Browsing by Author "Tucker, Aviezer"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Historiografia - ewolucyjna nauka o transmisji informacji(Polska Akademia Nauk - Oddział w Krakowie, Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009) Tucker, AviezerAutor artykułu argumentuje na rzecz tezy, że trwałym osiągnięciem założycieli naukowej historiografii nie było wymyślanie, stosowanie czy testowanie teorii ewolucji społeczeństwa czy przyrody, ale teorie o ewolucji transmisji informacji w czasie. Te teorie ewolucji informacji pozwalały po raz pierwszy w dziejach na wiarygodne wnioskowanie, umożliwiające odróżnienie opisów informacji generujących przeszłe wydarzenia, od informacji zachowujących współczesne świadectwa. Zaczęły być one stosowane w sposób systematyczny i powtarzalny przez społeczności uczonych, w celu tworzenia nowej wiedzy o przeszłości, dopiero od 1780 roku, najpierw na niemieckich wydziałach teologii protestanckiej, następnie wśród filologów klasycznych, a od początku XIX wieku — przez językoznawców porównawczych. Ranke wykorzystywał je w drugiej ćwierci XIX wieku do tworzenia wiedzy o przeszłości. Później, po podobne metody sięgano w biologii, geologii i archeologii. W artykule tym autor próbuje prześledzić historyczny rozwój nieznanej rewolucji naukowej i udowodnić, że wszystkie nowe nauki historyczne podzielały pewne teoretyczne założenia, które generowały podobne metody. Te były następnie adaptowane do interpretacji różnych odmian źródeł, z których wnioskowano wiedzę o przeszłych wydarzeniach i procesach.Item Sesja o narratywizmie(2013) Brzechczyn, Krzysztof; Lorenz, Chris; Iwanicki, Juliusz; Domańska, Ewa; Bobako, Monika; Tucker, Aviezer; White, Hayden; Brzechczyn, Krzysztof; Karczyńska, Eliza; Gutkiewicz, WojciechKrzysztof Brzechczyn, Polish reception of the discussion. Between positivism and narrativism in the methodology of history. Introduction Proposed by Hempel, the deductive-nomological model of explanation initiated a lively discussion about the status and peculiarities of explanation in history, lasting more than half a century in the Western philosophy of history. An appearance of narrativism was interpreted as an alternative to hitherto dominant positivist philosophy of history. A peculiarity of the development of the methodology of humanities in Poland at the end of 1960s was the appearance of the Poznań School of Methodology which proposed a naturalistic but anti-positivist scientific program. Dominant position of this school caused delayed reception of narrativism in philosophy of the humanities in Poland. It is claimed that there were methodological, and ideological reasons as well as differences in the style of doing science which hindered spread of this approach. Therefore, the full popularization of narrativism was possible in Poland after 1989.