Browsing by Author "Wolski, Bartosz"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Language policy in Denmark: The approach to English as a lingua franca(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, 2013) Korpal, Paweł; Myczko, Kazimiera; Waniek-Klimczak, Ewa; Pawłowski, Grzegorz; Wolski, BartoszThere is no denying that English has become a global language, the so-called lingua franca (McArthur 2002; Crystal 2003; Mair 2003). It is now extensively used not only in the English-speaking countries but also in the countries where it has a status of a foreign language. The presence of a universal language may facilitate communication among the speakers of different language background. Nevertheless, many researchers are apprehensive of the fact that the existence of English as a lingua franca may lead to the impoverishment of the local languages. The question of the interplay between the use of Danish and English in Denmark has been widely discussed by a great many Scandinavian linguists (Davidsen-Nielsen and Herslund 1999; Preisler 1999; Andersen 2002; Thøgersen 2007). The main purpose of the study was to take a closer look at the approach of Danish people to English as a world language. A group of twenty six Danes aged 20-27 took part in the study. They were asked to complete a questionnaire consisting of questions related to linguistic globalisation, international communication, foreign language education, the status of English in the Scandinavian countries and the advantages/disadvantages of the existence of a universal language. This was followed by short individual interviews which provided further input on the matters in question. The results of the study manifest general acceptance of English as the language extensively used in the domains of science, media and education. Such intriguing results may be treated as a point of reference to further discuss the existence of a global language from the sociolinguistic and didactic point of view.Item Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych(Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, 2009) Pawlak, Mirosław; Derenowski, Marek; Wolski, BartoszNiniejszy tom stanowi zbiór artykułów, które podejmują próbę zarysowania problemów stojących przed współczesną dydaktyką języków obcych w polskim kontekście edukacyjnym, wskazując w wielu przypadkach na bardzo konkretne możliwości ich rozwiązywania, a co za tym idzie, usprawnienia procesu uczenia się i nauczania języka obcego na różnych poziomach kształcenia. Teksty te dotyczą bardzo zróżnicowanej problematyki, poczynając od zagadnień teoretycznych i ich przełożenia na sytuację szkolną, poprzez wyniki różnego typu projektów badawczych wraz z implikacjami dla nauczania języków obcych, po propozycje konkretnych metod i technik, narzędzi dydaktycznych i rozwiązań systemowych. Tom został podzielony na sześć rozdziałów, w których zgrupowane zostały prace poświęcone pokrewnej tematyce, przy czym kluczem przy ustalaniu ich kolejności były poruszane kwestie, a nie porządek alfabetyczny. Tak więc, w części pierwszej, zatytułowanej Między teorią a praktyką, można znaleźć artykuły, które pokazują, w jaki sposób różne dziedziny wiedzy i modele teoretyczne mogą stanowić ważny punkt odniesienia dla dydaktyki języków obcych. Rozdziały drugi i trzeci, zatytułowane Techniki, metody, narzędzia i Wykorzystanie nowoczesnych technologii, poświęcone zostały przedstawieniu różnorodnych metod i środków nauczania, które można wykorzystać we wprowadzaniu i ćwiczeniu podsystemów i sprawności językowych oraz rozwijaniu autonomii ucznia i umiejętności samooceny. Z kolei rozdział czwarty, Nauczanie dzieci w wieku wczesnoszkolnym, grupuje teksty podejmujące problematykę dydaktyki języka obcego w odniesieniu do małych dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem roli nauczyciela w tym obszarze. W rozdziale piątym, tj. Programy nauczania, etapy edukacyjne, egzaminy, zamieszczono artykuły, które podejmują kwestie o charakterze instytucjonalnym, dotyczące udoskonalenia edukacji językowej i ewaluacji postępów na różnych poziomach kształcenia. I w końcu, w części szóstej, zatytułowanej Kształcenie dwujęzyczne i specjalistyczne, znaleźć można prace poświęcone problematyce organizacji procesu nauczania treści merytorycznych przy użyciu języka obcego, specyfice nauczania języka polskiego jako obcego i wyzwaniom stojącym przed nauczycielem języka obcego dla potrzeb zawodowych. Jestem przekonany, że z uwagi na swą zróżnicowaną tematykę, umiejętne powiązanie teorii i badań empirycznych z codzienną praktyką, a co najważniejsze, uwzględnienie uwarunkowań i ograniczeń polskiego kontekstu edukacyjnego, niniejsza praca zbiorowa będzie stanowić ważne źródło inspiracji i refleksji dla wielu neofilologów, zarówno teoretyków i badaczy, jak i studentów filologii oraz nauczycieli różnych języków obcych.