Sens predykcji w pedagogice zainteresowań
Loading...
Date
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Naukowe UAM
Title alternative
Abstract
Współczesne badania wpisujące się w nurt pedagogiki zainteresowań bazują na empirycznych studiach prowadzonych w latach 50., 60. i 70. ubiegłego wieku, które nie poddawane były od tego okresu próbom replikacji. Analizy te ponadto dotyczą głównie treści zainteresowań uczniów – zupełnie pomijają ich rozwojowy aspekt. Jedyny (powstały w latach 50. XX wieku) teoretyczny model rozwoju zainteresowań oparty jest na pradeterministycznej interpretacji Arystotelesowskiej epigenezy – zakłada, iż rozwój zainteresowań polega na doskonaleniu się wrodzonych funkcji. Środowisku w tym modelu przypisuje się zaledwie rolę facylitującą, natomiast zainteresowania są stałe – doskonalą się w przebiegu życia i nie podlegają radykalnym metamorfozą. Tym samym model ten nadaje wcześnie diagnozowanym zainteresowaniom moc predykcyjną. W artykule przedstawiona jest próba empirycznej weryfikacji zasadności takiego modelu dynamiki zainteresowań.
Description
Sponsor
Keywords
zainteresowania, pedagogika, edukacja, pasja
Citation
Świat małego dziecka, t. II, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, K. Kuszak, Wydawnictwo Naukowe UAM: Poznań, s. 9-15
Seria
Psychologia i Pedagogika;200
ISBN
978-83-232-2637-6
ISSN
0083-4254