Doświadczanie sytuacji kryzysowych a możliwości twórczego kształtowania siebie
Loading...
Date
2006
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wszechnica Polska – Szkoła wyższa Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie
Title alternative
Abstract
Wśród sytuacji stresowych szczególną grupę stanowią sytuacje kryzysowe. Kryzys jest rozumiany jako wydarzenie, którego wystąpienie pozostaję poza kontrolą jednostki, które ma charakter przełomowy, wydarzenie, które zostaje wpisane w obiektywną sytuację czy losy życiowe jednostki. Wydarzenie to jest zagrożeniem dla dotychczas cenionych wartości i zmusza jednostkę do podjęcia działań przystosowawczych.
Większość badaczy zajmujących się stresem, poszukuje charakterystycznych stresorów, sytuacji trudnych, kryzysowych bezpośrednio związanych z wydarzeniem problemowym i działających na jednostkę. Badacze ci nie podejmują jednak problematyki doświadczeń kryzysowych w kontekście twórczego kształtowania siebie. W artykule starano się odpowiedzieć na pytanie czy doświadczanie sytuacji kryzysowych może być twórczo wykorzystane w procesie rozwoju jednostki.
Description
Sponsor
Keywords
kryzys, rozwój
Citation
Stelter, Ż., Doświadczanie sytuacji kryzysowych a możliwości twórczego kształtowania siebie. W: J. Gralewski, U. Ostrowska, I. Pufal-Struzik, K. J. Szmidt, W. Dobrołowicz, (red.), Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji. Warszawa: Wszechnica Polska Szkoła Wyższa Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 2006,s. 222-231.