Browsing by Author "Walter, Natalia"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Internetowe wsparcie społeczne. Studium socjopedagogiczne(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Walter, NataliaNew media are the tools that support human’s’ intellectual functioning. For many people with disabilities they may become the sole opportunity for accessing information, communicating, learning or working. On the other hand, new media also provide a space for social interactions that could affect the process of coping with critical events, both ordinary and traumatic ones. The key concept for the discussion is internet-based social support, defined as support available online to a person dealing with a critical event which needs to be overcome with external resources coming from virtual groups comprising people experiencing difficulties of a similar nature, in the past or currently. The author posed the question whether internet social support is ubiquitous, and what it manifests itself. To answer this, she conducted quantitative and qualitative research. The data collected then became the basis for analysis and theoretical considerations.Item Komputer w edukacji przedszkolnej(Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, 2012) Walter, NataliaZajęcia komputerowe w przedszkolu są odpowiedzią na rozwój społeczeństwa informacyjnego. Dzieci przychodzące na świat w XXI wieku uznawane są za tubylców cyfrowych (tzw. digital natives), dla których rzeczywistość komputerowa jest naturalnym elementem towarzyszącym im na każdym etapie rozwoju. Właściwe zapoznanie dziecka z pożytecznymi aspektami multimediów jest niezbędnym elementem nowoczesnej edukacji. Należy jednak pamiętać, że komputer powinien w przedszkolu odgrywać rolę służebną wobec wszelkiego typu aktywizujących metod edukacyjno-wychowawczych. Multimedia mają za zadanie wspomaganie tradycyjnej formy pracy przedszkola, dlatego korzystanie z nich musi być ograniczone tak, by nie wpływało negatywnie na zaspokajanie potrzeb ruchowych i emocjonalno-społecznych dziecka. Należy pamiętać, że komputer jest atrakcyjnym i wartościowym narzędziem edukacyjnym dla przedszkolaka, który podczas zajęć wykorzystujących szerokie spectrum programów multimedialnych potrafi znakomicie skoncentrować się na wykonywaniu nawet trudnych i żmudnych zadań.Item Obszary edukacyjnych zastosowań Internetu(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Walter, NataliaThe Internet has become an integral part of human social activities: as a communication channel, educational medium or just a tool used for a job. In this paper we focus on the Internet as an educational space. With respect to it we analyse its defi nitions, functions and main features. We present various areas of educational applications of the Internet: from treating it as an intellectual tool for building teaching aids, through Internet-based and Internet-supported education (including e-learning), to the support for school administration and management.Item Pedagogika 2.0. O potrzebie kształcenia specjalistów z zakresu e-learningu(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 2013) Walter, NataliaObserwowany rozwój uczelni wyższych w kierunku wykorzystania Internetu w edukacji tworzy jednocześnie potrzebę kształcenia osób mogących w sposób kompleksowy organizować nauczanie on-line. Oprócz często wskazywanych kompetencji informatycznych, tacy specjaliści powinni charakteryzować się kompetencjami z zakresu pedagogiki (w tym dydaktyki) oraz psychologii uczenia się. Jednoczesna dogłębna znajomość metod kształcenia on-line oraz wiedza na temat dostosowania ich do treści, celów, efektów, sposobów oceniania oraz ewaluacji tworzy nową jakość, która jest coraz bardziej pożądana na rynku pracy. W artykule szczegółowo uzasadniono potrzebę kształcenia specjalistów z zakresu e-learningu, którą oparto na aktualnym stanie wiedzy pedagogicznej oraz na bieżących obserwacjach i analizach.Item Radio w sieci – kontra czy wzmocnienie tradycyjnego radia?(Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań, 2005) Iwanicka, Agnieszka; Walter, NataliaRadio is a mass-medium whose main virtue is the immediate passing on of the communicates. The Internet radio, like the traditional one, is used for transmitting audio signals from a sender to a receiver. The difference is that the signal is sent over Internet instead of ether. The Internet radio fixes the drawbacks related to the traditional radio: 1) can be listened to from an Internet-enabled computer located anywhere, 2) Internet allows listening to any station over the world. The paper describes research on the use of internet radio by students and analysis of the content offered by Polish-speaking Internet radio stations. The abundance of the Internet radio offer allows the young people to learn making choice. Due to its specific properties (like forcing to reflection and audience activity, the dynamism of hearing attention, disapproval for passivity, involuntariness of the perception and the favour to the imagination development), the hearing perception is conducive to the teaching-learning process and may increase the process efficiency.Item Tyflointernet - niewidomi w globalnej wiosce(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Walter, NataliaCzłowiek niewidomy mimo ogromnego potencjału intelektualnego ograniczony jest przez brak wzroku w wielu obszarach funkcjonowania społecznego. Trudność sprawia mu, między innymi, komunikowanie z innymi ludźmi. Nowe technologie sprawiły, że świat stał się mniejszy, a nawiązanie kontaktu z dowolną osobą znajdującą się w ogromnej nawet odległości jest rzeczą oczywistą. Pozwoliły one na samodzielne komunikowanie się niewidomych między sobą oraz z osobami widzącymi niezależnie od miejsca i czasu oraz formy przekazu. Możliwa stała się wymiana poglądów, a także informacji – książek elektronicznych, książek dźwiękowych, artykułów, muzyki etc. Niewidomy stał się równorzędnym osobom widzącym użytkownikiem Internetu. Uzyskał dostęp do danych, do których bez pomocy innych wcześniej nie udałoby mu się dotrzeć. Takie technologie, jak udźwiękowiony oraz ubrajlowiony komputer i telefon komórkowy otworzyły przed osobami niewidomymi świat, pozwoliły im na przekroczenie granic.Item Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Walter, NataliaImmersed in media. Contexts of media education is a book whose authors recognize the importance of the media in various areas of human activity. They specialize in educational science and media education. The texts included in the book make a substantial contribution to the devel-opment of research, and may become the first step towards further speculation and analysis in this field, as well as practical applications. The first part is devoted to various aspects of media education, including the media literacy of the contemporary human being. The second part refers to using media in educational practice, and the third to the media as a sphere of life for the contemporary human.