Doktoraty (WSE)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 187
  • Item
    Edukacja lingwistyczna z zakresu języka angielskiego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wieku wczesnoszkolnym w szkołach ogólnodostępnych
    (2024) Bojarczuk-Tüncer, Agnieszka; Kuszak, Kinga. Promotor; Sadowska, Katarzyna. Promotor pomocniczy
    Rozważania w pracy dysertacyjnej oscylują wokół nauczania języków obcych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnieniem indywidualnego ich rozwoju w obrębie każdej z grup. Autorka odnosi komponenty rozwoju dziecka, wyszczególnione deficyty rozwojowe oparte na indywidualnym profilu diagnostycznym do funkcjonowania ucznia na zajęciach języka angielskiego. Podjęta zostaje próba zrozumienia, w jaki sposób kształtują się dyspozycje językowe dziecka oraz jakich trudności lingwistycznych mogą doświadczać dzieci. Autorka zestawia charakterystyczne cechy funkcjonowania w obrębie danej wskazanej grupy specjalnych potrzeb edukacyjnych dla uzyskania perspektywy tworzenia odpowiadających potrzebom dzieci zaleceń, sugerowania rozwiązań w pracy, a także adaptowania i dostosowywania podejścia metodycznego nauczyciela języka angielskiego. Część pierwsza rozprawy dysertacyjnej zawiera analizę dostępnej literatury i autorskie odniesienia interpretacyjne. W rozdziale I skupiono się na teoretycznych rozważaniach dotyczących języka w wybranych ujęciach i perspektywach oraz zawarto przegląd dostępnych teorii dotyczących nabywania pierwszego i drugiego języka, w tym dokonano analizy specyfiki języka polskiego oraz angielskiego w kontekście czterech aspektów wiedzy językowej. Rozdział II prezentuje wybrane kwestie wspomagania, wspierania i stymulowania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Problematyka rozumienia pojęcia specjalnych potrzeb według różnych autorów ukazana została w tym rozdziale w autorskiej kategoryzacji dostępnych ujęć. Zwrócono uwagę na problematykę diagnozowania dzieci w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, podkreślając perspektywę nauczycieli języka angielskiego, a także wskazano na dostępne formy wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wspomaganie ich rozwoju podczas edukacji lingwistycznej. W rozdziale III przedstawiono rozwój sprawności językowych dzieci w omawianym wieku wczesnoszkolnym w zakresie pierwszego języka oraz ukazano charakterystykę funkcjonowania dzieci z wybranych grup specjalnych potrzeb edukacyjnych. Pochylono się nad zestawieniem rozwoju kompetencji językowych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wybranych grupach, dla nabywania pierwszego i drugiego/obcego języka. Na tej podstawie wskazano przykładowe trudności lingwistycznych podczas nabywania języka angielskiego. Rozdział IV prezentuje wybrane aspekty metodyki nauczania języka angielskiego w zakresie dokonywania adaptacji procesu nauczania do potrzeb dzieci. Zestawiono propozycje zaleceń metodycznych i rozwiązań dla dzieci z SPE wraz z propozycjami rozwijania ich sprawności językowych. Druga część rozprawy dysertacyjnej zawiera założenia metodologiczne (rozdział V) i analizę realizowanych badań (rozdział VI), których przedmiotem stało się określenie dyspozycji językowych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na etapie edukacji wczesnoszkolnej, ukazanie ich funkcjonowania na zajęciach języka angielskiego, a także tworzonych warunków do nabywania przez nich sprawności językowych. Problematyka objęła przedstawienie i zrealizowanie pięciu celów badawczych, a badania podzielono na cztery etapy. Na pierwszym etapie wskazane zostały komponenty diagnozy, które odniesiono do nabywania przez dzieci kompetencji z języka angielskiego. Na kolejnym etapie dokonano diagnozy dyspozycji dziecka do nabywania języka angielskiego. Przeanalizowany profil diagnostyczny każdego badanego dziecka oraz komponenty z jego diagnozy odniesiono do wskazanych dyspozycji językowych oraz nakreślono obszary dla wspomagania procesu nabywania przez dziecko języka, a także wskazano możliwości modyfikacji podejścia metodycznego łączącego w sobie oddziaływania terapeutyczne z językowymi. Na trzecim etapie ukazano analizę perspektywy nauczycieli języka angielskiego dotyczącą ich doświadczeń w pracy z dziećmi z SPE w zakresie funkcjonowania dzieci z SPE oraz potencjalnych rozwiązań wspierających rozwój dziecka stosowanych w ich codziennej pracy. Wskazano na dalsze implikacje pedagogiczne dla nauczycieli oraz dla poradnictwa, na temat wykorzystywania dokumentów z poradni psychologiczno-pedagogicznych. Na czwartym etapie podsumowano oraz zestawiono przykładowe zalecenia dla dalszych implikacji pedagogicznych w pracy nauczyciela języka angielskiego. W zakończeniu zaprezentowano podsumowanie całości rozważań. The considerations in the dissertation revolve around teaching foreign languages to children with special educational needs, regarding their individual development within each group. The author relates the components of child development, specified developmental deficits based on an individual diagnostic profile to the functioning of child as English learner. An attempt is made to understand how the child's linguistic dispositions are shaped and what linguistic difficulties children may experience. The author compares the characteristic features of functioning within a given indicated group of special educational needs in order to gain a perspective of creating recommendations that meet the needs of children, suggesting solutions for language learning and teaching, as well as adapting and adjusting the methodological approach of an English teacher. The first part of the dissertation contains an analysis of the theoretical framework and the author's interpretative references. Chapter I focuses on theoretical considerations on language in selected approaches and presents a review of available theories concerning the first and second language acquisition, including an analysis of the specificity of Polish and English in the context of four aspects of linguistic knowledge. Chapter II discusses selected issues of supporting and stimulating the development of children with special educational needs. In this chapter the challenge of understanding the concept of special needs is presented in the own categorization of available approaches. Attention is drawn to the issue of diagnosing children in psychological and pedagogical counselling centres, emphasizing the perspective of English language teachers. This chapter indicates also the available forms of supporting children with special educational needs, including supporting their development during linguistic education. Chapter III presents the development of language skills of children in the discussed early school age in the scope of the first language and shows the characteristics of the functioning of children from selected groups of special educational needs. The author focuses on comparing the development of language competences of children with special educational needs in selected groups, for acquiring the first and second/foreign language. On this basis, examples of possible linguistic difficulties during the acquisition of English are indicated. Chapter IV discusses selected aspects of the methodology of teaching English in terms of adapting the teaching process to the needs of children. Proposals of methodological recommendations and solutions for children with SEN are presented, along with proposals for developing their language skills. The second part of the dissertation contains methodological assumptions (Chapter V) and an analysis of the research carried out (Chapter VI), the subject of which was to determine the linguistic dispositions of children with special educational needs at the early school age, to show their functioning in English classes, as well as the conditions created for their acquisition of language skills. The issues covered the presentation and implementation of five research objectives, and the research was divided into four stages. In the first stage, diagnostic components were indicated, which were referred to the acquisition of English language skills by children. In the next stage, the children's linguistic dispositions to learning English were diagnosed. The analysed diagnostic profile and components from diagnosis of each examined child were referred to the indicated linguistic dispositions. Areas for supporting the child's language acquisition process were outlined, as well as possibilities for modifying the methodological approach combining therapeutic and linguistic interactions were indicated. In the third stage, an analysis of the perspective of English language teachers was presented regarding their experiences in working with children with SEN in the scope of children’s functioning and potential solutions supporting the development of the child used in their daily work. Further pedagogical implications for teachers and counselling were indicated, regarding the use of documents from psychological and pedagogical counselling centres. In the fourth stage, sample recommendations for further pedagogical implications in the work of an English language teacher were summarized and presented. A summary of all considerations was presented in the conclusion.
  • Item
    Edukacja w zakresie języka ojczystego w opiniach rodzin i nauczycieli polonijnych mieszkających na terenie Holandii
    (2024) Steur, Agnieszka; Kuszak, Kinga. Promotor; Mańkowska, Anna. Promotor pomocniczy
    Praca analizuje rolę edukacji języka ojczystego wśród polskich rodzin mieszkających w Holandii oraz jej wpływ na tożsamość kulturową dzieci polonijnych. W oparciu o badania ankietowe i wywiady z rodzicami, nauczycielami oraz dziećmi, autorka bada powody niskiego uczestnictwa w edukacji języka polskiego i identyfikuje kluczowe wyzwania: ograniczony dostęp do szkół polonijnych, presję na asymilację oraz różnice w systemach edukacyjnych Polski i Holandii. Teoretyczne podstawy pracy opierają się na hipotezie Sapira-Whorfa (wpływ języka na percepcję rzeczywistości) oraz teorii Pierre’a Bourdieu (język jako narzędzie władzy symbolicznej). W wyniku badań autorka wnioskuje, że edukacja języka ojczystego pozytywnie wpływa na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci, ale wymaga wsparcia instytucjonalnego i społecznego. Praca zawiera rekomendacje dla szkół polonijnych, nauczycieli oraz rodziców dotyczące praktycznego wspierania dwujęzyczności i kulturowej tożsamości młodego pokolenia Polonii. This dissertation examines the role of mother-tongue education among Polish families living in the Netherlands and its impact on the cultural identity of Polish diaspora children. Based on surveys and interviews with parents, teachers, and children, the study explores the reasons for the low participation in Polish language education and identifies key challenges, such as limited access to Polish schools, pressure toward assimilation, and differences between Polish and Dutch educational systems. The theoretical foundation relies on the Sapir-Whorf hypothesis (the influence of language on perception) and Pierre Bourdieu’s theory (language as a tool of symbolic power). Findings indicate that mother-tongue education has a positive impact on the intellectual and emotional development of children but requires institutional and community support. The dissertation offers practical recommendations for Polish schools, teachers, and parents to better support bilingualism and the cultural identity of the young Polish diaspora.
  • Item
    Sport w kulturze czasu wolnego młodzieży
    (2024) Dyrdół, Tomasz Piotr; Muszyński, Heliodor. Promotor
    Rozprawa doktorska podejmuje temat roli sportu w kulturze czasu wolnego młodzieży. W ostatnich latach coraz częściej podejmuje się zagadnienia związane z wykorzystaniem czasu w ogóle, a w szczególności czasu wolnego. Ludzie współcześni mają zwykle więcej czasu wolnego do dyspozycji. Dotyczy to też młodzieży. Pomimo wielu zalet, czas wolny niesie z sobą poważne niebezpieczeństwo, jeśli występuje jako tzw. „pusty czas”. Dlatego ważne jest, aby młodym ludziom zaproponować takie możliwości wypełniania czasu wolnego, które będą chcieli dobrowolnie podejmować i które jednocześnie pozwolą na realizację podstawowych funkcji czasu wolnego (odpoczynku, rozrywki, pracy nad sobą). Taką formą aktywności może być sport. Autor przeprowadził badania nad miejscem sportu w kulturze czasu wolnego młodzieży. Wykorzystał metodę ankiety, wywiadu i wywiadu biograficzno-narracyjnego. Na podstawie analizy uzyskanego materiału badawczego autor opisał budżet czasu młodzieży, w tym czasu wolnego. Przedstawił miejsce sportu w czasie wolnym młodzieży, rodzaje aktywności sportowej młodzieży oraz miejsce sportu w młodzieżowych grupach rówieśniczych, w środowisku rodzinnym młodych ludzi i ich środowisku szkolnym. This doctoral thesis addresses the role of sport in the leisure culture of young people. In recent years, issues related to the use of time in general, and leisure time in particular, have been increasingly discussed. Modern people usually have more leisure time at their disposal, and this also applies to adolescents. Despite many advantages, leisure time carries significant risks if it manifests as so-called “empty time.” Therefore, it is important to offer young people opportunities to fill their leisure time in ways they will voluntarily engage in, which simultaneously allow for the realization of the basic functions of leisure time (rest, play, self-improvement). One such form of activity can be sport. The author conducted research on the role of sport in the leisure culture of young people, implementing methods such as surveys, interviews, and biographical-narrative interviews. Based on the analysis of the collected research material, the author described the time budget of adolescents, including leisure time. The dissertation presents the place of sport in the leisure time of young people, types of sports activities among them, and the role of sport in youth peer groups, in the families of young people, and in their school environment.
  • Item
    Mediacja jako alternatywna forma rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży w Gruzji – perspektywa socjopedagogiczna
    (2024) Bibiluri, Megi; Cybal-Michalska, Agnieszka. Promotor; Jankowiak, Barbara. Promotorka pomocnicza
    Prezentowana praca koncentruje się na praktyce stosowania mediacji, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji rówieśniczych. Przedstawia dostępną wiedzę o rozwoju tej dziedziny w Gruzji na podstawie szczegółowej analizy realizowanych projektów. W pracy zebrano teoretyczne podstawy mediacji i jej praktyczne zastosowania w tym państwie. Duże znaczenie ma też wypracowanie rekomendacji dotyczących mediacji rówieśniczych w systemie edukacji formalnej i pozaformalnej w Gruzji. Praca doktorska składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich wprowadza w podejmowaną tematykę. Zawarto w nim genezę alternatywnych sposobów rozstrzygania sporów. przybliżono różne podejścia w definiowaniu mediacji. W drugim rozdziale przedstawiono formalnoprawne zasady funkcjonowania mediacji w Gruzji. Kolejny rozdział ukazuje mediację jako szczególną formę rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży, jej rodzaje oraz możliwe sposoby jej prowadzenia. Ostatni rozdział pracy doktorskiej poświęcony jest analizie działalności praktycznej mającej na celu rozwój mediacji w Gruzji. Opisując działania prowadzone przez autorkę w zakresie rozwoju mediacji w Gruzji, autorka w czwartym rozdziale koncentruje się na omówieniu trzech projektów, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju mediacji w Gruzji. Projekty realizowano przy wykorzystaniu polskich doświadczeń mediacyjnych i z udziałem polskich ekspertów. The doctoral dissertation presented here focuses on the practice of mediation, with particular emphasis on peer mediation. Dissertation presents the available knowledge about the development of this field in Georgia based on a detailed analysis of implemented projects. The dissertation brings together the theoretical foundations of mediation and its practical applications in the country. Also of great importance is the development of recommendations for peer mediation in the formal and non-formal education system in Georgia. The dissertation consists of four chapters. The first one introduces the subject matter under consideration. It contains the genesis of alternative dispute resolution. Different approaches in defining mediation are approximated. The second chapter presents the formal-legal principles of mediation in Georgia. The next chapter shows mediation as a special form of conflict resolution among young people, its types and possible ways of conducting it. The last chapter of the dissertation is devoted to the analysis of practical activities aimed at the development of mediation in Georgia. Describing the activities carried out by the author in the development of mediation in Georgia, the author in the fourth chapter focuses on discussing three projects of key importance for the development of mediation in Georgia. The projects were implemented using Polish mediation experience and with the participation of Polish experts. Wydział Studiów Edukacyjnych
  • Item
    Doświadczenia nauczycieli w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
    (2024) Draszkiewicz, Agata Katarzyna; Kuszak, Kinga. Promotor; Mazurowska, Anna. Promotor pomocniczy
    Celem badań było poznanie i opisanie elementów doświadczeń nauczycieli w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Poszukując przeżyć i doświadczeń nauczycieli w niniejszych badaniach przyjęłam podejście jakościowe, z kolei podczas konstruowania strategii badań odwołałam się do badań biograficznych przyjmując badania biograficzno – narracyjne z zastosowaniem metody wywiadu narracyjnego Fritza Schützego. Metoda ta pozwoliła mi również na pokazanie momentu pomiędzy działaniem intencjonalnym wynikającym z potrzeb nauczyciela, a działaniem nauczyciela wynikającym z funkcji uwarunkowanej zewnętrznie, w którym tworzy się przestrzeń, gdzie nauczyciel funkcjonując kształtuje swoją tożsamość. W celu poznania doświadczeń nauczycieli w okresie od czerwca 2019 r. do listopada 2020 r. przeprowadziłam 54 wywiady narracyjne z nauczycielami realizującymi podstawę programową wychowania przedszkolnego w 47 instytucjach, zlokalizowanych w 11 wsiach i 24 miastach na terenie Polski. Poznanie doświadczeń nauczycieli spowodowało, że opracowałam i zrealizowałam trzy cele badawcze oraz na bazie konstruktywistycznego modelu nauczania sformułowałam siedem problemów szczegółowych wyznaczając tym samy pole poszukiwań owych doświadczeń. Przeprowadzone badania pokazały szereg wniosków wynikających z analizy doświadczeń Narratorów, co doprowadziło do wskazania propozycji rozwiązań dla nauczycieli w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. The goal of research was study and description of elements of teacher experiences in implementation of preschool education’s core curriculum. Looking for teacher involvements and experiences I have taken qualitative approach. In turn when constructing research strategy, I have referred to biographical studies accepting biographical-narrative analysis using Fritz Schütze narrative interview method. That method let me show a moment between intentional action resulting from teacher’s needs and teacher’s action ensuing from externally conditioned function, in which a space is created where teacher creates own identity by functioning. In order to learn teacher experiences in a period between June of 2019 and November of 2020 I have conducted 54 narrative interviews with teacher who were implementing preschool’s education core curriculum in 47 institutions spread across 11 villages and 24 cities in Poland. Study of teacher experiences resulted in scientific description of three research objectives and formulation of seven detailed problems on a base of constructivist model of teaching, thereby designating the field of search for these experiences. Conducted research showed a plethora of conclusions resulted from Narrator’s experience analysis, which lead to proposal of solutions dedicated for teachers implementing preschool education’s core curriculum.
  • Item
    Poziom prężności psychicznej i elastyczności psychologicznej a satysfakcja z pracy nauczycielek i nauczycieli szkół podstawowych
    (2024) Klon, Weronika; Waszyńska, Katarzyna. Promotor; Gorzołka, Anna. Promotorka pomocnicza
    Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W pierwszej części składającej się z czterech rozdziałów opisano teorię rezyliencji, elastyczności psychologicznej oraz satysfakcji z pracy, a także psychospołeczny kontekst pracy nauczyciela. Problem badawczy dotyczył tego, w jaki sposób prężność psychiczna, elastyczność psychologiczna, satysfakcja z pracy oraz zmienne socjodemograficzne oraz związane z pracą wykonywaną przez nauczyciela będą ze sobą powiązane w salutogenetycznym ujęciu jego dobrostanu. W przyjętym modelu badawczym zmiennymi niezależnymi były następujące cechy socjodemograficzne oraz związane z pracą osób badanych: wiek, płeć, staż pracy, roczna liczba szkoleń, (nie) pełnienie funkcji wychowawcy klasy, liczba nauczanych klas, stopień awansu zawodowego oraz liczba nauczanych przedmiotów. Funkcję mediatorów pełniły prężność psychiczna i elastyczność psychologiczna. Satysfakcja z pracy była natomiast zmienną zależną. W wyniku analiz ustalono, że płeć badanych korelowała istotnie z poziomem prężności osób badanych oraz z ich relacjami rodzinnymi. Ponadto liczba nauczanych przedmiotów wiązała się z poziomem podskal prężności: kompetencjami osobistymi i relacjami rodzinnymi. Kierunek tej relacji nie został jednak ustalony w opisywanym tu badaniu. The work is theoretical and empirical. The first part, consisting of four chapters, describes the theory of resilience, psychological flexibility, job satisfaction, and the psychosocial context of a teacher's work. The research problem concerned how resilience, psychological flexibility, job satisfaction, and sociodemographic variables and variables related to the work performed by the teacher will be interconnected in the salutogenetic approach to their well-being. In the adopted research model, the independent variables were the following sociodemographic and work-related characteristics of the respondents: age, gender, work experience, annual number of training, (not) performing the function of a class teacher, number of classes taught, level of professional advancement and number of subjects taught. Psychological resilience and psychological flexibility acted as mediators. Job satisfaction was the dependent variable. As a result of the analyses, it was established that the gender of the respondents significantly correlated with the level of resilience of the respondents and with their family relationships. In addition, the number of subjects taught was associated with the level of the resilience subscales: personal competencies and family relationships. However, the direction of this relationship was not established in the study described here.
  • Item
    Nierówności społeczne w edukacji. Przypadek nauczycielek matematyki w Izraelu
    (2024) Noriany, Orli; Banaszak, Sławomir. Promotor
    Rzoprawa bada, w jaki sposób społeczne postrzeganie i przekonania na temat płci wpływają na zachowania nauczycieli, sugerując, że te zróżnicowane pod względem płci postrzeganie może albo podtrzymywać, albo kwestionować nierówności edukacyjne. Autorka koncentruje się na nauczycielkach matematyki w Izraelu, badając, czy ich przekonania na temat umiejętności uczniów w matematyce odzwierciedlają uprzedzenia społeczne i w jaki sposób te postawy wpływają na osiągnięcia uczniów. Badania pokazują, że uprzedzenia dotyczące płci w edukacji są głęboko zakorzenione i wpływają na ścieżki akademickie i zawodowe uczniów. Uprzedzenia te mają długofalowe skutki wykraczające poza klasę, ponieważ wybory uczniów w szkole średniej i dążenia naukowe są uwarunkowane ich doświadczeniami i oczekiwaniami w szkole podstawowej. Rozwiązanie tego problemu wymaga wieloaspektowego podejścia, w tym szkolenia nauczycieli w zakresie identyfikowania swoich uprzedzeń, rewizji programów nauczania i tworzenia bardziej inkluzywnego i wspierającego środowiska edukacyjnego. Kształcenie na rzecz równych szans oznacza umożliwienie zarówno uczniom, jak i uczennicom rozwijania ich pełnego potencjału, bez ograniczających stereotypów. The thesis "Social Inequalities in Education: The Case of Math Women Teachers in Israel" examines how social perceptions and beliefs about gender influence teachers' behaviours, suggesting that these gendered perceptions can either maintain or challenge educational inequalities. The study focuses on female math teachers in Israel, exploring whether their beliefs about students' abilities in mathematics reflect societal biases and how these attitudes impact student achievement. The research concludes that gender biases in education are profoundly ingrained and affect students' academic and career paths. These biases have long-term effects beyond the classroom, as students' choices in high school and scholarly pursuits are influenced by their experiences and expectations in primary school. Addressing this issue requires a multifaceted approach, including training educators to identify their biases, revising curricula, and creating a more inclusive and supportive educational environment. Educating for equal opportunities means allowing both male and female students to develop their full potential, free from limiting stereotypes.
  • Item
    Zastosowanie arteterapii w systemie edukacyjnym sektora arabskiego w Izraelu w pracy terapeutycznej z dziećmi doświadczającymi przemocy: perspektywa arteterapeutów
    (2024) Mussa, Amani; Jankowiak, Barbara. Promotor
    Niniejsze badanie dotyczyło sposobu w jaki arteterapeuci postrzegają swoją pracę w szkołach specjalnych w arabskim sektorze edukacji w Izraelu z dziećmi, które doświadczyły przemocy. Badania prowadzono w paradygmacie jakościowym przy użyciu zbiorowego studium przypadku. Metodą zbierania danych był pogłębiony częściowo ustrukturyzowany wywiad. W celu dokonania analizy dane zostały poddane transkrypcji, kodowaniu i kategoryzacji. Badanie obejmowało piętnaście pogłębionych wywiadów przeprowadzonych z arabskimi arteterapeutami. Główny wniosek tego badania podkreśla znaczną rozbieżność pomiędzy akceptacją przemocy wobec dzieci w arabskich systemach edukacji a rolą zawodową arteterapeutów, szczególnie w odniesieniu do obowiązkowego zgłaszania przemocy wobec dzieci. W związku z tym sformułowano dwie ważne implikacje. Po pierwsze, istnieje potrzeba specjalistycznych programów szkoleniowych dla arabskich arteterapeutów, aby pomóc wypełnić lukę kulturową w metodach terapeutycznych i ułatwić skuteczne przekazywanie informacji o terapii artystycznej pracownikom szkół i szerszej społeczności. Po drugie, uzyskane wnioski podkreślają znaczenie dyskusji na temat ustawodawstwa mającego na celu alternatywne podejścia do obowiązkowego zgłaszania, takie jak utworzenie społeczności szkolnej, która będzie w stanie odpowiednio zająć się incydentami przemocy i na nie zareagować. This study examined how art therapists perceive their work in special schools in the Arab education sector in Israel with children who have experienced violence. The research was conducted in a qualitative paradigm using a collective case study. The data collection method was an in-depth semi-structured interview. For analysis, the data were transcribed, coded and categorized. The study included fifteen in-depth interviews conducted with Arab art therapists. The main finding of this study highlights the significant discrepancy between the acceptance of violence against children in Arab education systems and the professional role of art therapists, particularly with regard to mandatory reporting of violence against children. As a result, two important implications were formulated. First, there is a need for specialized training programs for Arab art therapists to help bridge the cultural gap in therapeutic methods and facilitate the effective communication of art therapy information to school staff and the wider community. Second, the findings underscore the importance of discussing legislation aimed at alternative approaches to mandatory reporting, such as creating a school community that can adequately address and respond to violent incidents.
  • Item
    Outsourcing jako element polityk oświatowych
    (2024) Szymczak, Sławomir; Rosalska, Małgorzata. Promotor
    Problematyka outsourcingu, jako elementu polityki oświatowej, została przeanalizowana w odniesieniu do dwóch głównych obszarów relacji pojęć „outsourcing” i „edukacja” w praktyce edukacyjnej. Obszary te zostały zdefiniowane jako outsourcing edukacji i outsourcing w edukacji. Celem przedstawionych badań jest charakterystyka zjawiska outsourcingu w polityce oświatowej, pod kątem założonych i rzeczywistych funkcji obecnych w systemie edukacji i jego instytucjach. Problematyka outsourcingu edukacji, mimo znacznego zastosowania w praktyce, nie została dotychczas szczegółowo omówiona w polskiej literaturze z zakresu polityki edukacyjnej. W rozprawie szeroko opisano narastające w Polsce zjawisko outsourcingu edukacji. Także w opiniach respondentów, outsourcing ten staje się bardziej powszechny i ma coraz większe znaczenie dla systemu edukacji. Jest to szczególnie istotne w dobie dynamicznych przemian gospodarczych, a także wyzwań stojących przed zarządzaniem oświatą w obliczu zbliżającego się kryzysu demograficznego w Polsce i ciągłych problemów z finansowaniem edukacji przez państwo. Zdaniem respondentów należy spodziewać się, że skala outsourcingu (w) edukacji będzie miała coraz większe znaczenie w przyszłości. The issue of outsourcing as an element of educational policies discussed in the present dissertation was analysed with respect to two main areas of the relationship between the concepts of "outsourcing” and “education" in educational practice. These areas were defined as outsourcing of education and outsourcing in education. The aim of the presented research was to characterize the phenomenon of outsourcing in educational policies, in terms of foreseen and actual functions present in the education system and its educational institutions. The issue of education outsourcing, despite its wide application, has not yet been discussed in detail in the Polish literature on educational policy. The dissertation broadly discusses the current and growing phenomenon of education outsourcing in Poland. Also, in the opinions of respondents, this outsourcing is becoming more common and more important. This is particularly important at a time of dynamic economic changes, as well as the challenges facing education management in the face of a looming population crisis in Poland and constant problems in the financing of education by the state. According to the respondents, it is expected that the scale of education outsourcing will also become more important in the future.
  • Item
    Wspólny dyskurs online jako formatywna informacja zwrotna służąca poprawie osiągnięć uczniów z trudnościami w matematyce w siódmej klasie w miejskim sektorze arabskim
    (2024) Hatoum, Maha Abu; Krauze-Sikorska, Hanna. Promotor; Przybyła, Tomasz. Promotor pomocniczy
    Głównym założeniem quasi-eksperymentalnych badań podjętych w dysertacji było to, że wspólny dyskurs matematyczny oparty na środowiskach cyfrowych pomoże uczniom z trudnościami w uczeniu się matematyki osiągnąć sukces edukacyjny w tym obszarze i zwiększy efektywność pracy nauczyciela. W związku z tym w badaniu podjęto próbę zdefiniowania cech dyskursu opartego na współpracy online i zbadanie jego wpływu na osiągnięcia uczniów, postrzeganie własnej skuteczności, motywację do nauki matematyki oraz zmianę strategii uczenia się. Aby pogłębić analizę danych, zdecydowano się na przeprowadzenie badania zgodnie z podejściem ilościowo-jakościowym. W procesie badawczym zastosowano różne techniki badawcze oparte na metodach mieszanych, aby uzyskać spójną i wyczerpującą odpowiedź na pytania badawcze. Analiza wyników badań wykazała, że potraktowanie dyskursu opartego na współpracy online jako istotnej części programu nauczania promowało uczniów z trudnościami, zarówno pod względem poznawczym, jak i emocjonalno-społecznym. Wspólny dyskurs matematyczny online przyczynił się do poprawy osiągnięć uczniów z trudnościami w uczeniu się matematyki. Zmiany dostrzeżono także w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym tych uczniów, ich motywacji wewnętrznej oraz ich poczuciu własnej skuteczności. Dyskurs matematyczny online wspierał i poprawiał strategie uczenia się i radzenia sobie z problemami z pamięcią. The main assumption of the quasi-experimental research undertaken in the dissertation was that collaborative mathematics discourse based on digital environments would help students with learning disabilities in mathematics to achieve educational success in this area and increase teacher effectiveness. Accordingly, the study attempted to define the features of online collaborative discourse and examine its impact on student achievement, perceived self-efficacy, motivation to learn mathematics and change in learning strategies. To deepen the data analysis, it was decided to conduct the study according to a quantitative-qualitative approach. In the research process, various mixed-methods research techniques were used to obtain a consistent and comprehensive answer to the research questions. Analysis of the research results showed that treating online collaborative discourse as an important part of the curriculum promoted students with difficulties, both cognitively, emotionally and socially. Online collaborative math discourse helped improve the achievement of students with learning disabilities in mathematics. Changes were also seen in the social-emotional functioning of these students, as well as their intrinsic motivation and sense of self-efficacy. Online math discourse supported and improved learning and coping strategies for students with memory problems.
  • Item
    Mity dotyczące dziecka i dzieciństwa. Studium socjopedagogiczne
    (2024) Kiszka, Monika Anna; Segiet, Katarzyna. Promotor
    W społecznej świadomości pojawia się wiele przekonań na temat dziecka i dzieciństwa. Często wzajemnie się one różnią, bowiem istnieje trudność zrozumienia tego „innego” świata. Powodem może być to, że człowiek dorosły wynosi z tego okresu fragmentaryczne i różnorodne wspomnienia. W tworzeniu wiedzy o dzieciństwie i w relacji dorosłego z dzieckiem widoczne jest trzymanie się odwiecznych mitów, które automatycznie przejmujemy z pokolenia na pokolenie i nie poddajemy ich weryfikacji. Często je rozbudowujemy, a nawet na bieżąco tworzymy. Konieczność „odmitologizowania” potocznej refleksji o dziecku i dzieciństwie jest ważnym zadaniem stojącym dziś przed pedagogami i osobami dorosłymi. Zasadniczym założeniem przedłożonej pracy jest zbadanie wiedzy i ustalenie faktów dotyczących dziecka i dzieciństwa oraz mitów funkcjonujących w potocznej refleksji dorosłych. Myślenie mityczne stanowi ważny obszar analizy poznawczej, który pozostaje nadal nieodkryty. W opisywanej koncepcji badań zasadniczą rolę odgrywają mity, czyli fałszywe założenia lub półprawdy obecne w opinii publicznej. W tej narracji mit traktowany jest jako iluzyjność czy błędna prawda na temat dziecka i dzieciństwa funkcjonująca w potocznej refleksji dorosłych. Mit jest często reakcją na coś mało znanego i niezrozumiałego. Każdy z nich jednak jest próbą wyjaśnienia lub ustosunkowania się wobec czegoś. Występowanie zaś mitycznego myślenia w funkcjonowaniu każdego człowieka stanowi niezaprzeczalny fakt i zapewnia mu jednocześnie poczucie bezpieczeństwa i podejmowanie aktywności w rzeczywistości społecznej. Nasuwa się wniosek, że potrzebom obecnych czasów jest odnalezienie oraz opis obiektywnych prawd dotyczących dzieciństwa, które pozostają w sprzeczności z oficjalnymi prawdami dyskursów publicznych. Mityczne myślenie o dzieciństwie utrwala schematyczne sposoby postępowania dorosłych wobec dzieci. Ważną rolę odgrywają wyobrażenia zapośredniczone z mitów, a w konsekwencji konstytuujące miejsce oraz status społeczny dzieci. Prezentowane badania strategicznie oparto na fundamentalnych założeniach pedagogiki społecznej i wynikającym z tego epistemologicznym paradygmacie zarówno w sferze poznawczej, jak i metodologicznej. Badaniami objęto 350 osób dorosłych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, która była procedurą wiodącą, natomiast grupowe studium przypadku w liczbie sześciu stanowiło strategię dopełniającą. Głównym efektem przeprowadzonych badań jest próba wskazania rekomendacji i konieczności „odmitologizowania” potocznej refleksji o dziecku i dzieciństwie, która jest odpowiedzią na potrzebę zmiany myślenia o dziecku oraz dzieciństwie. In human consciousness, there are existing beliefs about child and childhood. They are different from each other because adults have problems with understanding children's world. The main reason for this is that adults have fragmented memories from their childhood. Myths have a powerful influence on creating knowledge about childhood and relationship-building between children and adults. Myths are also seen as generational knowledge. Adults accept this type of knowledge and never get it under verification. Myths are usually extended and even created by adults. It is essential to start demythologizing the colloquial reflection about child and childhood. This unique mission applies to pedagogues and adults. The subject of my doctoral dissertation was myths about children and childhood. This study aimed to explore the knowledge and facts about children and childhood. Furthermore, the main goal was to explore myths about children and childhood that existed in a colloquial human consciousness. Mythical thinking is a significant field of cognitive analysis which is still undiscovered. The prime assumption about myths is that they are untrue or half-facts that are still a part of human consciousness. My doctoral dissertation comprehends myths as oppositional to scientific thoughts about child and childhood. It is important to emphasize that myths are also erroneous truths about child and childhood. Myths are often used when adults come upon a situation unknown to them, but they can also be seen as an adult's reaction to searching or taking a position. It is essential to point out that mythical thinking, which is a part of human consciousness, is an undeniable fact. The main reason adults use mythical thinking is that it comforts them and is a security blanket for them. What is more, mythical thinking helps adults to be active. In virtue of the above thesis, it is essential to conclude that exploring and describing objective thoughts about childhood is necessary. Those thoughts will need to be consistent with public discourses. Mythical thinking about childhood is the main reason that strengthens the formulaic relationship between adults and children. The fundamental strategy of this showcase research was based on social pedagogy and her epistemological paradigm. The research of this doctoral dissertation was carried out among 350 adults. The diagnostic survey had the lead role, but the group case study was used as a complement to that. The most important effect of the presented research was an attention to presentational recommendation and the process of demythologizing the colloquial reflection about child and childhood, which is a response to the need to change ways of thinking about children and childhood.
  • Item
    Rola gier wideo w konstruowaniu tożsamości młodych mężczyzn - studium socjopedagogiczne
    (2024) Matkowski, Sylwester; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. Promotor
    Rozprawa składa się z części teoretycznej i empirycznej. W części teoretycznej analizowane są gry wideo w kontekście popkultury, krytyczne i apologetyczne stanowiska wobec obu oraz ich miejsce w pedagogice. Przedstawiono historię gier wideo, zwracając uwagę na ich uwikłanie w dyskursy męskości. Omówiono teorie związane z badaniami nad grami, w tym zagadnienia takie jak ergodyczność, immersja i proceduralna retoryka. Ostatni rozdział teoretyczny dotyczy męskości, tożsamości płciowej i socjalizacji płciowej. Badania jakościowe, o charakterze eksploracyjnym, przeprowadzono metodą wywiadu z 12 mężczyznami, analizując ich postrzeganie męskości w kontekście preferowanych stylów gry: rywalizacji (wertykalna socjalizacja) i wcielania się w postacie (horyzontalna socjalizacja) a sposobów odczytywania/kreowania i subwersji znaczeń męskości. Wyniki badań wskazują, że gracze zarówno odczytują, jak i nadają znaczenia męskościom, zarówno zgodnie, jak i opozycyjnie wobec treści zawartych w grach. Praca wskazuje na potrzebę rozwoju kompetencji cyfrowych wśród rodziców i pedagogów oraz uznania roli gier wideo w socjalizacji młodych mężczyzn, co mogłoby pomóc w kontestowaniu hegemonicznych wzorców męskości. Poruszono także zagrożenia, takie jak stereotypizacja i polaryzacja wzorców męskości oraz budowanie tożsamości opartej na neoliberalnym indywidualizmie. The dissertation consists of both theoretical and empirical parts. The theoretical section analyzes video games in the context of pop culture, examining both critical and apologetic perspectives, as well as their place in pedagogy. It presents the history of video games, highlighting their entanglement in discourses of masculinity. Theories related to game studies are discussed, including concepts such as ergodicity, immersion, and procedural rhetoric. The final theoretical chapter focuses on masculinity, gender identity, and gender socialization. Qualitative research, of an exploratory nature, was conducted through interviews with 12 men, analyzing their perceptions of masculinity in the context of preferred gaming styles: competition (vertical socialization) and role-playing (horizontal socialization), as well as the ways of interpreting, creating, and subverting meanings of masculinity. The research findings indicate that players both interpret and ascribe meanings to masculinity, aligning with or opposing the content found in games. The dissertation highlights the need to develop digital competencies among parents and educators and to recognize the role of video games in the socialization of young men, which could help in challenging hegemonic models of masculinity. It also addresses risks such as stereotyping, polarization of masculinity models, and the construction of identity based on neoliberal individualism.
  • Item
    Podejście do uczenia się studentów w instytucjach kształcenia nauczycieli w Izraelu i jego związek z wymiarem kulturowym, motywami wyboru kariery i doświadczeniem akademickim
    (2024) Goldberg, Chen; Hejwosz-Gromkowska, Daria. Promotor; Mańkowska, Anna. Promotor pomocniczy
    Celem niniejszej pracy doktorskiej jest scharakteryzowanie podejścia izraelskich studentów do uczenia się (approach to learning). Podejście studentów do uczenia się konceptualizuje ich sposoby uczenia się oraz kontekst, w którym odbywa się kształcenie. Koncentrując się na studentach z instytucji kształcących nauczycieli zauważono, że wymiary kulturowe odgrywają znaczącą rolę w ich podejściu do uczenia się, nakreślając motywy wyboru kierunku nauczycielskiego oraz postrzeganie ich doświadczeń akademickich w trakcie studiowania. Prezentowane badanie wpisuje się w kontekst interdyscyplinarny, ponieważ oparte zostało na teoriach pedagogicznych (np. szkolenie nauczycieli, podejście studentów do uczenia się i doświadczenia edukacyjne/akademickie), a także uwzględnia teorie i koncepcje socjologiczne (np. wymiary kulturowe Hofstede, społeczno-kulturowe motywy wyboru kariery). Istnieją trzy wyróżniające się podejścia do uczenia się. Surface Approach to Learning (Surface ATL) odnosi się do biernego/pobieżnego uczenia się, niezaangażowanego i bezrefleksyjnego, w którym stosowane są strategie minimalizujące wysiłek, takie jak uczenie się na pamięć, wybiórcze wykonywanie zadań, niewielkie zainteresowanie treścią przedmiotów. Deep Approach to Learning (Deep ATL) - drugie analizowane podejście do uczenia się, charakteryzuje się osobistym zaangażowaniem, chęcią zrozumienia zagadnień i znaczeniem zawodowym, w którym stosuje się głęboką strategię (tj. wyjaśnienie zjawisk za pomocą nauki, integrację pomysłów i koncepcji w ramach zadań i kursów, określanie ogólnych zasad). Achieving Approach to Learning (Achieving ATL) jest motywowane chęcią odniesienia sukcesu, osiągania wysokich ocen i konkurowania z innymi. Strategia polega na użyciu dowolnej techniki, która prowadzi do osiągania celów, nawet przy nierównym i zmiennym poziomie zrozumienia zagadnień. Ten typ podejścia do uczenia się służy jako wskaźnik późniejszej jakości uczenia się i osiągnięć akademickich, a także środek do lepszego zrozumienia procesu kształcenia nauczycieli. Zrozumienie izraelskiej edukacji oraz procesu kształcenia nauczycieli pozwala wskazać na istotne cechy przyszłych nauczycieli w Izraelu, kształt i charakter izraelskiego systemu edukacji oraz izraelskiego społeczeństwa jako całości. Takie zrozumienie jest konieczne w świetle wyzwań społeczno-kulturowych, przed którymi stoi Izrael współcześnie. Zróżnicowane kulturowo społeczeństwo Izraela (narodowo, etnicznie, jak i religijnie), może być czynnikiem przyczyniającym się do niestabilności przyszłości społeczeństwa, co wyraża się także niższymi wskaźnikami aktywności zawodowej, pogłębiającymi się różnicami społeczno-ekonomicznymi i zwiększonym ubóstwem. Różnice w edukacji Izraela odzwierciedlają się w istnieniu odrębnych systemów edukacji, z których niektóre są w mniejszym stopniu regulowane przez państwo, a wiele z nich odstaje w stosunku do oficjalnego systemu edukacji, głównie pod względem jakości i wyników edukacji. W celu złagodzenia wspomnianych wyzwań społecznych, Izrael musi dołożyć wszelkich starań, aby poprawić jakość edukacji, która przyczyni się do podniesienia jakości kapitału ludzkiego. Jestem przekonany, że aby lepiej zrozumieć izraelski system edukacji i jego zdolność do wspierania przyszłych potrzeb społeczeństwa izraelskiego, należy lepiej zrozumieć aktorów systemu edukacji – tj. nauczycieli – ich proces kształcenia i jakość uczenia się. Podejście studentów do uczenia się nie może ignorować empirycznego kontekstu, w którym odbywa się ich kształcenie, jak również, ich orientacja kulturowa i osobiste preferencje. W tym celu zastosowano ilościowe podejście badawcze, oparte na sprawdzonych kwestionariuszach i korelacyjnym wnioskowaniu statystycznym. Zbadano opinie 314 studentów z trzech pluralistycznych i świeckich instytucji kształcenia z północnego Izraela, które są reprezentatywne dla studentów w instytucjach kształcących nauczycieli w Izraelu. Opisowa analiza podejścia studentów do wyników uczenia się sugeruje hierarchię między trzema podejściami. Badani uzyskali wysokie wyniki w podejściu Achieving ATL, nieco niższe w Deep ATL i średnie w Surface ATL. Ponadto, chociaż nie udokumentowano istotnej korelacji między Deep ATL i Surface ATL, Achieving ATL przez studentów, są one dodatnio skorelowane z Deep ATL i odwrotnie, natomiast negatywnie skorelowane z Surface ATL. Wyniki badań stawiają (Achieving ATL) jako kluczowe podejście do uczenia się, ponieważ ucieleśnia niektóre z najbardziej pożądanych aspektów Deep ATL i zmniejsza niepożądane aspekty związane z Surface ATL. Wielokrotne analizy regresji liniowej sugerują, że studenci z Achieving i Deep ATL są podobni pod tym względem, że oba pozytywnie kojarzą się ze środowiskami uczenia się, które promują krytyczne myślenie. Tak więc krytyczne myślenie jest głównym empirycznym aspektem uczenia się akademickiego w celu promowania pożądanych aspektów uczenia się, takich jak wysoki poziom myślenia i umiejętność łączenia pojęć oraz budowania nowej wiedzy. Jednakże analizy sugerują również, że studenci zdobywający Deep ATL pokazują wewnętrzną motywację do nauki, Deep ATL nie jest związany z żadnym innym empirycznym aspektem uczenia się akademickiego, a zamiast tego wiąże się z postrzeganą wrodzoną zdolnością studentów jako motywatorem do wyboru kariery nauczycielskiej i negatywnie wiąże się z orientacjami kulturowymi związanymi z męskością (np. materializm i konkurencyjność). Ponieważ osiągnięcie ATL wiąże się z długoterminową orientacją kulturową i postrzeganym doświadczeniem akademickim promującym dostosowanie zawodowe (ale nie z żadnym subiektywnym motywem zostania nauczycielami), Achieving ATL powinno być postrzegane jako długoterminowe, strategiczne uczenie się, mające na celu promowanie dopasowania zawodowego. Badania pokazały, że Surface ATL studentów jest związany z ich osobistymi motywami przy wyborze kariery nauczycielskiej (tj. kariery, która pozwoli im przeznaczyć więcej czasu i zasobów na osobiste potrzeby oraz pragnienia). Jednak wspomaganie nauczania może pomóc w zmniejszeniu niektórych negatywnych aspektów przypisywanych Surface ATL. Wnioski z badania sugerują, że studentom trudno jest utrzymać wysoki poziom Deep ATL w miarę postępów w nauce i że niektóre różnice w Surface ATL można przypisać cechom etnicznym i religijnym badanych studentów (tj. muzułmanom i żydowskim ultraortodoksyjnym studentom), ale nie ich orientacji kulturowej. The aim of the present study is to characterize Israeli students’ approach to learning. Students’ approach to learning conceptualizes their learning intentions and the context in which learning takes place. Focusing on students in teachers training institutions, it is suggested that cultural dimensions play a significant role in their approach to learning as well are their motives for choosing to become teachers, and their perceived academic experience during their studies. The presented study may be regarded as multidisciplinary as it is located in pedagogy (e.g., teachers' training, students' Approach to Learning, and academic experience) while also considering theories and concepts from sociology (e.g., Hofstede's cultural dimensions, socio-cultural career choice motives). There are three distinguished approaches to learning. Surface Approach to Learning (Surface ATL) refers to passive learning, unengaged and unreflective, and in which strategies to minimize effort, such as rote learning, isolated task completion with little real interest in content, are used. Deep Approach to Learning (Deep ATL) is motivated by real personal interest, desire to understand, and vocational relevance in which deep strategy (i.e., relate ideas to evidence, integration of ideas and concepts across tasks and courses, identifying general principles) is used. Achieving Approach to Learning (Achieving ATL) is motivated by a desire to be successful, achieving high grades, and competing with others in which students’ strategy is to use any technique that achieves these goals, even with patchy and variable level of understanding. To this end, students’ approach to learning serves as a proxy for their subsequent learning quality and academic achievements, as well as a means for better understanding the teachers training process. Better understanding of Israeli teaching students and teachers' training process can shed light on some of the salient characteristics of future teachers in Israel, the nature of Israeli education system and Israeli society as a whole. Such an understanding is required in light of the socio-cultural challenges Israel is expected to face. Israel’s culturally diverse society, both nationally, ethnically, and religiously, is unsustainable and foreboding for Israel’s future with lower labor force participation rates, widening socio-economical gaps, and increased poverty. Disparities in Israel’s education are already evident with the existence of separate education systems, some of which are almost unregulated by the state and most of which lag behind the official education systems in their education quality and performance. To successfully mitigate its social challenges, and since culture and education are interrelated, Israel must improve its education to improve its human capital. Thus, it holds that to better understand Israel’s education system and its ability to support the future needs of Israeli society, one must better understand the agents of the education system – i.e., its teachers – their training process and learning quality. It is argued that students’ approach to learning cannot ignore the experiential context in which their studies take place, and similarly that their cultural orientation and personal preferences influence this experience. For this purpose, a quantitative research approach, based on validated questionnaires and correlational statistical inference was used. The sample consists of 314 students from three pluralistic and secular students’ training institutions in northern Israel, which are representative of sampling students in teachers’ training institutions in Israel. Descriptive analysis of students’ approach to learning scores suggests a hierarchy between the three approaches. Students scored high on the Achieving approach to learning, slightly lower on Deep ATL and medium on Surface ATL. Furthermore, while no significant correlation was documented between Deep ATL and Surface ATL, students’ Achieving ATL is positively correlated with Deep ATL and, conversely, negatively correlated with Surface ATL. These findings place Achieving ATL as a pivotal approach to learning, as it embodies some of Deep ATL’s most desirable aspects and diminishes undesirable aspects associated with Surface ATL. Multiple regression analyses suggest that students with Achieving and Deep ATLs are similar in that both positively associated with learning environments that promote critical thinking. Thus, critical thinking is the main experiential academic learning aspect to promote desirable aspects of learning such as high levels of thinking and the ability to connect concepts and build new knowledge. However, the analyses also suggest that students scoring Deep ATL embody an intrinsic motivation to learn, Deep ATL is not associated with any other experiential academic learning aspect and instead is associated with students’ perceived innate ability as a motivator for choosing a teaching career, and negatively associated with cultural orientations associated with masculinity (e.g., materialism and competitiveness). Conversely, as Achieving ATL is associated with cultural long-term orientation and perceived academic learning experience promoting professional alignment (but not with any subjective motive to become teachers), Achieving ATL should be better viewed as long-term, strategic oriented learning designed to promote professional alignment. Students’ Surface ATL was found to be associated with their personal utility motives for choosing teaching career (i.e., a career which will enable them to allocate more time and resources to personal needs and wants). However, supportive teaching may help in diminishing some of the negative aspects attributed to Surface ATL. Additional findings suggest that students find it hard to maintain high levels of Deep ATL as they progress with their studies and that some of the variation in students’ Surface ATL can be attributed to students’ ethnic and religious background characteristics (i.e., Muslims and Jewish ultra-Orthodox students), but not to their cultural orientation.
  • Item
    Profilaktyka lęku przed matematyką. Eksperyment pedagogiczny
    (2024) Karoń, Aleksandra Irena; Budajczak, Marek. Promotor
    Tematem niniejszej rozprawy doktorskiej jest lęk matematyczny który został opisany z trzech perspektyw: biologicznej (neuronalnej), psychologicznej (emocjonalnej) i społecznej (kulturowej). Fobia matematyczna może mieć duży wpływ na wybory życiowe, w tym edukacyjne i zawodowe. Jest to argument za koniecznością wprowadzenia do edukacji powszechnej profilaktyki rozwoju fobii matematycznej. Dlatego w ramach niniejszej pracy doktorskiej przeprowadzono eksperyment pedagogiczny mający na celu taką profilaktykę. Ów eksperyment realizowano w jednej ze szkół podstawowych w Poznaniu, wśród dzieci w wieku 6-7 lat (w badaniu brały udział dwie klasy, trzecia była grupą kontrolną). Badanie polegało na rozwiązywaniu codziennych zadań wspierających rozwój kompetencji matematycznych, wyobraźni przestrzennej, kształtowaniu logicznego myślenia, wspomagania skupienia uwagi i pamięci roboczej. Wyniki eksperymentu nie są jednoznaczne, jednak można go powtórzyć na większej próbie badanych i ulepszyć w przyszłości. W pierwszym rozdziale rozprawy autorka definiuje lęk w ujęciu kulturowym, traktując fobię matematyczną jako jeden z typów fobii występujących w społeczeństwie. Następnie przechodzi do ogólnych uwag dotyczących lęku przed matematyką, podkreślając jego skomplikowaną etiologię. W tym rozdziale szczegółowo opisano biologiczne konotacje lęku matematycznego, zwrócono uwagę na niektóre badania z zakresu neuronauki, które opisują m.in. funkcje liczenia czy funkcjonowanie obszarów mózgu związanych z matematyką, np. efekt przenoszenia lub związane z fobią matematyczną zmiany w ciele migdałowatym. Opisano również związek pomiędzy wykonywaniem operacji matematycznych a pamięcią roboczą, efekt SNARC i Mentalną Linię Liczbową nie tylko w kontekście neuronowym, ale także kulturowym. W pierwszym rozdziale autorka zwraca także uwagę na związek lęku przed matematyką z motywacją oraz na stereotypy dotyczące matematyki i nauk ścisłych w ogóle, nie zapominając o wnioskach dotyczących ich konsekwencji. Rozdział pierwszy kończy podrozdział poświęcony językowi matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem metafor i reprezentacji liczbowych. Rozdział drugi to autorska teoria przedstawiająca język matematyki jako jedną z gier językowych (co stanowi bezpośrednie nawiązanie do filozofii Ludwiga Wittgensteina). Rozdział ten stanowi filozoficzne uzasadnienie eksperymentu przeprowadzonego w ramach pracy doktorskiej. Autorka zadaje trzy ważne pytania: Jak liczby/liczby łączą się ze słowami? Jak matematyka łączy się ze światem? Jaki jest status ontologiczny bytów matematycznych? Rozdział drugi skupia się także na komunikacji zwierząt, rekonstrukcji psychogenezy języka przez Willarda Van Ormana Quine’a oraz zagadnieniach z zakresu neurolingwistyki. W tym rozdziale rozwijany jest także wątek metafor, który został poruszony w rozdziale pierwszym. Rozdział trzeci zawiera opis eksperymentalnego projektu badawczego. Szczegółowo opisano m.in. plan badań, metodologię eksperymentu. Ponadto w rozdziale tym opisano całą ścieżkę edukacyjną, uzasadniając merytorycznie jej sens. Ostatni (czwarty) rozdział pracy doktorskiej poświęcony jest analizie wyników badań. Analizie poddano wszystkie kwestionariusze, które uczestnicy i ich rodzice wypełnili w trakcie eksperymentu. Autorka uzasadnia także wybór kilku uczestników, których pracom przyjrzała się bliżej. Po analizie autorka dokonuje metaanalizy przebiegu eksperymentu, krytycznie oceniając niektóre jego elementy. Podkreśla także wartość edukacyjną zadań, które rozwiązywali uczestnicy badania oraz potencjał rozwinięcia realizowanych pomysłów w szerszej perspektywie, jako elementu szkolnej i przedszkolnej edukacji matematycznej. Sprawdzając założenia, autorka wprowadziła tymczasowy projekt edukacyjny w grupie dzieci w wieku przedszkolnym w wieku 3-4 lat. Pozytywną opinię na temat przebiegu projektu wyrazili nauczyciele uczący w tej grupie oraz wicedyrektorka placówki. The topic of this doctoral dissertation is the mathematical anxiety that has remaineddescribed from three perspectives: biological (neuronal), psychological(emotional) and social (cultural). Math phobia can have a major impact on life choices, including educational and professional. This is an argument for the need to introduce universal prevention of the development of mathematics phobia into education. Therefore, as part of this doctoral thesis, a pedagogical experiment aimed at such prevention was conducted. This experiment was carried out in one of the primary schools in Poznań, among children aged 6-7 (two classes participated in the study, the thirdwas the control group). The study involved solving everyday tasks supporting the development of mathematical competences, spatial imagination, shaping logical thinking, supporting attention and working memory. The results of the experiment are not clear, but it can be repeated on a larger sample of subjects and improved in the future.In the first chapter of the dissertation, the author defines fear from a cultural perspective,treating math phobia as one of the types of phobias that occurin society. She then moves on to general remarks regarding mathematics anxiety, emphasizing its complicated etiology. This chapter describes in detail the biological connotations of math anxiety and highlights some neuroscience research that describes, among others: counting functions or the functioning of brain areas related to mathematics, e.g. the transfer effect or changes in the amygdala related to math phobia. The relationship between performing mathematical operations and working memory, the SNARC effect, has also been describedand the Mental Number Line not only in a neural context, but also in a cultural context. In the first chapter, the author also draws attention to the relationship between fear of mathematics and motivation, and to stereotypes regarding mathematics and science in general, not forgetting the conclusions regarding their consequences. The first chapter ends with a subchapter devoted to the language of mathematics, with particular emphasis on metaphors and numerical representations.The second chapter is the author's theory presenting the language of mathematics as one of the language games (which is a direct reference to Ludwig's philosophy Wittgenstein). This chapter provides a philosophical justification for the experiment conducted as part of the doctoral thesis. The author asks three important questions: How do numbers/numbers connect to words? How does mathematics connect to the world? What is the ontological status of mathematical entities? Chapter two also focuses on animal communication and reconstruction psychogenesis of language by Willard Van Orman Quine and issues in the field of neurolinguistics. This chapter also develops the theme metaphors, which was touched upon in the first chapter.Chapter three describes the experimental research design.Described in detail, among others: research plan, experiment methodology. Moreover, this chapter describes the entire educational path, substantively justifying its meaning. The last (fourth) chapter of the doctoral thesis is devoted to the analysis of the results research. All questionnaires that participants and their parents completed during the experiment were analyzed. The author also justifies the selection of several participants whose works she took a closer look at. After the analysis, the author performs a meta-analysis of the experiment, critically assessing some of its elements. It also emphasizes the educational value of the tasks solved by the study participants and the potential to develop the implemented ideas in a broader perspective, as an element of school and preschool mathematics education. Checking the assumptions, the author introducedtemporary educational project in a group of preschool children aged 3-4. Positive opinions on the course of the project were expressed by teachers,vice-pricipal.
  • Item
    Postawy nauczycieli szkół podstawowych w sektorze arabskim w Izraelu wobec integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami
    (2024) Majadly, Enas; Jaskulska, Sylwia. Promotor
    Celem pracy było zbadanie postaw nauczycieli w odniesieniu do integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami. Materiał badawczy stanowią odpowiedzi na pytania kwestionariusza nauczycieli edukacji publicznej w szkołach podstawowych w sektorze arabskim w Izraelu. Wyniki badania potwierdzają wsparcie behawioralno-wartościowe nauczycieli z sektora arabskiego w integracji dzieci ze SPE w regularnych ramach szkoły, ale także ograniczenia w poziomie wiedzy nauczycieli na ten temat, a także osobistą niechęć nauczycieli do stosowania go w klasie. Postawy nauczycieli są powiązane z poziomem wykształcenia nauczycieli, tak, że nauczyciele o wyższym poziomie wykształcenia częściej mają mniejszą otwartość emocjonalną na integrację uczniów ze SPE w zwykłych warunkach, nauczyciele ci są często bardziej świadomi luki między oczekiwaniami udanej integracji a ich osobistą zdolnością do pomyślnego ukończenia takiego zadania. Proces własnej edukacji ma znaczący wpływ na postawy wobec integracji uczniów z SPE. Wyniki badania wskazują związek procesu szkoleniowego na poziom wiedzy i emocjonalno-subiektywną otwartość nauczycieli na integrację. Potrzebna jest zmiana w sposobie postrzega uczniów z SPE, nie tylko przez nauczycielki i nauczycieli, ale też ogół społeczeństwa. Konserwatywny i tradycyjny charakter społeczeństwa arabskiego rzutuje na postawy wobec tych osób i utrudnia włączenia w akceptowane ramy społeczne. Placówki kształcenia nauczycieli powinny poszerzyć zakres kursów i kształcenia praktycznego w zakresie pedagogiki specjalnej. The purpose of the study is to examine the perceptions of 250 teachers regarding the full inclusion of students with special needs. The research included obtaining comments from public education teachers in primary schools in the Arab sector in Israel. The findings of the study confirm the behavioral-value support of teachers from the Arab sector in the integration of children with SEN in normal frameworks, but also limitations in the level of teachers'knowledge of the subject, as well as personal reluctance of teachers to apply it in their classroom. The attitudes of teachers in the Arab sector are influenced by the level of education of the teachers, so that teachers with a higher level of education are more likely to have a lower emotional openness towards the integration of students with SEN in ordinary settings, when this means that these teachers are often more sober about the gap between the expectations of a successful integration and their personal ability to successfully complete such a project. The training process has a significant impact on teachers' attitudes towards the integration of students with SEN. The findings of the study indicate an indirect effect of this training process on the level of knowledge and the emotional-subjective openness of teachers towards integration, which is a product of the improvement in the behavioral and value support of teachers in the sector. To change the limiting perception towards students with SEN, A perceptual change that begins in education is required, but this also requires openness among the teachers themselves. Teachers’ training institutions should expand the range of courses and practical training in the field of special education.
  • Item
    Formy wsparcia edukacyjnego dzieci polskich imigrantów w norweskiej szkole
    (2024) Domagalska-Nowak, Karolina; Boroń, Aleksandra. Promotor; Hejwosz-Gromkowska, Daria. Promotor pomocniczy
    Rozprawa doktorska podejmuje temat wsparcia dzieci polskich imigrantów w norweskiej szkole. Z uwagi na zróżnicowanie kulturowe norweskiego społeczeństwa, spowodowane zarówno wewnętrzną różnorodnością etniczną, jak i na skutek zewnętrznych migracji – wśród których od 2004 roku dużą grupę stanowią Polacy - prowadzona polityka społeczna tego wielokulturowego państwa zmierza w kierunku zagwarantowania wszystkim dzieciom równości w dostępie do edukacji. Polityka oświatowa w Norwegii, realizująca inkluzyjny model edukacji, kształtuje klimat szkoły wspierającej uczniów ze wszystkich środowisk. Wsparcie edukacyjne dla dzieci migrantów w Norwegii to spectrum działań obejmujących zarówno działania instytucjonalne, jak i indywidualne, w tym autorskie projekty nauczycieli, mające na celu tworzenie klimatu szkoły sprzyjającej realizacji założenia o równości szans uczniów w procesie edukacji i integracji społecznej. Badania własne Autorki, zaprojektowane i zrealizowane w strategii jakościowej, skoncentrowane zostały na poznaniu opinii rodziców dzieci polskich imigrantów na temat form wsparcia edukacyjnego oferowanego ich dzieciom w norweskich szkołach. Zastosowano celowy dobór grupy osób badanych. Na podstawie analizy uzyskanego materiału badawczego Autorka dokonała interpretacji uzyskanych wypowiedzi pokazując jak uczestniczący w badaniach rodzice percypują dostępne dla ich dzieci formy wsparcia edukacyjnego w norweskim systemie edukacyjnym na poziomie edukacji obowiązkowej. The doctoral thesis investigates the educational support for children of Polish immigrants in the Norwegian school system. Given the cultural diversity of Norwegian society, fueled by both its internal ethnic diversity and external migrations – with Poles constituting a significant group since 2004 - the social policy of this multicultural state aims towards ensuring equal access to education for all children. Norway's educational policy, which adopts an inclusive model of education, fosters a school environment supportive of students from diverse backgrounds. Educational support for migrant children in Norway encompasses a range of actions, including both institutional and individual activities, such as teacher-led projects designed to create a school atmosphere that promotes equality of opportunity in education and social integration. The Author's own research, designed and conducted in a qualitative strategy, focused on understanding the opinions of parents of Polish immigrant children regarding the forms of educational support their children receive in Norwegian schools. A purposive sampling of informants was employed. Based on the analysis of the collected research material, the Author interpreted the statements to show how the parents participating in the study perceive the forms of educational support available to their children in the Norwegian educational system at the level of compulsory education.
  • Item
    Młodzi dorośli w dobie cyfryzacji. Wyzwania współczesności
    (2024) Pawlaczyk, Jonasz; Dylak, Stanisław. Promotor
    Młodzi dorośli (18-35) to osoby, które urodziły się i dorastały w wyjątkowym czasie, gdy nowe technologie wkraczały w życie każdego człowieka i powoli umacniały swoją dominującą pozycję w codziennej rutynie. Świat, w którym żyją, cechuje się dużą zmiennością i niepewnością. W wielu wypadkach, gdy dorastali, byli wypuszczeni w świat bez odpowiedniego przygotowania, gdyż nie istniały wzorce postępowania. Nie było również przygotowanych zabezpieczeń chroniących ich przed negatywnymi skutkami technologii. Zostali oni zatem wychowani w nowym środowisku przy zastosowaniu starych metod i wzorców. Praca ta zwraca uwagę na problemy, z jakimi młodzi dorośli muszą się mierzyć. Podjęte rozważania dotyczą między innymi różnych przekonań i stereotypów na temat młodych dorosłych, kwestii realności idei cyfrowych tubylców, nowych nawyków i pragnień społecznych. Poruszana jest kwestia dorosłości i jej markerów, waga mediów społecznościowych i ich roli w kształtowaniu opinii ich użytkowników, rozpowszechniania się fake newsów oraz powszechnego zalewu informacyjnego. W pracy został nakreślony obraz współczesnego świata, jego ogólnej charakterystyki – globalności, niepewności, zmienności – oraz problemów, jakie wiążą się z nimi. Dużą wagę poświęcono samej technologii i cyfryzacji codzienności. To, co jest dla młodych dorosłych najważniejsze oraz jakie mają poglądy na współczesny świat, zostało wykazane przy pomocy dwóch badań. Pierwsze z nich polegało na analizie memów internetowych, drugie natomiast oparte było na wypowiedziach autorów esejów nieformalnych. Young adults (18-35) are people who were born and grew up in a unique time when new technologies entered everyone's life and slowly strengthened their dominant position in everyday routine. The world they live in is characterized by great variability and uncertainty. In many cases, as they grew up, they were released into the world without adequate preparation because there were no role models. There were also no safeguards prepared to protect them against the negative effects of technology. They were therefore brought up in a new environment using old methods and patterns. This work draws attention to the problems that young adults have to face. The considerations include various beliefs and stereotypes about young adults, the reality of the idea of digital natives, new habits, and social desires. The issue of adulthood and its markers, the importance of social media and their role in shaping the opinions of their users, the spread of fake news, and the general information flood are discussed. The work outlines the image of the modern world, its general characteristics - globality, uncertainty, variability - and the problems associated with them. Much attention was paid to technology itself and the digitization of everyday life. What is most important to young adults and what views they have on the modern world have been demonstrated by two studies. The first one involved the analysis of Internet memes, while the second one was based on the statements of the authors of informal essays.
  • Item
    Uniwersyteckie kształcenie humanistyczne online jako przestrzeń szans i ryzyka
    (2024) Pietrzykowski, Adam; Kocikowski, Andrzej. Promotor
    Praca zawiera wieloaspektową analizę zagrożeń oraz perspektyw będących następstwem obecności kształcenia online w akademickiej edukacji humanistycznej. W punkcie wyjścia zdefiniowano wyjątkowość humanistyki oraz studiów humanistycznych. Następnie przybliżone zostały różne aspekty funkcjonowania kształcenia online. Na bazie dostępnych danych i studiów przypadków przedstawiony został aktualny stan kształcenia humanistycznego online na świecie – tak pod kątem ilościowym, jak i jakościowym. Obecna w pracy analiza ryzyka koncentruje się w pierwszej kolejności na pedagogicznych aspektach kształcenia online, w tym ocenie jego jakości. Następnie skupia się na społecznym kontekście ryzyka identyfikując i analizując kluczowe dyskursy kształtujące współczesny paradygmat e-edukacji: neoliberalizm, solucjonizm i ekonomię daru. Uzupełnia ją analiza z perspektywy filozofii i socjologii techniki, w której eksplikacji poddano zagadnienie relacji technika-społeczeństwo oraz aksjologię techniki. Pracę kończą rozważania dotyczące możliwych kierunków rozwoju kształcenia przez Internet oraz wskazanie drogi wspierającej rozwój humanistycznego paradygmatu e-edukacji. Do pracy dołączony jest suplement zawierający wyniki badań opinii studentów kierunków humanistycznych na temat akceptacji asynchronicznej formy kształcenia online przeprowadzone w latach 2011, 2012 i 2019. The thesis encompasses a multifaceted analysis of threats and prospects resulting from the presence of online education in academic humanistic education. It begins by defining the uniqueness of the humanities and humanistic studies. It then explores various aspects of online education. The current state of online humanistic education worldwide is presented based on available data and case studies, both quantitatively and qualitatively. The risk analysis in this work focuses primarily on the pedagogical aspects of online education, including the assessment of its quality. It subsequently delves into the social context of risk, identifying and analyzing key discourses shaping the contemporary online education: neoliberalism, solutionism, and the gift economy. This is complemented by an analysis from the perspective of philosophy and sociology of technology, exploring the issue of technology-society relationship and axiology of technology. The work concludes with considerations regarding possible directions for the development of online education and points to a path supporting the development of a humanistic online education paradigm. The thesis is accompanied by a supplement containing the results of research on the opinions of students in humanities disciplines regarding the acceptance of asynchronous forms of online education conducted in 2011, 2012, and 2019.
  • Item
    Sytuacja edukacyjna uczniów dwujęzycznych z trudnościami w uczeniu się w Szkole Hand in Hand. Stadium przypadku
    (2024) Perelmuter, Idit; Kopeć, Danuta. Promotor
    W pracy podjęta zostanie problematyka sytuacji edukacyjnej uczniów dwujęzycznych z trudnościami w uczeniu się w szkole Stowarzyszenia Hand in Hand w Jerozolimie. Praca składa się z czterech części. W pierwszej części, teoretycznej w kontekście literatury przedmiotu omówiono następujące zagadnienia: dwujęzyczność, trudności w uczeniu się, okres dzieciństwa, okres szkolny, ekologiczną teorię Uri Bronfenbrennera i Wielowymiarowy Model Rozwoju, specyfikę społeczeństwa izraelskiego oraz system edukacji w Izraelu. Druga część pracy to część metodologiczna. Badania ulokowane zostało w paradygmacie jakościowym z wykorzystaniem studium przypadku. Dotyczyło ono sytuacji edukacyjnej uczniów dwujęzycznych z trudnościami w uczeniu się w szkole dwujęzycznej w kontekście trzech systemów – chronosystemu, makrosytemu i mikrosystemu. W części trzeciej pracy dokonano analizy otrzymanych wyników badań w kontekście trzech systemów zgodnych z ekologicznym modelem – chronosystemu, makrosystemu, mikrosystemu. Część czwarta pracy zawiera wnioski wypływające z badań. Przeprowadzone badania mogą stanowić inspirację do dalszych eksploracji badawczych oraz rekomendacje dla praktyki pedagogicznej. This research study addresses the topic of the educational situations of bilingual students with learning disabilities in the school of the Hand in Hand Association in Jerusalem. The research study consists of four main parts. The first part is the theoretical part, which discusses the following topics from the viewpoint of the literature: bilingualism, learning disabilities, the period of childhood, the period of the school, the ecological theory of Uri Bronfenbrenner and the Multidimensional Developmental Model, Israeli society, and the education system in Israel. The second part is the methodological part, describing the methodology of the research study. The present research study is a qualitative research study, which makes use of a case study. The research study explores the educational situations of bilingual students with learning disabilities in the bilingual school in the context of three systems – the chronosystem, the macrosystem, and the microsystem. The third part is the part that presents the analysis of the findings. This part analyzes the research findings in the context of the three systems according to the ecological model of Bronfenbrenner – the chronosystem, the macrosystem, and the microsystem. The fourth part is the part that addresses the conclusions and the recommendations of the research study. The conducted research can be an inspiration for further research and recommendations in the area of broadly understood pedagogical practice.
  • Item
    Cosplay a kształtowanie tożsamości młodzieży w narracjach nastoletnich cosplayerek
    (2023) Wrona, Daria; Jankowiak, Barbara. Promotorka
    Adolescencja to okres, który związany jest z kształtowaniem się tożsamości u nastolatków. Na ten proces ma wpływ wiele czynników, takich jak środowisko, rodzina, grupa rówieśnicza, zainteresowania, napotykane trudności czy podejmowane przez jednostkę aktywności. Globalizacja i rozwój Internetu przyśpieszyły wymianę kulturową i umożliwił adolescentom dostęp do szerokiej gamy możliwości, dając możliwość szerszej eksploracji. Doprowadziło to także do rozwoju kultury popularnej i wielu związanych z nią aktywności. Jedną z takowych jest cosplay, który umożliwia jednostce wcielanie się w postaci pochodzące z popkultury. Podczas wcielania się, jednostka staje się jednocześnie sobą i kimś innym, jednocześnie stale utrzymując posiadaną tożsamość. Głębokie powiązanie wykreowanej postaci z jednostką zdaje się mieć związek z procesem kształtowania się tożsamości u jednostki podejmującej się bycia cosplayerem. Celem niniejszej pracy jest zbadanie tego, jak adolescentki zaangażowane w cosplay postrzegają rolę cosplayu w kształtowaniu się własnej tożsamości. W tym projekcie wybrane zostało zbiorowe studium przypadku, a przyjęta technika to otwarty wywiad pogłębiony częściowo ustrukturyzowany. W badaniu wzięło udział czternaście adolescentek w wieku od piętnastego do dziewiętnastego roku życia. Respondentki są aktywnie zaangażowanymi w cosplay cosplayerkami. Jakościowa analiza wykazała, że z punktu widzenia cosplayerek kultura popularna stanowi dla nich możliwość partycypowania w trendach, zdobywanie inspiracji do tworzenia kostiumów i rodzaj eskapizmu, który rozumiany jest w sposób pozytywny, nie zaś pejoratywny. Ścisły związek z wybieranymi przez cosplayerki postaciami, w które się wcielają oraz aktywne uczestniczenie w cosplayu ma w ich narracjach związek z kształtowaniem się tożsamości jednostkowej każdej z nich. Cosplay zdaje się również odgrywać znaczącą rolę w kształtowaniu się tożsamości grupowej, na co uczestniczki zwracały uwagę przytaczając aktywności wykonywane z innymi osobami. W zakresie ról płciowych widoczne jest złagodzenie zasad, przez co cosplayerki mogą dowolnie z nimi eksperymentować, a niektóre wskazują na wzrost poczucia kobiecości w wyniku interakcji z wybranymi postaciami. W narracjach cosplayerek pojawia się, iż wybrane postaci stanowią dla nich realnych nauczycieli, od których czerpią schematy postępowania i adaptują je do życia codziennego. Respondentki wypowiadają się także klarownie w zakresie zagrożeń związanych z cosplayem, przez co wydają się zdawać sobie sprawę z negatywnych stron partycypowania w cosplayu. Adolescence is a period, which is connected with creating of adolescents’ identity. This process is influenced by many factors, such as the environment, family, peer group, interests, difficulties encountered or activities undertaken by the individual. Globalization and development of the Internet has accelerated cultural exchange and has enabled adolescents to access a wide range of opportunities, giving them the opportunity to explore more. It caused also development of popular culture and many related activities. One of them is cosplay, which let individual impersonate in character which come from popular culture. During impersonate individual become both himself and someone else in the same time, while constantly maintaining the identity he has. The deep connection of the created character with the individual seems to be related to the process of identity formation in the individual who undertakes to be a cosplayer. The purpose of PhD thesis is to examine how adolescents involved in cosplay perceive the role of cosplay in creating their own identity. Method used for this purpose is collective case study, technique was an open, semi-structured in-depth interview. In research took part fourteen adolescents in age between fifteen and nineteen years old. The respondents are actively engaged in cosplay cosplayers. The qualitative analysis showed that from the point of view of cosplayers, popular culture is an opportunity for them to participate in trends, gain inspiration for creating costumes and a kind of escapism, which is understood in a positive, not pejorative way. In their narratives, the close connection with the characters they choose to impersonate and active participation in cosplay is related to the formation of the individual identity of each of them. Cosplay also seems to play a significant role in the formation of group identity, which the participants pointed out when citing activities performed with other people. In terms of gender roles, there is a visible relaxation of the rules, thanks to which cosplayers can freely experiment with them, and some indicate an increase in the sense of femininity as a result of interaction with selected characters. In the narratives of cosplayers, it appears that selected characters are real teachers for them, from whom they draw patterns of behavior and adapt them to everyday life. The respondents also speak clearly about the risks associated with cosplay, which makes them seem to be aware of the negative sides of participating in cosplay.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego