Zasoby psychiczne rodziców adolescentów z nadpobudliwością psychoruchową: analiza narracji

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Parent Resources of Adolescents with ADHD: analysis of the narrative

Abstract

Do realizacji badania, którego głównym celem było zrozumienie doświadczenia rodziców młodzieży z ADHD , wybrano jakościowy model badań. W niniejszym badaniu zebrano dane, uzyskane podczas zajęć grupowych dla rodziców, przy czym w każdej grupie uczestniczyło około siedmiorga rodziców. Każda grupa odbyła dziesięć spotkań, raz na dwa tygodnie, przy czym przed spotkaniami grupowymi przeprowadzono wywiady z rodzicami. Wyniki badań potwierdzają to, co dotąd opisano w literaturze przedmiotu, poświęconej rodzicielskim problemom dotyczącym radzenia sobie z pierwotnymi i wtórnymi objawami ADHD u dzieci, a także tym wynikającym z trudności w relacjach w rodzinie, także dalszej i szerzej rozumianej społeczności. Owo zmaganie się z problemami wpływa negatywnie na poczucie skuteczności rodziców. Miewają oni poczucie bycia ocenianymi przez społeczeństwo jako „niewystarczająco dobrzy rodzice”. W niniejszych badaniach akcent położono na określenie i wydobycie psychicznych zasobów rodziców, które mogłyby stanowić swoistą przeciwwagę i remedium na wspomniane powyżej trudności. Wnioski, jakie nasunęły się po przeprowadzeniu badań, wskazują, że rodzice adolescentów z ADHD niejednokrotnie odczuwają izolację społeczną i emocjonalną, ponieważ mają do czynienia z zaburzeniem, która jest niemożliwe do prostego zaobserwowania- można o nim jedynie wnioskować.
This research is done in a qualitative methodology. The aim of the study was to examine the resources of parents of adolescents with ADHD, to describe their parenting experience, to identify the causes of their children's ADHD, and to examine the contribution of the parent care group. The data in the study were collected from 3 parent groups who shared the parenting experiences to adolescents with ADHD, their difficulties, and ways of coping. During narrative analysis, 4 main themes were found that indicate: parents 'experiences and understanding of the parental role, parents' perception of the abilities and difficulties of adolescents with ADHD, coping with the various relationships in the family and community, and intervention. The group's contribution to parental capacity. The conclusions of the study were aimed at a better understanding of the experience of parents dealing with an adolescent with attention deficit disorder and drew attention to the role of the various social systems in providing support to the adolescent and his or her parents. It has also been found that parents can make changes and improve their parenting when there is an empowering framework that offers them a way to learn their parental role, develop insights and take responsibility for their children’s behavior. Thus, there is room to allocate resources and implement support groups for parent counseling for children with ADHD.

Description

Wydział Studiów Edukacyjnych

Sponsor

Keywords

ADHD, rodzina, family, młodzież, parents, narracja, narrative, rodzice, adolescents, terapia grupowa, group therapy

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego