Techno-widzenie. Media i technologie wizualne w społeczeństwie ponowoczesnym
Loading...
Date
2014
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Naukowe WNS UAM
Title alternative
Abstract
Wspólna dla wszystkich tekstów problematyka koncentruje się na kwestii obrazu, technologii i wizualności. Zaczynając od fotografii, poprzez teatr, film, relacje muzyki z obrazem, remiks, wizualne reprezentacje wiedzy, aż po sposoby ukazania Holocaustu, Autorzy dotykają kluczowej dla współczesności kwestii roli obrazu, jego znaczenia, funkcji, oddziaływania. Jednak, co bardzo cenne, nie ulegają rozmaitym wzrokocentrycznym koncepcjom, które bazują na wierze w supremację jednego tylko zmysłu. Autorzy podejmują próbę wykroczenia poza taki atrakcyjny, ale jednak zbyt prosty paradygmat myślenia o kulturze wizualnej. Dlatego pisząc o widzeniu, obrazach i mediach, starają się ukazać ich relacje z różnymi zmysłami: słuchem, dotykiem, ale także z emocjami, które wywołuje obcowanie z technologiami wizualnymi. Taka perspektywa ujęcia tematu wydaje się właściwym kierunkiem poszerzenia refleksji nad współczesną, zmediatyzowaną i stechnicyzowaną kulturą.
Description
Sponsor
Keywords
media, technologie wizualne, społeczeństwo ponowoczesne, kultura wizualna, fotografia, wzrokocentryzm, remiks, mushup, fotoikony, holocaust, marki własne
Citation
Seria
ISBN
978-83-62243-97-6