Tekst prasowy w dydaktyce języka polskiego jako obcego. Studium psycholingwistyczne
Loading...
Date
2015-04-20
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title alternative
The press text in teaching of Polish as a foreign language. A psycholinguistic study
Abstract
Celem przedstawionych badań było prześledzenie możliwości wykorzystania tekstów prasowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz analiza procesu rozumienia tekstu prasowego. W rozprawie omówiono problematykę analizy oraz przetwarzania tekstu i dyskursu w kontekście nauczania języka polskiego jako obcego. Przedyskutowano główne kryteria doboru tekstów prasowych dla celów dydaktycznych. Scharakteryzowano proces czytania w terminach psycholingwistycznych. We własnych badaniach empirycznych prześledzono wpływ m.in. wieku, płci, wykształcenia i pierwszego języka osoby badanej na efektywność czytania ze zrozumieniem. W dysertacji podjęto również próbę konsolidacji wiedzy o czytaniu ze zrozumieniem, ukazania trudności w badaniach rozumienia tekstu podczas czytania oraz wskazania kierunków dalszych badań.
The aim of the present study is to explore some potential applications of press texts in teaching Polish as a foreign language and to analyze the process of press text comprehension. In this context, selected issues of text and discourse analysis and processing are taken into consideration. Fundamental criteria regarding the selection and application of press texts in foreign language teaching are discussed. The process of reading is characterized in psycholinguistic terms. In own empirical studies, the influence of age, gender, education, first language of readers, and other factors on reading comprehension is investigated. An attempt is made to consolidate the knowledge on reading comprehension and to demonstrate some difficulties in reading research. Some directions of future research are also discussed.
The aim of the present study is to explore some potential applications of press texts in teaching Polish as a foreign language and to analyze the process of press text comprehension. In this context, selected issues of text and discourse analysis and processing are taken into consideration. Fundamental criteria regarding the selection and application of press texts in foreign language teaching are discussed. The process of reading is characterized in psycholinguistic terms. In own empirical studies, the influence of age, gender, education, first language of readers, and other factors on reading comprehension is investigated. An attempt is made to consolidate the knowledge on reading comprehension and to demonstrate some difficulties in reading research. Some directions of future research are also discussed.
Description
Wydział Neofilologii: Instytut Językoznawstwa
Sponsor
Keywords
Tekst prasowy, Press text, Dyskurs medialny, Media discourse, Modele czytania, Models of reading, Glottodydaktyka, Glottodidactics