Browsing by Author "Szlinder, Maciej"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Communiqué z nieobecnej przyszłości – o kresie życia studenckiego(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Research and Destroy; Szadkowski, Krystian; Szlinder, MaciejItem Finanse i problem realizacji u Róży Luksemburg: interpretacja „cyrkulatywistyczna”(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2012) Bellofiore, Riccardo; Passarella, Marco; Nowak, Krzysztof; Szlinder, MaciejArtykuł wykazuje, że Róża Luksemburg przeprowadziła swoją analizę akumulacji kapitalistycznej w duchu „cyrkulatywistycznej”, makroekonomicznej interpretacji kapitalizmu jako pieniężnej gospodarki wytwórczej. Autorzy analizują uwagi poczynione przez Luksemburg na temat schematu reprodukcji rozszerzonej wprowadzonego przez Marksa w drugim tomie „Kapitału” oraz streszczają krytyki jej podejścia w wydaniu Mikołaja Bucharina, Michała Kaleckiego i Joan Robinson. Argumentują także, że nie można zredukować stanowiska Luksemburg wyłącznie do statusu „podkonsumpcjonizmu”, a jej analizy składają się na jasną makroekonomiczną ilustrację pieniężnego i sekwencyjnego charakteru procesu kapitalistycznego.Item Jaka wspólnota? Pojęcie wspólnoty w dyskursie „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Szlinder, MaciejThis paper challenges usage of notion of community in “Gazeta Wyborcza” and “Rzeczpospolita”. The overall argument is that community is hegemonized in national and religious ideology.Item Powszechny dochód podstawowy. Studium z filozofii społecznej(2017) Szlinder, Maciej; Pałubicka, Anna. PromotorPraca przedstawia światową debatę akademicką wokół koncepcji dochodu podstawowego, krytycznie rekonstruując najważniejsze stanowiska oraz wnosząc własny wkład. Dowodzi, że idea dochodu podstawowego może być z powodzeniem uzasadniona na gruncie różnych nurtów w filozofii społecznej (libertarianizmu, republikanizmu i egalitaryzmu). Realizuje ona rzeczywistą wolność (w rozumieniu Van Parijsa) oraz republikańską wolność od dominacji. Dochód podstawowy odpowiada na najważniejsze problemy generowane przez neoliberalny kapitalizm, potencjalnie zmniejszając nierówności ekonomiczne, zapewniając podstawowe bezpieczeństwo w sytuacji niepewności, a także przeciwstawiając się paternalizmowi nowych form polityki społecznej. Tym samym rozwiązanie to wpasowuje się w potrzeby i postulaty nowej klasy społecznej – prekariatu (w rozumieniu Standinga). W pracy przedstawione zostają prawdopodobne skutki gospodarcze wprowadzenia dochodu podstawowego zgodne z założeniami różnych szkół ekonomicznych (ekonomii neoklasycznej, post-wzrostu, postkaleckistowskiej i teorii kapitalizmu kognitywnego), a także rozważone, związane z tym, główne problemy polityczne oraz tkwiący w tej koncepcji potencjał wykroczenia poza system kapitalistyczny. Opisana została również debata publiczna w różnych krajach, w tym w Hiszpanii gdzie autor przeprowadził szereg wywiadów (z ekspertami i aktywistami) oraz analizę dyskursu.Item Róża Luksemburg: ekonomia (bardzo) polityczna(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2012) Szlinder, MaciejArtykuł stanowi próbę wykazania aktualności i politycznej ważności dorobku Róży Luksemburg w dziedzinie ekonomii politycznej. Przedstawia on współczesne przykłady wykorzystania koncepcji Luksemburg w teorii finansów oraz teorii obiegu pieniężnego, a także ich użyteczność w wyjaśnianiu aktualnego kryzysu gospodarczego, jak również w tworzeniu właściwych strategii rewolucyjnych w reakcji na katastrofalne konsekwencje kapitalizmu neoliberalnego. Autor argumentuje, że perspektywa Luksemburg znajduje się pomiędzy perspektywą klasy robotniczej a perspektywą kapitału w rozumieniu Harry’ego Cleavera. Podkreśla także polityczny charakter proponowanych przez nią rozwiązań problemów teorii ekonomii.Item The Politics of Life Itself(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Rose, Nikolas; Kowalczyk, Agnieszka; Szlinder, MaciejArtykuł ten analizuje współczesną biopolitykę w świetle często cytowanej wskazówki Michela Foucaulta, że dzisiejsza polityka koncentruje się na „życiu samym”. Sugeruje on, że ostatnie osiągnięcia w naukach o życiu, biomedycynie i biotechnologii mogą być z pożytkiem analizowane w odniesieniu do trzech aspektów. Pierwszy z nich dotyczy logiki kontroli, drugi – reżimu prawdy w naukach o życiu, a trzeci – technologii siebie. We współczesnej biopolityce oznacza to odpowiednio politykę ryzyka, politykę molekularną i etopolitykę. Artykuł sugeruje, że w tych trzech aspektach ludzie stali się „indywidualnościami somatycznymi”: osobowość coraz częściej jest de'niowana w terminach cielesności, a między naszym postępowaniem i biologią zostają ustanowione nowe, bezpośrednie relacje. Jednocześnie ta somatyczna i cielesna jednostka zostaje zmuszona do wybierania, bycia przezorną i odpowiedzialną oraz narażona na eksperymenty i zakwestionowanie. Wszystkie te elementy składają się na politykę „życia samego”.Item Zysk i zbrojenia – recenzja „Kapitalizmu zombi” Chrisa Harmana(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2012) Szlinder, Maciej