(Center for Public Policy Research Papers Series, 2010) Kwiek, Marek
Cele i zadania strategiczne szkolnictwa wyższego (SW) w Polsce nie mogą ignorować
celów i zadań strategicznych europejskich systemów edukacyjnych, które wyłaniają
się w ostatniej dekadzie i które w skali całej Europy stają się coraz bardziej zbieżne.
Nigdy przedtem polityka edukacyjna państw UE nie stawiała sobie tak zbliżonych
celów i zadań, nie posługiwała się w swoich dokumentach tak bliskimi – i zarazem tak
nowymi w porównaniu z poprzednimi dekadami – pojęciami i kategoriami (np.
zatrudnialność, równość dostępu, partnerstwa z przedsiębiorstwami, premia płacowa
za wykształcenie, stopa zwrotu z edukacji, wyniki kształcenia, mobilność,
współodpłatność etc). Nigdy przedtem nie toczyła się również tak szeroka dyskusja z
udziałem wszystkich państw UE na temat przyszłości SW (a zwłaszcza uniwersytetów
badawczych, research-intensive universities) na forum międzyrządowym (proces
boloński) i unijnym (strategia lizbońska, agenda modernizacyjna uniwersytetów,
Europejska Przestrzeń Badawcza). Myślenie o reformach na poziomie unijnym
współgra z wprowadzaniem reform w życie w poszczególnych państwach UE.