Browsing by Author "Ziemski, Krystian. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Sukcesja uniwersalna publicznoprawna (administracyjna i podatkowa) przy łączeniach, przekształceniach i podziałach spółek(2015-05-07) Jakubowicz, Jędrzej; Ziemski, Krystian. PromotorPrzypadkami, przewidzianymi przez prawo, dopuszczającymi (względnie wskazującymi na dopuszczenie) sukcesję publicznoprawną uniwersalną są w szczególności łączenia i podziały spółek normowane przez kodeks spółek handlowych, przekształcenia przedsiębiorstw państwowych, łączenia funduszy inwestycyjnych, łączenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Przykładowo Kodeks spółek handlowych w odniesieniu do łączenia spółek w art. 494 § 2, przewiduje wprost sukcesję uniwersalną w odniesieniu do praw i obowiązków publicznoprawnych. Odnotować jednak można liczne przypadki negowania, zarówno przez doktrynę, jak i orzecznictwo, obejmowania zakresem przedmiotowym przytoczonego przepisu wszystkich praw i obowiązków publicznoprawnych. Niniejsza praca ma przede wszystkim przedstawić argumenty przemawiające za tezą, że obowiązujący stan prawny przewiduje zasadę, zgodnie z którą, w przypadku łączeń i podziałów spółek, występuje sukcesja uniwersalna odnosząca się do wszystkich praw i obowiązków publicznoprawnych. W przypadkach przekształcenia przedsiębiorstw państwowych przyjmowana jest zasada kontynuacji praw i obowiązków publicznoprawnych.Item Władza dyskrecjonalna organów administracji publicznej(2019) Jędrzejczak, Maria; Ziemski, Krystian. Promotor„Tam gdzie kończy się prawo, zaczyna się dyskrecjonalność” (K.C. Davis, Discretionary Justice. A Preliminary Inquiry, Louisiana 1976, s. 3). Cytat K.C. Davisa najlepiej obrazuje problematyczność zagadnienia władzy dyskrecjonalnej. Dyskrecjonalność można postrzegać jako usprawiedliwienie dla współczesnych regulacji prawnych, które często są tworzone ad hoc, są nieprzemyślane i nieprecyzyjne, a przez to zawierają luki prawne. W pojęciu dyskrecjonalności zawiera się całe spektrum narzędzi legislacyjnych, które służą uelastycznianiu tekstów prawnych, a jednocześnie „tłumaczą” ową nieprecyzyjność aktów normatywnych umieszczając ją w ramach zasady legalizmu. W pracy przedstawiono władzę dyskrecjonalną organów administracyjnych jako pojęcie obejmujące swoim zakresem wszelkie przejawy niezdeterminowania prawnego w każdym rodzaju działalności podejmowanej przez administrację publiczną. Podstawowym celem badawczym pracy było skonkretyzowanie zagadnienia dyskrecjonalności administracyjnej oraz skatalogowanie wszystkich jej przejawów i ograniczeń ich stosowania. Analizie zostały poddane przede wszystkim istota, zakres i źródła władzy dyskrecjonalnej organów administracji publicznej. Najważniejszą, zwłaszcza dla praktyki stosowania prawa, tezą jest stwierdzenie, że zakres kontroli jest różny w zależności od rodzaju podjętego przez organ działania dyskrecjonalnego.