nieruchomości dokonywana przez systemy teleinformatyczne(2023) Działak, Bartosz; Szewczyk, Marek. PromotorPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest problematyka wyceny nieruchomości. Praca składa się ze wstępu, czterech rozdziałów i zakończenia. Pierwszy rozdział, został poświęcony „zagadnieniom wprowadzającym” – w części tej omówiono spiritus movens dysertacji. Przybliżono zagadnienia: szybkości postępowania; prostoty postępowania; prawdy obiektywnej; pogłębiania zaufania do organów administracji publicznej oraz sądów administracyjnych; sztucznej inteligencji. Drugi rozdział, przedstawia sytuację normatywną wyceny nieruchomości w wybranych państwach, w: Rzeczpospolitej Polskiej; Republice Federalnej Niemiec; Stanach Zjednoczonych Ameryki; Republice Francuskiej oraz Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Trzeci rozdział, przedstawia regulacje pozaprawne związane z wyceną nieruchomości. W tej części opisano unormowania wprowadzone przez międzynarodowe organizacje zajmujące się wyceną nieruchomości, tj.: Międzynarodowy Komitet Standardów Wyceny; Międzynarodową Koalicję Standarów Etyki; Amerykańskie Towarzystwo Rzeczoznawców; Europejską Grupę Stowarzyszeń Rzeczoznawców. Czwarty rozdział, przedstawia bazy danych zawierające informacje o nieruchomościach. Na podstawie rozważań zawartych w tej części zostało ustalone czy stworzenie programu do automatycznej wyceny nieruchomości w Rzeczpospolitej Polskiej jest możliwe. The doctoral dissertation consists of an introduction, four chapters and a conclusion. The first chapter is devoted to "introductory issues" – in this part the spiritus movens of the dissertation is discussed. The following issues were discussed: speed of proceedings; simplicity of proceedings; objective truth; deepening trust in public administration bodies and administrative courts; artificial intelligence. The second chapter presents the normative situation of real estate valuation in selected countries, in: the Republic of Poland; Federal Republic of Germany; United States of America; the French Republic and the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The third chapter presents extra-legal regulations related to the valuation of real estate. This section describes the regulations introduced by international organizations dealing with real estate valuation, i.e.: the International Committee on Valuation Standards; International Coalition of Ethical Standards; American Society of Appraisers; European Group of Valuers' Associations. The fourth chapter presents databases containing information on real estate maintained by entities performing public administration tasks. On the basis of the considerations contained in this section, it was determined whether it is possible to create a program for automatic valuation of real estate in the Republic of Poland.Item Zadania samorządu gminnego w zakresie mieszkalnictwa(2014-06-24) Żuchowski, Waldemar; Szewczyk, Marek. PromotorPrzedmiotem rozprawy są zadania samorządu gminnego w zakresie mieszkalnictwa w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa publicznego. Z pozoru wydawać się może, że polskie prawo mieszkaniowe jest zdominowane normami prawa prywatnego, jednak ciągły brak wystarczającej liczby mieszkań wymusza potrzebę administracyjnoprawnej regulacji pewnych kwestii mieszkaniowych. Celem rozprawy jest wskazanie złożoności działań podejmowanych przez samorząd gminny w realizacji wspomnianego zadania oraz klasyfikacja tych działań i określenie ich charakteru prawnego. Główną tezą rozprawy jest twierdzenie, że zadania samorządu gminnego w zakresie mieszkalnictwa prowadzone są w sferze zewnętrznej i wewnętrznej działalności organów gminy, charakteryzując się wielopłaszczyznowością. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy z nich opisuje genezę polskiego prawa mieszkaniowego w powiązaniu z dziejami samorządu gminnego. Można w nim wyróżnić podział na cztery okresy – dwudziestolecia międzywojennego, powojenny 1944-1950, realnego socjalizmu, okres transformacji ustrojowej i reaktywacji samorządu na szczeblu gminy. Drugi rozdział stanowi analizę pod względem źródeł prawa mieszkaniowego, wskazując też inne dokumenty pisane mające wpływ na kształt obecnych uregulowań mieszkaniowych. Pokazuje w jaki sposób określono zadania gminy w dziedzinie mieszkalnictwa w obowiązującym porządku prawnym, poczynając od konstytucji, poprzez ustawy, rozporządzenia. Wskazuje również uregulowania międzynarodowe. Rozdział trzeci poświęcony jest polityce mieszkaniowej gmin w rozumieniu wąskim dotyczącym wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, jak i w znaczeniu szerokim wnoszącym interakcję z wymienionym wcześniej programem gminnym. W rozdziale czwartym opisano działania gminy związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej poprzez wynajmowanie mieszkań komunalnych i genezę powstania tego zasobu. Dokonano także analizy źródła uprawnień do wynajęcia mieszkania z gminnego zasobu mieszkaniowego. Rozdział piąty traktuje o działaniach gminy będących konsekwencją posiadania zasobu mieszkaniowego, a więc o ustalaniu wysokości czynszu najmu mieszkania, sposobie ochrony lokatorów o niskich dochodach w systemie administracyjnym, a także problematyce związanej z zarządzaniem mieszkaniowym zasobem gminy. Pracę kończą wnioski, w których podsumowano opisany problem badawczy i zweryfikowano poprawność tez stawionych w niniejszej pracy.