Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2014, nr 1
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2014, nr 1 by Author "Wąsicka, Maria"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Politicisation of the Polish media or mediatisation of Polish politics? Where the worlds of the media and politics permeate(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2014) Wąsicka, MariaObecnie środki społecznego przekazu określa się mianem tzw. „czwartej władzy”. Do takiej rangi media masowe urosły w stosunkowo krótkim czasie i nazywając je tym terminem stawia się je na równi z trzema pozostałymi rodzajami władzy. Tym samym wskazuje się na silne zależności występujące między systemem medialnym a systemem politycznym. Dlatego zasadne wydaje się postawienie pytania – czy obecne silniejszy jest wpływ mediów na politykę, czy może polityki na media? Czy mamy do czynienia z mediatyzacją polskiej polityki, czy z polityzacją polskich mediów? To tylko niektóre pytania nasuwające się w odniesieniu do relacji występujących między tymi dwiema sferami życia. Celem artykułu jest wyróżnienie i ukazanie płaszczyzn, na których dochodzi do zetknięcia, konfrontacji oraz współpracy między światem polskich mediów a światem polityki. Dlatego niezbędne jest przeanalizowanie: regulacji prawnych dotyczących mediów masowych, ingerencji polskich polityków w kształt i funkcjonowanie instytucji kontrolującej i reglamentującej polskie media – Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a także zwrócenie uwagi na tzw. teorię porządku dziennego oraz rolę jaką odgrywają dziennikarze w stosunkach z politykami.