Wydział Historyczny (WH)/Faculty of History
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Historyczny (WH)/Faculty of History by Subject "20th century"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Gatunki hybrydyczne w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XX wieku(2015-06-23) Derkowska, Aneta; Gmys, Marcin. PromotorPrzedmiotem dysertacji są operowe gatunki hybrydyczne, stanowiące rezultat przemieszania konstytutywnych cech różnych gatunków muzycznych. W pierwszym rozdziale przedstawiono kategorię hybryd gatunkowych w ujęciu teoretycznym. Próbowano zdefiniować pojęcia: opery, oratorium, kantaty, baletu, pantomimy i dramatu, czyli gatunków tworzących hybrydy gatunkowe. Następnie zdefiniowano hybrydy w postaci: opery-oratorium, opery-baletu, opery-pantomimy itp. W drugim rozdziale opisano metodę aktancyjną Algirdasa Juliena Greimasa. Przedstawiona konstrukcja teoretyczna została zaaplikowana do rozdziału trzeciego, stanowiącego analizę wybranych hybryd operowych wykształconych w twórczości kompozytorów polskich drugiej połowy XX wieku. Analizie poddane zostały następujące kompozycje: Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego, Misterium Heloizy oraz Julia i Romeo Bernadetty Matuszczak, Danton czyli kilka obrazów z dziejów Wielkiej Rewolucji Francuskiej Zbigniewa Bargielskiego, Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty, Ajelet córka Jeftego Augustyna Blocha oraz Jutro Tadeusza Bairda. Podsumowanie dotyczy interpretacji analiz zawartych w rozdziale trzecim. W zakończeniu dokonano analizy Qudsji Zaher Pawła Szymańskiego. Podstawowym celem badawczym była próba prześledzenia rozwoju gatunku operowego w Polsce po II wojnie światowej, widzianego z perspektywy syntez gatunkowych.