W stronę nowego paradygmatu nauczania języka angielskiego w polskiej szkole w triadzie: język ojczysty – język globalny – drugi język obcy. Podejscie ekolingwistyczne

Loading...
Thumbnail Image

Date

2010-12-27T12:52:57Z

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

In the direction of a new paradigm of English language teaching in Polish schools in the following triad: native language – global language -second language. The ecolinguistic approach

Abstract

Przedmiotem niniejszej rozprawy doktorskiej jest dziedzina ekologii języka, ekolingwistyka. Cztery pierwsze rozdziały, to rozważania teoretyczne związane z ekokomunikacją; dwa ostatnie – to część empiryczna. W pracy porusza się niektóre zagadnienia problematyki utrzymania równowagi językowej między istniejącymi językami naturalnymi. Podaje się definicje planowania językowego o podejściu ekologicznym (McArthur, Phillipson, Skuttnab-Kangas, Mühlhausler). Przedstawia się: zagadnienie tężyzny języków naturalnych i dominacji jednego języka naturalnego nad drugim (Puppel, 2007), perspektywę Inter- i Trans- wg Puppla, gdzie stwierdza się, że translingwalizm i transkomunikacja są skutecznym sposobem na przywrócenie równowagi między istniejącymi językami naturalnymi. Wysuwa się tezę, iż ekologicznie zrównoważone nauczanie języków obcych w triadzie: język ojczysty - język globalny – drugi język obcy stanowi szansę na przywrócenie równowagi ekolingwistycznej. Teza ta została poddana badaniu w eksperymencie w formie ankiety, na nauczycielach języka angielskiego w polskich szkołach różnego szczebla. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej. Wyniki statystyczne potwierdzają hipotezę badawczą, iż nauczyciel języka angielskiego w polskiej szkole nie jest zainteresowany rozwijaniem zasobów języka ojczystego swoich uczniów, gdyż on sam, świadomie, bądź nieświadomie zepchnął w swojej świadomości ten język do roli substratowej, a językowi globalnemu i innym językom obcym przypisał rolę superstratową i adstratową.
The scientific discipline of the present doctoral dissertation is the field of ecolinguistics. The first four chapters of the work deal with the theoretical issues associated with the area of ecocommunication and the further two – form the empirical part of the work. Selected problems connected with the issue of natural languages sustainability have been discussed within the confines of this work. Definitions of language planning viewed from the ecological perspective (Mc Arthur, Skutnabb-Kangas, Mühlhausler) have also been presented here. The following issues have been taken into consideration: natural language robustness, dominance of one natural language over another (Puppel, 2007), the INTER- and TRANS- perspectives (Puppel, 2007) where it has been stated that tranlingualism and transcommunication are the only effective means of restoring the balance between the existing natural languages. A thesis has been proposed that ecolinguistically balanced foreign language teaching performed in the following triad: the native language – the global language – he second foreign language, cold give a chance to restore the ecolinguistic balance. The above mentioned thesis has been the subject of an experiment performed in a form of a questionnaire on English language teachers in Polish schools. The statistical analyses of the obtained results confirm the initial hypothesis stating that an English language teacher in a Polish school is not interested in improving the native language competence of his/her students during an English language class as he/she himself/herself has downgraded the native language to the substratic position in favour of the global language and other foreign languages which he/she, consciously or subconscionsly perceives as superstratic and adstratic, respectively.

Description

Wydział Neofilolologii: Katedra Ekokomunikacji

Sponsor

Keywords

język angielski, English language, język polski, Polish language, nauczanie, teaching, ekolingwistyka, balanced ecolinguistics

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego