Tekst prasowy w dydaktyce języka polskiego jako obcego. Studium psycholingwistyczne

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015-04-20

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

The press text in teaching of Polish as a foreign language. A psycholinguistic study

Abstract

Celem przedstawionych badań było prześledzenie możliwości wykorzystania tekstów prasowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz analiza procesu rozumienia tekstu prasowego. W rozprawie omówiono problematykę analizy oraz przetwarzania tekstu i dyskursu w kontekście nauczania języka polskiego jako obcego. Przedyskutowano główne kryteria doboru tekstów prasowych dla celów dydaktycznych. Scharakteryzowano proces czytania w terminach psycholingwistycznych. We własnych badaniach empirycznych prześledzono wpływ m.in. wieku, płci, wykształcenia i pierwszego języka osoby badanej na efektywność czytania ze zrozumieniem. W dysertacji podjęto również próbę konsolidacji wiedzy o czytaniu ze zrozumieniem, ukazania trudności w badaniach rozumienia tekstu podczas czytania oraz wskazania kierunków dalszych badań.
The aim of the present study is to explore some potential applications of press texts in teaching Polish as a foreign language and to analyze the process of press text comprehension. In this context, selected issues of text and discourse analysis and processing are taken into consideration. Fundamental criteria regarding the selection and application of press texts in foreign language teaching are discussed. The process of reading is characterized in psycholinguistic terms. In own empirical studies, the influence of age, gender, education, first language of readers, and other factors on reading comprehension is investigated. An attempt is made to consolidate the knowledge on reading comprehension and to demonstrate some difficulties in reading research. Some directions of future research are also discussed.

Description

Wydział Neofilologii: Instytut Językoznawstwa

Sponsor

Keywords

Tekst prasowy, Press text, Dyskurs medialny, Media discourse, Modele czytania, Models of reading, Glottodydaktyka, Glottodidactics

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego