Browsing by Author "Szpet, Jan. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Kształcenie katechetów Diecezji Kaliskiej do pracy w edukacji włączającej. Studium socjologiczno- katechetyczne(2018-12) Ciesiółka, Iwona; Szpet, Jan. PromotorZ roku na rok coraz więcej uczniów z niepełnosprawnościami uczy się w Polskich szkołach. Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym do grupy uczniów z niepełnosprawnością zalicza się: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, może realizować obowiązek szkolny w szkole: specjalnej, integracyjnej lub ogólnodostępnej. Decyzję o wyborze szkoły podejmuję rodzic/ prawny opiekun dziecka. Kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych określa się terminem edukacji włączającej. Coraz więcej dzieci z niepełnosprawnościami rezygnuje z kształcenia specjalnego na rzecz edukacji włączającej. Zatem konieczne jest, aby edukacja włączająca realizowała zarówno potrzeby uczniów jak i oczekiwania rodziców i nauczycieli. Jest to możliwe dzięki odpowiednio przygotowanym do pracy nauczycielom. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Zastosowano w niej paradygmat teologii pastoralnej, który realizuje się na trzech etapach: kryteriologicznym, kariologicznym i prakseologicznym. Przedstawione w dysertacji implikacje do odnowy mogą być wykorzystane dla zwiększenia efektywności kształcenia katechetów do pracy w edukacji włączającej. Przedstawiona dysertacja stanowi dopiero początek badań z katechetyki dotyczących efektywnego kształcenia katechetów do pracy w inkluzji. Jest odpowiedzią na wezwanie Chrystusa do realizacji nakazu „Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16, 15). Stanowi zarazem zaproszenie do kontynuacji podejmowanej problematyki badań.Item Nowe technologie informacyjne w posłudze katechetycznej(2019) Staniś-Rzepka, Joanna; Szpet, Jan. PromotorItem Pochrzcielne wtajemniczenie młodzieży gimnazjalnej w świetle materiałów katechetycznych z lat 2001-2010. W poszukiwaniu modelu integralnego(2015-09-28) Zjawin, Jacek; Szpet, Jan. PromotorPraca w rozdziale pierwszym zawiera syntezę historii katechumenatu od czasów apostolskich, poprzez przełom 313 roku, średniowiecze, Sobór Trydencki, oświecenie, Sobór Watykański II aż do czasów obecnych. Rozbudowany przegląd historyczny prowadzi do wyróżnienia istotnych elementów katechumenalnych: martyria, liturgia, diakonia oraz postulatu internalizacji wartości. Przeprowadzono także analizę biblijno-teologiczną terminów: wtajemniczenie, inicjacja, katechumenat, wychowanie wiary. Analiza pięciu programów i ośmiu serii materiałów katechetycznych do nauki religii w polskiej szkole w rozdziale drugim prowadzi do wniosku o konieczności zwiększenia elementów katechumenalnych w programie i podręcznikach. Analiza materiałów i organizacji katechezy parafialnej pod kątem katechumenatu w rozdziale trzecim prowadzi do wniosku o konieczności zwiększenie elementów katechumenalnych, zwłaszcza w kwestii świadectwa katechety i treści ewangelizacyjnych. Obraz współczesnej młodzieży zmienia się bardzo szybko przez: wychowanie laickie, sterowaną ateizację, nieskuteczność katechizacji, degenerację rodziny, destruktywną rolę środków masowego przekazu. Obecna sytuacja wymaga zmiany modelu katechezy. Model integralny katechezy przedstawiony w rozdziale czwartym to propozcja połączenia elementów katechumenalnych z postulatem współpracy środowisk katechetycznych: rodziny, parafii i szkoły.Item Specyfika działalności ewangelizacyjnej Kościoła Rzymskokatolickiego w Kazachstanie w latach 1936-1990(2016) Michalewski, Błażej; Szpet, Jan. PromotorGłównym celem pracy było ukazanie specyfiki, z jaką spotykała się działalność ewangelizacyjna Kościoła Rzymskokatolickiego w Kazachstanie. By móc w pełni przedstawić kontekst tejże działalności, na wstępie odwołano się do sytuacji prawnej, w jakiej znajdował się Kościół w ZSRS oraz prowadzonej przez państwo sowieckie działalności antyreligijnej i ateistycznej. Na specyfikę działalności ewangelizacyjnej miały również wpływ represje, którym poddawane były zarówno osoby duchowne jak i świeckie, zaangażowane w życie Kościoła. Omawiając stan Kościoła Katolickiego w Kazachstanie, przedstawiono adresatów przekazu ewangelizacyjnego, którymi były osoby zesłane w roku 1936 i deportowane w latach 40 XX w. do Kazachstanu oraz kolejne pokolenia już urodzone i wychowane w sowieckim Kazachstanie. Następnie zaprezentowano ewangelizatorów zarówno duchownych jak i siostry zakonne oraz osoby świeckie. W ostatnim rozdziale ukazano główne formy pracy ewangelizacyjnej Kościoła. Wyszczególniono modlitwę osobistą jak i spotkania w domach prywatnych, przedstawiono proces powstawania legalnych parafii i trudności z tym związane. Z kolei, jako formę działalności Kościoła odwołano się do sprawowania sakramentów oraz celebracji obrzędów pogrzebowych. Zaangażowanie duchownych jak i świeckich, pozwoliło przetrwać i rozwijać się Kościołowi Katolickiego w Kazachstanie do roku 1990, który był ostatnim rokiem istnienia Kazachstanu, jako części ZSRS.Item Wychowanie do patriotyzmu w nauczaniu biskupa polowego Tadeusza Płoskiego(2017) Janus, Marek; Szpet, Jan. PromotorBp Tadeusz Płoski był drugim po zakończeniu II wojny światowej drugim biskupem polowym Wojska Polskiego. W nauczaniu swoim podkreślał, że miłość do ojczyzny to najpierw uznanie takich jej wartości i elementów, jak: terytorium i ziemia przodków. Patriotyzm wymaga trudnej umiejętności przedkładania celu służby ponad indywidualne potrzeby i dążenia. Ojczyzna jest nie tylko dobrem wspólnym obywateli lecz również wielkim obowiązkiem. Jego zdaniem postawę patriotyczną weryfikują miłość do własnego narodu, znajomość jego dziejów oraz poszanowanie kultury narodowej. Miarą patriotyzmu jest ofiarność i miłość, a koniecznym elementem wiara przodków, dziedzictwo i kultura. Patriotyzm, który powinien się kojarzyć z szacunkiem dla narodowej przeszłości, tradycji, powinien pobudzać do głębokiego zaangażowania w teraźniejszość. Nad narodem polskim czuwa Matka Boża Królowa Polski, której zawierzył wszystkich żołnierzy służących ojczyźnie w kraju i na misjach pokojowych. Za właściwe miejsce tworzenia elementarnych więzi międzyludzkich, z których wyrastają postawy narodowe, patriotyczne i obywatelskie uważał rodzinę. Uważał, że w środowisku rodzinnym uczymy się rozumieć, że życie w wolności nie jest swawolą lub wolnością od obowiązków. Zwracał uwagę że globalizacja zmienia wyraźnie odniesienia patriotyzmu i wpływa na procesy kreowania się tożsamości kosmopolitycznej.