Browsing by Author "Wiertlewska, Janina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Ecolinguistic approach to foreign language teaching on the example of English(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Wiertlewska, JaninaThe paper deals with the problem of balance maintenance of natural languages in the context of foreign language teaching. A new paradigm of foreign language teaching in the following triad: native language – global language – second foreign language is proposed. Translingualism is treated as the only means of maintaining linguistic balance between natural languages viewed from an ecolinguistic perspective.Item W stronę nowego paradygmatu nauczania języka angielskiego w polskiej szkole w triadzie: język ojczysty – język globalny – drugi język obcy. Podejscie ekolingwistyczne(2010-12-27T12:52:57Z) Wiertlewska, Janina; Puppel, Stanisław. PromotorPrzedmiotem niniejszej rozprawy doktorskiej jest dziedzina ekologii języka, ekolingwistyka. Cztery pierwsze rozdziały, to rozważania teoretyczne związane z ekokomunikacją; dwa ostatnie – to część empiryczna. W pracy porusza się niektóre zagadnienia problematyki utrzymania równowagi językowej między istniejącymi językami naturalnymi. Podaje się definicje planowania językowego o podejściu ekologicznym (McArthur, Phillipson, Skuttnab-Kangas, Mühlhausler). Przedstawia się: zagadnienie tężyzny języków naturalnych i dominacji jednego języka naturalnego nad drugim (Puppel, 2007), perspektywę Inter- i Trans- wg Puppla, gdzie stwierdza się, że translingwalizm i transkomunikacja są skutecznym sposobem na przywrócenie równowagi między istniejącymi językami naturalnymi. Wysuwa się tezę, iż ekologicznie zrównoważone nauczanie języków obcych w triadzie: język ojczysty - język globalny – drugi język obcy stanowi szansę na przywrócenie równowagi ekolingwistycznej. Teza ta została poddana badaniu w eksperymencie w formie ankiety, na nauczycielach języka angielskiego w polskich szkołach różnego szczebla. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej. Wyniki statystyczne potwierdzają hipotezę badawczą, iż nauczyciel języka angielskiego w polskiej szkole nie jest zainteresowany rozwijaniem zasobów języka ojczystego swoich uczniów, gdyż on sam, świadomie, bądź nieświadomie zepchnął w swojej świadomości ten język do roli substratowej, a językowi globalnemu i innym językom obcym przypisał rolę superstratową i adstratową.