Bohemistyka, 2009, nr 2
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bohemistyka, 2009, nr 2 by Subject "Gatunki literackie"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Bývaly prý v Čechách někdy časy…(PAN oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo Pro, 2009) KRET, EwaAutorka analizuje zmianę cech czeskiej bajki jako gatunku mowy, która dzięki charakterystycznej precyzji ustrojowej, zrealizowanemu w niej prawu uproszczonego istnienia, schematyczności fabuły i typowości bohatera, a także wprowadzeniu planu nadziemskiego z „całym szafarzem cudowności” w pełni odpowiada fikcji intelektualnej, będącej warunkiem funkcji kompensacyjnej, która prowadzi do uwrażliwiania dzieci na wszystkie wyższe kwestie życiowe i uznawane wartości. Ważne jest przede wszystkim skupienie się nie sprawach dotyczących życia i społeczeństwa. Bajka, która przetrwała wieki, ma znaczenie nie tylko poznawcze i pedagogiczne, ale przede wszystkim terapeutyczne, ponieważ odpowiada na stany lękowe, które dzieci mogą przeżywać w związku z niezrozumiałymi zachowaniami dorosłych. Jednocześnie dają do zrozumienia, że pełne satysfakcji życie jest dostępne każdemu, mimo życiowych przeciwności.Item Głos Miloša Martena w sporze o sens czeskich dziejów(PAN oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo Pro, 2009) PAJĄK, AleksandraGłos Miloša Martena w sporze o sens historii Czech wskazuje na tekst Nad městem, w tym na konkretną debatę historyczną. Marten (1883–1917) był krytyk literacki, eseista i współpracownikiem czasopisma "Modern revue". Wybór dialogu jako gatunku literackiego tego utworu wynika z dyskursywnego charakteru sporu o historię. Dialog między Czechem Michałem a cudzoziemcem francuskiego pochodzenia dotyczy najbardziej burzliwych momentów historii Czech, począwszy od powstania ruchu husyckiego, Bitwy pod Białą Górą i ich konsekwencje widoczne np. w czeskiej barokowej sztuce i kulturze. Wiele interpretacji tego tekstu wyraża Allan, który jest Francuzem, i wielki francuski poeta Paul Claudel. Dialog Nad městem jest osobistą interpretacją wydarzeń, w których eseista dąży do ponownej oceny przeszłości. Sugeruje on zmianę stereotypowego spojrzenia na upadek kultury czeskiej w XVII wieku i powrót tradycji katolickiej do kultury czeskiej.