Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń zachowania u młodzieży w drugiej fazie adolescencji
Loading...
Date
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title alternative
Abstract
Description
Celem naszym jest próba określenia związku pomiędzy posiadanym przez młodzież w
końcowym okresie adolescencji, a wiec w wieku 16-20 lat, typem płci psychologicznej a
płcią biologiczną oraz typem środowiska, w jakim przede wszystkim przebiega jej
socjalizacja (liceum ogólnokształcące, zasadnicza szkoła zawodowa, zakład poprawczy). Nie
badano bezpośrednio zaburzeń zachowania, jednakże sam dobór grup osób do badan
związany był z oczekiwaniem różnego stopnia nasilenia owych zaburzeń. Umieszczenie
decyzja sadu młodego człowieka w zakładzie poprawczym jest bowiem rezultatem
przejawiania przezeń zaburzeń zachowania w funkcjonowaniu społecznym na tyle silnych i
dotkliwych dla społeczeństwa (łamanie prawa), i zmuszają społeczeństwo do zastosowania
tak radykalnego środka wychowawczego. Głównym problemem naszych poszukiwań było ustalenie, czy i jaki istnieje związek
pomiędzy płcią psychologiczna a funkcjonowaniem młodzie y w okresie II fazy adolescencji,
z uwzględnieniem płci biologicznej (dziewczęta i chłopcy) oraz typu środowiska
Brzezinska, A. Dabrowska, J., Pełkowska, M., Staszczak, J. (2002). Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń
zachowania u młodzieży w drugiej fazie adolescencji. Czasopismo Psychologiczne, 8 (1), 75-28.
5
wychowawczego, w którym dokonuje się proces socjalizacji w tym okresie życia (liceum
ogólnokształcące, zasadnicza szkoła zawodowa i zakład poprawczy).(...) Porównanie poziomu kobiecości, męskości, oraz rozkładu typów płci psychologicznej
we wszystkich sześciu badanych grupach młodzie y pokazuje, i :
1. dziewczęta z zakładu poprawczego cechuje najniższy poziom kobiecości oraz najwyższy
poziom męskości w porównaniu z rówieśniczkami z liceum ogólnokształcącego i szkoły
zawodowej;
2. chłopcy z zakładu poprawczego przy podobnym poziomie męskości, jak u rówieśników z
liceum ogólnokształcącego i szkoły zawodowej cechują się jednocześnie najwyższym – w
porównaniu z LO i ZSZ - poziomem kobiecości;
3. w środowisku LO i ZSZ dziewczęta mają istotnie wyższy ni chłopcy poziom kobiecości,
a chłopcy istotnie wyższy poziom męskości, natomiast w środowisku zakładu
poprawczego dziewczęta i chłopców cechuje podobny poziom kobiecości i męskości;
4. dziewczęta i chłopcy w LO znacząco różnią się typem płci psychologicznej – dziewczęta
są kobiece lub niezróżnicowane, a chłopcy męscy lub androgyniczni;
5. w środowisku ZSZ i ZP rozkład typów płci psychologicznej u dziewcząt i chłopców jest
podobny;
6. największe – w stosunku do LO i ZSZ - zróżnicowanie typów płci psychologicznej tak u
dziewcząt, jak i u chłopców w zakładzie poprawczym może być przyczyna występujących
u tych osób znacznych problemów wychowawczych. Dla tak różnorodnej grupy trudno
jest bowiem znaleźć psychologicznie atrakcyjna i skuteczna metodę wychowawczą, która
eliminowałaby występujące u nich pierwotne zaburzenia zachowania, co może prowadzić
zwrotnie do nasilania występujących ju wcześniej zaburzeń zachowania, jak i rodzenia
się wtórnych problemów wychowawczych oraz trudności w nauce szkolnej.
Sponsor
Keywords
Citation
Czasopismo Psychologiczne, 2002, 8 (1), 75-28.