Browsing by Author "Woroch, Adrianna"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Rozpad wewnętrznych ram dzieła filmowego. Techniki deziluzyjne w kinie współczesnym(2021) Woroch, Adrianna; Otto, Wojciech. PromotorTrzonem rozważań rozprawy jest teza jakoby film, jako medium, nie zmierzał wcale – jak dotąd myślano – do stworzenia iluzji rzeczywistości, mimetycznej repliki. Zamiast tego jego fundamentalnym dążeniem jest kierunek przeciwny, a więc wyzbycie się swej fotograficznej natury na rzecz narzędzi kreacyjnych, podkreślających odrębność kina jako sztuki autonomicznej, posiadającej własne środki wyrazu. Iluzja, której oddanie w sztukach plastycznych świadczyło o maestrii warsztatu i autorskiej obróbce tworzywa, w filmie jest dana w punkcie wyjścia. Nie może zatem inicjować jakiegokolwiek rozwoju. Iluzoryczne schematy narracyjne kreują fałszywe wrażenie przedstawiania obiektywnego wycinka rzeczywistości, podczas gdy współczesna publiczność jest na tyle świadoma i wrażliwa, że symulowana referencyjność już jej nie przekonuje. Autorefleksyjne zabiegi w filmie pozwalają przekroczyć ramę ekranu i zbliżyć się do odbiorcy, a więc przywrócić status kina (utracony poniekąd także przez rygor akademickiej teorii filmoznawczej) jako doświadczenia, z którym się obcuje – emocjonalnie, intelektualnie i somatycznie. Udowodnienie powyższych tez przeprowadzone jest formie skonstruowania katalogu konkretnych zabiegów, mających zaznaczyć samoświadomość dzieła, którymi posługuje się kino ostatnich czterech dekad w celu zakwestionowania tradycyjnych zasad komunikacji na linii autor – dzieło – odbiorca.