(Center for Public Policy Research Papers Series, 2014) Szadkowski, Krystian
„W im większym stopniu badaczom udaje się w projektowaniu badań oraz interpretacji wyników brać pod uwagę różne perspektywy zróżnicowanych aktorów – pisał w latach dziewięćdziesiątych Teichler – tym bardziej badania nad szkolnictwem wyższym stają się konceptualnie odpowiednie, jak również potencjalnie użyteczne dla praktycznego rozwiązywania problemów”. Takim właśnie konceptualnym i metodologicznym rozszerzeniem pola badań nad szkolnictwem wyższym głównego nurtu jest ich krytyczne odgałęzienie, które stanowi przedmiot zainteresowania niniejszego tekstu. Jak zaznacza Christine Musselin, ostatnio w badaniach głównego nurtu coraz częściej zwraca się uwagę na związane z upowszechnieniem w ramach akademickiego miejsca pracy tymczasowych form zatrudnienia, postępujące różnicowanie profesji akademickiej. Perspektywa tych zatrudnionych w niepewnych warunkach akademików, oraz perspektywa studentów i ruchów studenckich, składa się na to, co całkiem niedawno, na łamach Chronicle of Higher Education, amerykański badacz Jeffrey Williams nazwał rozwijającymi się od dwóch dekad narracją krytycznych badań uniwersytetu.