Praktyka Teoretyczna 2013, nr 1(7)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Praktyka Teoretyczna 2013, nr 1(7) by Subject "neoliberalizm"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Krytyka „oficjalnej krytyki” neoliberalnych reform w szkolnictwie wyższym(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2013) Szwabowski, OskarW niniejszym artykule zajmę się krytyką struktury teoretycznej, w ramach której w obszarze pedagogiki wytwarzane są krytyki reform szkolnictwa wyższego. Udowadniam, że krytyka neoliberalizmu w edukacji z jednej strony nie rozpoznaje dynamiki zmian i „konieczności” transformacji, z drugiej zaś zarówno krytyka, jak i obrona neoliberalnych reform nie przekracza kapitalistycznego rozdzielenia oraz właściwej danemu porządkowi instytucjonalizacji. Pod względem praktycznym powoduje to, że opór przybiera formę reakcyjną, czy to jako obrona przywilejów „klasy próżniaczej”, czy jako próba powrotu do okresu „kompromisu” między klasami, a tym samym nie jest w stanie wypracować radykalnej praktyki i realnie równościowej i demokratycznej edukacji, jak również przezwyciężyć „ideologiczny aparat państwowy”.Item Wokół reformy. Szkolnictwo wyższe w polskim dyskursie prasowym(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2013) Zimniak-Hałajko, MartaW artykule niniejszym przedstawiam obraz szkolnictwa wyższego prezentowany w polskiej prasie wysokonakładowej w latach 2008-1012. Na podstawie analizy tekstów publikowanych w wybranych dziennikach („Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Dziennik Gazeta Prawna”) i tygodnikach („Polityka”) dokonuję rekonstrukcji głównych składowych dyskursu, który określić można mianem hegemonicznego. Stawiam tezę, że debata o szkolnictwie wyższym w polskiej prasie miała charakter ideologiczny i stanowiła wsparcie dla systemu wprowadzanych w świecie nauki neoliberalnych reform.