Skip navigation
Home
Browse
Communities
& Collections
Browse Items by:
Issue Date
Author
Title
Subject
Help
Sign on to:
My AMUR
Receive email
updates
Edit Profile
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10593/17953
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
Szczepaniak-Kozak, Anna
-
dc.date.accessioned
2017-06-20T12:26:32Z
-
dc.date.available
2017-06-20T12:26:32Z
-
dc.date.issued
2017-06-15
-
dc.identifier.citation
Linguistica Copernicana, 13/2016, pp. 319-334
pl_PL
dc.identifier.issn
2080-1068
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10593/17953
-
dc.description.abstract
This study intends to expand the range of studies on the acquisition of pragmatic competence in English as a foreign language, with special attention paid to impoliteness. It examines the development of one component of learner interlanguage pragmatics, i.e., requests, and looks for acquisitional patterns in modifying their impositive force in advanced Polish learners of English. A sample of linguistic written data was collected in a longitudinal study by means of a discourse completion task (DCT). The author seeks evidence of impoliteness by examining alerters, external moves, internal mitigation, together with strategies for expressing the directness of requests. On this basis, conclusions about noticeable impoliteness in the interlanguage pragmatic competence of the participants are drawn.
pl_PL
dc.description.abstract
Celem artykułu jest poszerzenie stanu wiedzy na temat nabywania kompetencji pragmatycznej w języku angielskim jako obcym ze szczególnym uwzględnieniem niegrzeczności językowej. Autorka analizuje jeden komponent pragmatyki interjęzykowej, tj. prośby – dyrektywne akty mowy, i doszukuje się tendencji charakterystycznych dla Polaków uczących się tego języka w obrębie strategii użytych do wyrażenia prośb oraz środków modyfikujących ich dolegliwość (ang. imposition). Dane językowe zebrano w badaniu podłużnym za pomocą kwestionariusza sytuacyjnego. Analiza próśb skupia się na przejawach niegrzeczności językowej na czterech poziomach: powitania, strategie wyrażania bezpośredniości próśb, wewnętrzne i zewnętrzne środki modyfikujące. Na tej podstawie autorka wyciąga wnioski na temat tendencji rozwojowych w kompetencji pragmatycznej uczestników badania w obrębie niegrzeczności językowej.
pl_PL
dc.language.iso
eng
pl_PL
dc.publisher
Instytut Języka Polskiego, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu
pl_PL
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
pl_PL
dc.subject
interlanguage pragmatics
pl_PL
dc.subject
impoliteness
pl_PL
dc.subject
Polish EFL learners
pl_PL
dc.subject
requestive directness
pl_PL
dc.subject
mitigating devices
pl_PL
dc.subject
aggravating devices
pl_PL
dc.title
Impoliteness in interlanguage requests of EFL learners in Poland
pl_PL
dc.title.alternative
Niegrzeczność w prośbach formułowanych przez Polaków uczących się języka angielskiego jako obcego
pl_PL
dc.type
Artykuł
pl_PL
Appears in Collections:
Artykuły naukowe (WN)
Files in This Item:
File
Description
Size
Format
Impoliteness in EFL learning_Szczepaniak-Kozak.pdf
Impoliteness in EFL pragmatic competence_Szczepaniak-Kozak
897.3 kB
Adobe PDF
View/Open
Show simple item record
This item is licensed under a
Creative Commons License