Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10593/14512
Title: ALM – nowatorskie metryki wskaźników wpływu w publikacjach naukowych
Other Titles: Novel Research Impact Indicators
Authors: Fenner, Martin
Lin, Jennifer
Translator: Olszewski, Tomasz
Keywords: altmetrics
article-level metrics
research impact
alternatywne metryki
altmetria
Issue Date: 2015
Publisher: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Citation: Biblioteka, 2015, nr 19 (28), s. 235-246
Abstract: Cytowania przytaczane w literaturze światowej, a ostatnio statystyki wykorzystania materiału naukowego dostarczające informacji na temat zainteresowania i oddźwięku, jakie zdobywają publikacje naukowe, nadal pozostają ważnymi wskaźnikami wpływu w ocenie publikacji. Ukazują one bowiem widoczny wkład danej pracy naukowej w rozwój nauki i badań. Public Library of Science (PLOS), platforma projektu typu non profit oferująca dostęp do czasopism naukowych na zasadzie licencji wolnej dokumentacji oraz wydawca publikacji typu open access, była jednym z pierwszych tego typu projektów, w którym wprowadzono możliwość analizy innowacyjnych metryk, tzw. article-level metrics (ALM), tj. badania wpływu publikacji naukowych na poziomie artykułu, a nie czasopisma, z uwzględnieniem zmian, jakie zaszły w komunikacji naukowej wraz z rozwojem sieci. Badania uzupełniane są danymi kontekstowymi świadczącymi o zakresie społecznej uwagi poświęcanej danej pracy naukowej, uzyskiwanymi w czasie rzeczywistym z naukowych portali społecznościowych lub z alternatywnych metryk, takich jak blogi naukowe, zakładki, media społecznościowe.
Citation counts and more recently usage statistics provide valuable information about the attention and research impact associated with scholarly publications. The open access publisher Public Library of Science (PLOS), a nonprofit publisher and advocacy organization founded to accelerate progress in science and medicine by leading a transformation in research communication, has pioneered the concept of article-level metrics, where these metrics are collected on a per article and not a per journal basis and are complemented by real-time data from the social web or altmetrics: blog posts, social bookmarks, social media and other.
URI: http://hdl.handle.net/10593/14512
DOI: http://dx.doi.org/10.14746/b.2015.19.14
ISSN: 0551-6579
Appears in Collections:Biblioteka, 2015, nr 19 (28)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BU 2015 14.pdf505.97 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons