Biblioteki/Libraries
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Biblioteki/Libraries by Subject "academic libraries"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Biblioteki w procesach naukowych(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Wojciechowski, JacekObok dotychczasowych badań dedukcyjnych, opartych na weryfikacji hipotez, realizuje się teraz również dynamiczne procesy naukowe: indukcyjne, polegające na dialogowym dochodzeniu do konkluzji. Wsparcie bibliotek polega na dostarczaniu zweryfikowanych informacji oraz materiałów, a także na opracowaniu specjalnych programów elektronicznych. Dla form nowych możliwa jest aranżacja dyskusji bezpośrednich lub online. W ofercie końcowej mieszczą się zaś: archiwizacja wyników w repozytoriach, edycje drukowane (za odpłatnością), opracowanie, rozpowszechnianie oraz międzybiblioteczna i otwarta promocja. Współpraca bibliotek z ich uczelniami jest więc obligatoryjna. A oprócz wspierania badań biblioteki naukowe powinny też realizować badania własne – samodzielnie.Item Budowanie kapitału społecznego przez biblioteki akademickie(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Wojciechowska, MajaWspółczesne biblioteki naukowe stają przed nowymi wyzwaniami, które są wynikiem zmiany społeczeństwa – jego kształtu, struktury, zwyczajów, potrzeb i wreszcie oczekiwań. Zmiany te implikują innowacje biblioteczne, niezbędne dla sprawnego funkcjonowania tych instytucji. Biblioteki naukowe, do tej pory związane przede wszystkim z macierzystym środowiskiem naukowym i świadczące na jego rzecz usługi informacyjne, coraz częściej otwierają się na klientów zewnętrznych, tworząc zasoby kapitału społecznego. W artykule przedstawiono zagadnienie kapitału społecznego oraz rolę i znaczenie bibliotek akademickich w jego budowaniu.Item Kształtowanie nowej tożsamości bibliotekarza w erze zmian technologicznych i mobilności usług bibliotecznych(2013-10-17) Karwasińska, Emilia; Karwasiński, PiotrArtykuł stanowi analizę zmian zachodzących w bibliotekarstwie pod wpływem wdrażania innowacji technologicznych i postawy bibliotekarzy wobec zagrożeń wynikających z naruszenia stabilizacji zawodowej. Czy biblioteka może sobie pozwolić na zatrudnianie pracowników cyfrowo wykluczonych? Czy mniejsza liczba czytelników w czytelniach to wyłącznie zagrożenie? Jak przez Twittera i Facebooka „nie rozmienić się na drobne”? Omówiona została rola i znaczenie bibliotekarza wdrożeniowca, konsultanta i tutora. Ich niestereotypowe zadania skupiają się na projektowaniu, przygotowaniu, administracji i obsłudze elektronicznych usług komunikacyjnych, szkoleniowych oraz tych zapewniających innowacyjne korzystanie z biblioteki wirtualnej. Czy biblioteki są gotowe i rzeczywiście szeroko otwarte na erę mobilności?Item Otwarte dane badawcze: sondażowa analiza doświadczeń i potrzeb pracowników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu(2021) Kuczkowska, MariaOtwarte dane badawcze od kilku lat stanowią temat dyskusji akademickich – mają zarówno gorących orędowników, jak i zagorzałych przeciwników. Dostrzegając różnorodność postaw, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu (BU) wraz z pełnomocnikiem ds. otwartego dostępu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (UAM) w Poznaniu zwróciła się z prośbą do naukowców z UAM o wypełnienie ankiety. Celem badania było zdiagnozowanie poziomu wiedzy, umiejętności i potrzeb pracowników z zakresu udostępniania danych badawczych. Postawiono hipotezę, że pracownicy UAM będą w tym zakresie zróżnicowani, a zróżnicowanie to będzie wynikać np. z reprezentowanych przez nich dyscyplin naukowych, stanowiska czy stażu pracy. W badaniu zastosowano technikę ankiety; kwestionariusz udostępniono online w wewnętrznej sieci uczelnianej. Ankieta miała charakter jednorazowy; składała się z 13 pytań – respondenci mieli do wyboru pytania zarówno zamknięte jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, jak i pytania otwarte. Wnioski – Hipoteza, iż stosunek do otwartych danych badawczych będzie wynikać z reprezentowanych dyscyplin naukowych, stanowiska czy stażu pracy, potwierdziła się tylko częściowo, ukazując, że choć na UAM tego typu zróżnicowanie występuje, to jego determinantami muszą być inne zmienne. Zaskakująca okazała się słaba znajomość zagadnień prawnych związanych z udostępnianiem danych badawczych. Wyraźnie zaznaczona przez respondentów potrzeba wsparcia w kwestii udostępniania danych badawczych wyznacza nowe zadania przed Biblioteką Uniwersytecką w Poznaniu.Item Promocja katalogu centralnego polskich bibliotek naukowych – fanaberia czy konieczność?(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Ruść, IwonaW 2017 roku minęło 15 lat od oficjalnego rozpoczęcia działalności Narodowego Uniwersalnego Katalogu Centralnego NUKAT. Przez ten czas katalog centralny na trwałe wpisał się w polską rzeczywistość biblioteczną i w zasadniczy sposób zmienił organizację pracy bibliotekarzy przy katalogowaniu dokumentów. Jednak wydaje się, że potencjał katalogu NUKAT wciąż nie jest w pełni wykorzystywany. Oznacza to, że potrzebuje bardziej kompleksowych działań promocyjnych w celu lepszego prezentowania zasobów polskich bibliotek akademickich i naukowych oraz skuteczniejszego zaspokajania potrzeb informacyjnych użytkowników. Potrzebne są badania użytkowników, ścisła współpraca z bibliotekami partnerskimi NUKAT w zakresie działań marketingowych, a także – a może przede wszystkim – konsolidacja przedsięwzięć w zakresie wzajemnego promowania. Artykuł podsumowuje dotychczasowe działania promocyjne Centrum NUKAT i stanowi zaproszenie do podjęcia dalszej współpracy w tym zakresie.